آفتاب

سناریوی مالی غرب برای عقب نشینی روسیه از اوکراین

سناریوی مالی غرب برای عقب نشینی روسیه از اوکراین

مسکو- ایرنا- تحولات جاری اوکراین و تردد پرشمار مقام های غربی به این کشور در هفته های اخیر نشان می دهد که غرب به سردمداری آمریکا به دنبال اجرای سناریوی از پیش طراحی شده برای شکست روسیه در این مساله با تکیه بر ابزار کمک مالی به کی یف می باشد.

به گزارش ایرنا، کی یف پایتخت اوکراین در هفته های اخیر به مرکز آمد و شد مقام های ارشد غربی و نیز سازمان های بین المللی تحت سیطره آمریکا و متحدانش تبدیل شده است و آنان با حضور در این شهر به بهانه تلاش برای میانجیگری میان دولت و مخالفان در اصل برای ارتقای موقعیت گروه های معترض مخالف می کوشند.

غربی ها برای پیشبرد سیاست مداخله جویانه خود در بحران اوکراین با درس آموزی در انقلاب رنگی2004 این کشور این بار بر شیوه حمایت سیاسی- مالی از دولت و مخالفان اتکا می کنند و تلاش دارند با طرح مساله کمک های مالی به دولت و حمایت سیاسی و رسانه ای از مخالفان، برنامه های از پیش طراحی شده خود را در این جمهوری شوروی سابق پیش ببرند.

غربی ها که در دور نخست ناآرامی های اوکراین در اواخر نوامبر سال گذشته در اعتراض به خودداری ویکتور یانکوویچ رییس جمهوری این کشور از امضای موافقت نامه عضویت وابسته با اتحادیه اروپا، قافیه را به روسیه باخته و در قبال بذل و بخشش های کم سابقه پوتین رییس جمهوری روس ها مجبور به سکوت شده بودند، در مقطع زمانی فعلی سعی دارند به هماورد جویی مالی با مسکو نیز روی بیاورند.

روسیه پس از آغاز بحران اوکراین در اواخر سال 2013 میلادی برای ساکت کردن و خلع سلاح مخالفان معترض در یک اقدام غافلگیرکننده 15میلیارد دلار وام به این کشور اعطا و قیمت گاز صادراتی به آن را نیز از 460 دلار به حدود 240 دلار به ازای هر یک هزار مترمکعب کاهش داد.

این اقدام موجب شد که ویکتور یانکوویچ رییس جمهوری اوکراین و میکلای آزاروف نخست وزیر وی با استناد به اینکه کمک های مالی مسکو به هیچ وجه با برنامه بروکسل برای اعطای وام مشروط 700 میلیون یورویی به کی یف قابل مقایسه نیست، به ناآرامی معترضان مخالف دولت پایان دهند.

اما این پایان ماجرا نبود و غربی ها که خود را در رقابت با روسیه بر سر اوکراین بازنده می دیدند با تحریک گروه های مخالف دولت موجب آغاز دور جدید ناآرامی های خشونت آمیز در این کشور اروپای شرقی از سه هفته قبل برای تغییر بازی به نفع خود وارد عمل شدند.

غرب اکنون با استفاده از تجربه روسیه به دنبال پیشبرد برنامه های خود در بحران سیاسی و اجتماعی اوکراین از طریق اعمال فشار سیاسی بر دولت از یک طرف و کوبیدن بر طبل اعطای کمک های چند میلیارد دلاری توسط محور اتحادیه اروپا-آمریکا به کی یف از سوی دیگر می باشد.

درهمین راستا روزنامهˈنیویورک تایمزˈ درگزارشی از رایزنی آمریکا و اروپا برای تخصیص بسته کمکی به اوکراین برای مقابله با کمک های مالی روسیه به آن کشور خبر داد.

به نوشته روزنامه آمریکایی، واشنگتن و بروکسل در حال بررسی و رایزنی در مورد اعطای بسته کمک مالی برای اوکراین هستند که به گفته آنها به هموارسازی مسیر برای تشکیل دولت جدید کمک می کند.

گفته می شود با توجه به آغاز المپیک زمستانی 2014 ˈسوچیˈ در هفته جاری و مشغولیت پوتین رییس جمهوری روسیه به تدارک زمینه های موفق برگزاری این رویداد مهم، مقام های آمریکایی و اروپایی تلاش دارند از این فرصت دو هفته ای برای پشبرد سناریوی مداخله جویانه خود در چارچوب وعده کمک مالی به دولت اوکراین و نیز تشدید حمایت سیاسی-رسانه ای از مخالفان بکوشند.

با این نگاه بود کهˈخوزه مانوئل باروسوˈ رییس کمیسیون اروپا گفت اتحادیه اروپا قصد کمک به اوکراین را دارد اما این کمک ها به معنای رقابت با روسیه نیست.

هر چند باروسو اعلام کرد که ˈما در رقابتی الزام آور با روسیه نیستیم؛ زیرا باور داریم بیشتر مردم اوکراین خواستار رابطه نزدیک با اتحادیه اروپا هستند و یقینا ما نیز از این خواسته حمایت می کنیمˈ اما نگاهی به ماهیت اعتراضات مخالفان دولت اوکراین در سه هفته گذشته که به اشغال شمار زیادی از ساختمان های وزارتخانه ها و استانداری ها در مناطق مختلف این کشور منجر شد، نشان می دهد که معترضان خشن با اطمینان از پشتیبانی غرب دست به این گونه اقدامات می زنند.

از سوی دیگر مقام های غربی از کنفرانس امنیتی مونیخ نیز برای تحت فشار گذاشتن دولت اوکراین از طریق تهدید به اعمال تحریم های یکجانبه به عنوان ابزار شناخته شده آنان در معادلات بین المللی در هزاره سوم بهره جستند تا به این ترتیب بتوانند ضمن تضعیف هر چه بیشتر موقعیت دولت قانونی این کشور، مخالفان غربگرای خشن را در موضع برتر در چانه زنی با مقام های دولتی قرار دهند.

مقام های ارشد اروپایی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ اعلام کردند برای تدوین بسته کمک مالی به منظور کمک به دولت جدید در اوکراین تلاش می کنند که یکی از سران مخالفان یا یک تکنوکرات (فن سالار) ریاست آن را برعهده داشته باشد.

تحلیلگران مسایل سیاسی می گویند که مقام های غربی قصد دارند با تخصیص این بسته کمکی به اوکراین ضمن زمینه سازی برای روی کار آمدن یک دولت غربگرا، ابتکار سه ماه قبل مسکو در اعطای کمک های مالی و انرژتیک گسترده به کی یف را خنثی و این کشور را از گردونه رقابت با خود در مساله اوکراین بیرون کنند.

آنان درتوجیه این اقدام مداخله جویانه خود در امور داخلی یک کشور مستقل این گونه استدلال می کنند که می خواهند با اعطای کمک مالی به اوکراین ˈروند دوران گذار در این کشور و اجرای اصلاحات اقتصادی را تسهیل کنند که پیش نیاز دریافت وام از صندوق بین المللی پول است.ˈ

توجه به این نکته که اوکراین از مدت ها قبل برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول درخواست داده، اما به دلیل کارشکنی غربی ها بر پایه سرکار بودن حکومت و دولتی روسوفیل در این کشور در این زمینه ناکام بوده است، نشان می دهد که واشنگتن و متحدان اروپایی اش از نهادهای مالی بین المللی نیز برای پیشبرد سیاست های خود نهایت استفاده را می برند.

البته نگاهی به سابقه قدرت های غربی در بازی با اهرم های مالی برای اعمال قدرت در مسایل داخلی کشورهای دیگر بیانگر این واقعیت است که آنان در این زمینه نیز صادقانه عمل نمی کنند و در صورت عدم اطمینان از برآورده شدن خواسته های نامشروع خود از هر گونه کمک مالی به کشور نیازمند خودداری می کنند.

می توان نمود آشکار رویکرد غرب در این ارتباط را در اظهارات اخیر ˈمایا کوسیانیکˈ سخنگوی کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مشاهده کرد که به تازگی اعلام کرد: ˈهنوز رایزنی های زیادی برای تعیین نوع بسته کمک مالی به اوکراین باید انجام شود.ˈ

در نهایت می توان گفت که اوکراین به عنوان یکی از جمهوری های جدا شده شوروی سابق با 48 میلیون نفر جمعیت و اقتصاد شکننده و ضعیف این روزها شاهد تلاش همه جانبه غرب برای بیرون راندن روسیه در مقام رقیب دیرین خود از بحران سیاسی-اجتماعی حاکم بر این کشور با تکیه بر اهرم کمک مالی و نیز فشارهای سیاسی-رسانه ای گسترده می باشد.

اروپام/518 ** 1514 ** 1064
کد N105692

وبگردی