آفتاب
نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت:

صف سرمایه‌گذاران خارجی برای همكاری با ایران افزایش یافته است

صف سرمایه‌گذاران خارجی برای همكاری با ایران افزایش یافته است

از روز نخست تمام مساعی این دولت خشکاندن ریشه مشکلات اقتصادی بوده است امیدواریم که پشتیبانی لازم از سوی ملت در این زمینه صورت گیرد.

سخنگوی دولت گفت: صف سرمایه‌گذاران خارجی برای همکاری با ایران افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت در ادامه سخنان خود در پایان جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شب گذشته بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۳ به پایان رسید، گفت: مجلس هم اکنون وارد بخش هزینه‌ای لایحه بودجه شده و امروز اگرچه در جلسه هیات دولت حاضر بودم، اما دلم در مجلس بود که چه بر سر بودجه می‌آید، امیدوارم با تامل نمایندگان به گونه‌ای عمل شود که انسجام بودجه حفظ شود

وی درخصوص تصمیم روز گذشته مجلس در خصوص تبصره هدفمندی یارانه‌ها گفت: ما لایحه بودجه را بدون تبصره هدفمندی به مجلس دادیم، اما نمایندگان پیشنهاد دادند که ما هدفمندی یارانه‌ها را طی تبصره‌ای به آن‌ها ارائه دهیم، بنابراین ما ضمن احترام به نمایندگان این کار را انجام دادیم این تبصره نیز با رای بالایی در کمیسیون تلفیق تایید شد، انتظار ما این بود که تبصره هدفمندی یارانه‌ها در صحن علنی هم به تصویب برسد، چرا که ما ساختاری که در تبصره سال جاری وجود دارد، برای سال آینده نیز دیدیم و تنها برخی از اعداد و ارقام تغییر کرد.

نوبخت با تاکید برا‌ینکه ا‌گر یک روز در بحث هدفمند‌ی تاخیر کنیم، قطعا خسارتهایی را خواهیم داشت، گفت: ما انتظار داشتیم مجلس با تایید این تبصره راه ر ا باز می‌کرد تا جلوی این خسارت‌ها گرفته شود به هر حال هم اکنون نیز باید تدبیر کنیم که چگونه باید در ادامه عمل کرد.

وی با اشاره به بحث ارائه سبد کالا نیز تاکید کرد: سیاست توجه به سفره خانوارهای کم‌درآمد یک سیاست دائمی و مستمر برای دولت تدبیرو امید خواهدبود، ما استمرار در توزیع این سبد کالایی رادر آینده نیز ادامه خواهیم داشت. اما قطعا روش‌ها اصلاح می‌شود و به‌گونه‌ای عمل خواهد شد که هر بار در توزیع سبدکالا مشکلات کمتر شود. در این مرحله نیز امیدواریم با تدبیر آقای ربیعی مشکلات به سرعت حل شود.

معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهو‌ر خاطر‌نشان کرد: شاید راه مناسب‌تر توزیع بن وکوپن بود که ما نخواستیم از این روشهای سنتی استفاده کنیم. ما با اعتقادات دینی و مبانی نظری اقتصاد ضمن توجه به رشد توسعه و بهبود کسب وکار از مسائل کوچک در هیچ شرایطی غافل نمی‌شویم واین روش مستمر ما در اینده نیز خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه تدبیر دولت برای ۱۳ میلیون نفری که تحت پوشش بیمه وخدمات رفاهی نیستد، چیست؟ گفت: این مسئله مرتبط با بحث مصادیق مصرف از منابع درآمدی قانون هدفمندی یارانه‌ها بود و قرار بود رقمی که ناشی از اصلاح قیمت‌های حاملهای انرژی در مرحله دوم هدفمندی است با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به ارائه دفتر‌چه خدمات درمانی به کسانی که فاقد این دفترچه هستند اختصاص یابد. اولویت ما نیز کسانی بودند که به جهت فقر امکان تهیه این دفترچه را نداشتند، به هر‌حال ارائه دفتر چه بیمه جز تکالیف ما در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ست.

سخنگوی دولت همچنین درخصوص مسئولیت خود درشورای نظارتی سه قوه گفت: وقتی قوانینی وضع می‌شوند باید برای نظارت در حسن اجرای آن نیز ناظرینی فعال شوند. اساسا در هر سه قوه دستگاهی این مسولیت را برعهده دارند، به گونه‌ای که در قوه قضاییه این نظارت معطوف به سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری ودر قوه مقننه مربوط به معاونت نظارت و دیوان محاسبات است ودر قوه مجریه نیز وزارت اطلاعات ومعاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور این ماموریت را دارند.

وی افزود: برای جلوگیری از موازی‌کاری و نظارت سنجیده بین دستگاه‌های نظارتی سه قوه شورایی تشکیل شد که مسولیت هماهنگی امور نظارتی سه قوه را برعهده دارد، که دارای دبیر خانه و اساس نامه نیز هست تا هفته گذشته حجت الاسلام منتظری رئیس دیوان عدالت اداری ریاست این شورا را برعهده د اشت که با اتمام دوساله این ریاست باید انتخاباتی میان اعضا برگزار وفردی جایگزین ایشان می‌شد در این جلسه با توجه به جمیع جهات ریاست این شورا به بنده داده شد.

نوبخت ادامه داد: بحث هماهنگی دستگاههای نظارتی آثار متعددی دارد. اول اینکه اقداماتی انجام دهیم که از ابتدا جلوی هرگونه فسادی در دستگاه‌ها گرفته شود. یکی از اقدامات مربوط به این مسئله دستور رئیس جمهوربه معاون اول در رابطه باویژه‌خواری بود، به هر حال بحث تحریم‌ها برای یک عده فرصتی ر افراهم کرد تا برای مسائل شخصی خود از آن استفاده کنند، قرار شد که ما اجازه ندهیم در قوه مجریه چنین اتفاقی بیافتد.

وی افزود: پرونده‌هایی در همین رابطه در قوه قضاییه وجود دارد که با دقت و سرعت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و رئیس قوه قضاییه و یا سخنگوی آن در این خصوص اطلاع رسانی می‌کنند. پرونده بابک زنجانی نیز با دقت در قوه قضاییه بررسی می‌شود تا حقی از کسی ضایع نشود، باید انتظار داشت که نتایج آن هم توسط سخنگوی قوه قضاییه اطلاع رسانی شود.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص نامه دوم روحانی به معاون اول درخصوص برچیده شدن زمینه رانت از برخی مقررات نیز گفت: اجازه بدهید طی یک جلسه درخصوص دستاوردهای اقتصادی این مسئله برای شما اطلاع رسانی کنم.
وی درپاسخ به این سوال که پس از رفع تحریم‌ها مهم‌ترین اولویت دولت چه خواهدبود، گفت: بخشی از مضیقه‌هایی که در معیشت مردم به وجود آمده، شاید برخی از همین صف‌ها می‌تواند از آثار مضیقه‌های گذشته باشد که برای اقتصاد کلان ایران به وجود آمده است. ما با قدرت و قوت همانطور که در برابر شورش نظامی دشمنان ایستادیم و با وجود اینکه شهدایی را تقدیم کردیم موفق شدیم، در برابر تهاجم اقتصادی و تحریم‌ها نیز مقاومت می‌کنیم، قطعا این مقاومت هم همچون مقاومت هشت ساله شیرین است.
وی ادامه داد: همانطورکه ما در مقابله هشت‌ساله با دشمن خساراتی دادیم، در تهاجم اقتصادی نیز دچار خسارتهایی می‌شویم که این میزان باید به حداقل برسد. باید فشارهای ناشی از تحریم خشکیده شود و دیوار تحریم ترک بردارد. از روز نخست تمام مساعی این دولت خشکاندن ریشه مشکلات اقتصادی بوده است امیدواریم که پشتیبانی لازم از سوی ملت در این زمینه صورت گیرد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه خوشبختانه با همین تدابیر امروز بخشی از تحریم‌ها برداشته شده امروز امکانات صادرات پتروشیمی ما فراهم شده و حتی بخشی از منافع بلوکه شده ما نیز آزاد شده است، گفت: امروز ما می‌بینیم که علاوه بر صف دریافت کالا‌ها صف سرمایه گذاران خارجی برای همکاری با نیز افزایش یافته است.

وی با اشاره به بحث سیاست خارجی نیزیاد آور شد: بسیاری از مخالفت‌ها در این زمینه را باید به افکار عمومی بسپاریم ماشاهد این هستیم که با فشارهای زیادی که در بحث سیاست خارجی است فرزندان ما در عرصه سیاست خارجی چه دستاوردهای بزرگی را برای کشور بدست آورده‌اند، اگرچه یک عده با نگاه سلیقه‌ای بخواهند ارزش کار آن‌ها رانادیده بگیرند، اما ما مردم هوشمندی داریم که به خوبی متوجه همه مسائل می‌شوند.

کد N105682

وبگردی