آفتاب

مراسم روز همبستگی با مردم کشمیر در تهران برگزار شد

مراسم روز همبستگی با مردم کشمیر در تهران برگزار شد

مراسم همبستگی با مردم کشمیر صبح چهارشنبه در محل سفارت پاکستان در تهران همزمان با سفارت‌خانه‌های این کشور در جهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز همبستگی با مردم کشمیر برابر با 5 فوریه صبح امروز چهارشنبه در سفارت پاکستان در تهران با حضور محمد نور جودمانی سفیر پاکستان در تهران،‌ اساتید دانشگاه و پاکستانی‌های مقیم تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم سهیل صدیقی نفر دوم سفارت پاکستان در تهران پیام‌های نواز شریف، نخست‌وزیر و حسین ممنون، رییس جمهور پاکستان را قرائت کرد.

در پیام نخست‌وزیر پاکستان آمده است: پاکستان به حل و فصل تمامی مناقشات خود با هند از جمله جامو و کشمیر از طریق مذاکره متعهد است. ما از هند دعوت به عمل می‌آوریم که تا در یک روند مذاکره جامع مستمر و نتیجه‌بخش شرکت کند؛ هم‌چنین از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم نقش خود را در تعیین سرنوشت کشمیرها ایفا کنند. پاکستان هم چنان به نقش سازنده خود در جهت حل و فصل صلح‌آمیز این مناقشات ادامه خواهد داد. از طرف دولت و مردم پاکستان تعهد قاطع این کشور نسبت به حل و فصل منصفانه و صلح‌آمیز براساس آرمان‌های مردم جامو و کشمیر و حراست از حقوق بنیادی آن‌ها را مورد تاکید قرار می‌دهم.

هم‌چنین در ادامه این مراسم برخی از دانشجویان رشته زبان اردو در دانشگاه تهران اشعاری در وصف کشمیر قرائت کردند.

در ادامه محمد نور جودمانی، سفیر پاکستان در تهران در سخنرانی خود گفت: مراسم همبستگی با مردم کشمیر همه ساله در 5 فوریه برگزار می‌شود. جهان از این نکته آگاهی دارد که مردم کشمیر از دیرباز جهت به دست آوردن حق تعیین سرنوشت خود دست به مبارزه زدند؛ حقی که جامعه بین‌المللی در چارچوب قطع‌نامه‌های سازمان ملل به آن وعده داده است. هند این قول را داده بود که مردم کشمیر اجازه خواهند داشت راجع به سرنوشت خویش خود تصمیم بگیرند اما چندین دهه است که از چنین حقی محرومند.

او ادامه داد: مردم پاکستان ضمن اعلام همبستگی با برادران کشمیری خود بار دیگر این عزم خویش را مورد تاکید قرار داده و تا پیروزی نهایی آنان حمایت سیاسی‌، اخلاقی و دپیلماتیک خود را از آنان اعلام می‌کنند.

سفیر پاکستان در تهران اعلام کرد: بیاید امروز این تعهد خود را یکبار دیگر مورد تاکید قرار داده و تا زمانی که مردم کشمیر حق تعیین سرنوشت خود را به دست نیاوردند ما در کنار آن‌ها خواهیم بود و از آرمان‌های آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

سپس داود هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به طرح مساله کشمیر در سازمان ملل از 1948 گفت: بسیاری تلاش می‌کنند تا بتوان از طریق مسالمت‌آمیز و حق تعیین سرنوشت برای آینده کشمیر راه‌حل بیابند.

وی ادامه داد: در حال حاضر خواست مردم کشمیر کسب استقلال است تا خود بتواند برای کشورشان تصمیم بگیرند. آن چه که به عنوان یک اصل قبول شده از سوی جامعه بین‌المللی در کشمیر رفراندومی برگزار شود.

باوند اضافه کرد: کسانی که اعتقاد به حقوق بشر و آزادی‌های انسانی دارند باید این حق مردم کشمیر را محترم شمرده و از هر محفلی پیگیر این خواسته منطقی مردم کشمیر باشند.

وی در پایان بر حل مسالمت‌آمیز مساله کشمیر تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N105672

وبگردی