آفتاب

تخلفات چند هزار میلیاردی دولت سابق

تخلفات چند هزار میلیاردی دولت سابق

دولت دهم در سال 91 به طور میانگین هر شش روز یک بار تخلف کرده است. بر اساس گزارش تفریغ بودجه که اخیرا مجلس منتشر کرده بود، دولت دهم حداقل 60 اقدام خلاف قانون بودجه سال 91 انجام داده است.




به گزارش آفتاب به نقل از فرهیختگان تخلف سه هزار میلیارد تومانی در بخش سهام عدالت و حدود هفت هزار میلیارد تومانی در بخش پرداخت یارانه‌ها تنها بخشی از این تخلفات است. بالاترین رقم این تخلفات هم مربوط به تایید نشدن پرداخت‌ 53 میلیارد دلار درآمد نفت و گاز توسط شرکت ملی نفت به حساب‌های خزانه‌داری تا زمان تحریر گزارش مجلس است.
بر این اساس از آن 60 تخلف دولت سابق در سال گذشته 22 تخلف مربوط به بخش‌‌های انرژی و درآمدهای نفتی، 12 تخلف در بخش خصوصی‌سازی، هشت تخلف مربوط به بخش پولی و بانکی، چهار تخلف مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، چهار تخلف در بخش کشاورزی و 10 تخلف هم در دیگر بخش‌ها بوده است.
آن طور که بررسی از دخل و خرج بودجه 566 هزار میلیارد تومانی دولت دهم در سال 91 نشان می‌دهد در سال گذشته با وجود تخلفاتی برای پرداخت یارانه‌ها اما 10 درصد خالص کل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‎ها معادل شش هزار میلیارد تومان به بخش سلامت (براساس بند 45 گزارش تفریغ بودجه سال91) اختصاص پیدا نکرده است. این در حالی است که 7/6 هزار میلیارد تومان بیشتر از سهم هدفمندسازی یارانه‌ها به آن اختصاص داده شده است.
بی‌توجهی به حمایت‌های اجتماعی را در اختصاص ندادن دو‌ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار نیز می‌توان در گزارش عملکرد بودجه سال گذشته مشاهده کرد. این در حالی است که سه هزار میلیارد تومان بابت پرداخت سود سهام به مشمولان طرح سهام عدالت، انجام هزینه‌های مربوط به شناسایی مشمولان طرح توزیع سهام عدالت و پرداخت مبالغی به شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی و استانی در حالی به صورت غیرقانونی پرداخت شده که باید این پول به خزانه واریز می‌شد.
 اما در کنار این‌ها، جبران کسری بودجه دولت از منابع بانک مرکزی نیز بخشی دیگر از مسائل مطرح در گزارش تفریغ بودجه سال 91 است. در این مورد در گزارش تفریغ بودجه سال گذشته به پرداخت 1/1 میلیارد دلار از صورت‌حساب‌های فروش نفت خام و میعانات گازی علی‌رغم عدم وصول، از محل منابع داخلی بانک مرکزی تحت عنوان وصولی سال 1391  و به عبارتی تأمین کسری بودجه سال 1391 از منابع بانک مرکزی اشاره شده است.
وصول نشدن درآمد یک میلیارد دلار فروش نفت خام از شرکت ISO (International Safe Oil) ، پرداخت نشدن بدهی 7/3 هزار میلیارد تومانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در وجه خزانه‌داری، واریز غیرقانونی 1/3 میلیارد یورو از درآمدهای گازی به ترکیه و پرداخت‌ غیرقانونی 4/7 میلیارد دلار توسط شرکت نیکو از محل سپرده‌گذاری‌های ارزی خارج از کشور جهت تأمین منابع طرح‌های بالادستی نفت و گاز نیز از دیگر تخلفات میلیاردی در بودجه سال قبل است.
کد N105888

وبگردی