آفتاب

بی ثباتی سیاسی ، وضعیت اقتصادی اوکراین را متزلزل کرده است

بی ثباتی سیاسی ، وضعیت اقتصادی اوکراین را متزلزل کرده است

تهران - ایرنا- اعتراضات مردمی و بی ثباتی سیاسی در اوکراین وضعیت اقتصادی و بازار ارز این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، ˈسرگئی آربوزوفˈ نخست وزیر موقت این کشور امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت گفت: بی ثباتی سیاسی بازار ارز را به شدت تحت تاثیر قرار داده و باوجودی که دلیل اقتصادی وجود ندارد وضعیت به شدت متشنج است.

وی که بعد از استعفای ˈمیکولا آزاروفˈ نخست وزیر پیشین اوکراین به این مقام رسید، ادامه داد: ادامه بحران و فقدان تمایل برای یافتن مصالحه ، اوکراین را از نظر اقتصادی ضعیف می کند.

با آنکه چندهفته بن بست و رویارویی با معترضان به پایانی نرسیده است، آربوزوف ادامه داد: دلایل اقتصادی اصلی برای وضعیت متشنج فعلی وجود ندارد.

وی یادآور شد تراز پرداخت ها در سال 2013 که روز گذشته منتشر شده است، از مازاد دو میلیارد و 21 میلیون دلاری در این سال در مقایسه با کسری 4 میلیارد و 175 میلیون دلاری در سال 2012 خبر می دهد.

با وجود این کسری حساب جاری کلی سال گذشته 13 درصد افزایش و به 16 میلیارد و 141 میلیون دلار رسیده است. آمار و ارقام نشان داد تراز پرداخت ها به رقم بی سابقه مازاد سه میلیارد و 288 میلیون دلار در ماه دسامبر (آذر/دی) رسیده است. در این ماه روسیه اوراق قرضه دو ساله اوکراین را به ارزش سه میلیارد دلار خریداری کرد که اولین بخش از بسته کمکی مالی مسکو به کی یف بود.

بانک مرکزی اوکراین امروز برای دومین روز متوالی برای کاستن از نرخ نزولی ارز در این کشور مداخله کرد و پیشنهاد مناقصه برای هر دلار 8 میلیون و 7 هزار گریونا (پول ملی اوکراین) را داد در حالیکه این رقم روز گذشته 8 میلیون و 6هزار گریونا بود.

بانک مرکزی اوکراین تلاش می کند تقاضای شدید برای خرید دلار را کاهش دهد که به دلیل بی ثباتی ها در این کشور شدت گرفته است. ارزش گریونا در یک ماه گذشته در برابر دلار 6 درصد کاهش یافته است.

تحلیلگران کاهش نرخ ارز را به دلیل عدم اطمینان از بسته کمک مالی روسیه به اوکراین نسبت می دهند. درحالیکه وعده اعطای این بسته کمکی 15 میلیارد دلاری و تحویل سه میلیارد دلار آن از تعویق در بازپرداخت بدهی های اوکراین در ماه دسامبر (آذر/دی) جلوگیری کرد، مسکو اعطای بقیه این کمک را به زمان روی کار آمدن دولت جدید و این امر موکول کرده است که چه کسی به نخست وزیری می رسد.

رهبر حزب حاکم مناطق در مجلس در این مورد که چه زمانی نخست وزیر دائم توسط ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری معرفی می شود، گفت: رییس جمهوری 60 روز از زمان استعفای آزاروف برای تعیین نخست وزیر جدید وقت دارد.

وی ادامه داد: مشاوره ها ادامه دارد و به نظر می رسد رییس جمهوری در هفته جاری نخست وزیر را تعیین کند.

اوکراین از دوماه قبل تاکنون با اعتراضات مردمی به دلیل تصمیم یانوکوویچ برای رد معاهده تجارت آزاد با اتحادیه اروپا مواجه و به گفته صاحب نظران بین المللی عرصه رویارویی روسیه و غرب برای نشان دادن قدرت بیشتر خود تبدیل شده است.

اروپام**9157/1547
کد N105769

وبگردی