آفتاب
عضو کمیسیون تلفیق مجلس:

قانون یارانه ها نیاز به بازنگری دارد

قانون یارانه ها نیاز به بازنگری دارد

تهران-ایرنا- نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون هدفمندی یارانه ها نیاز به بازنگری دارد و باید در اجرای این قانون پخته تر و سنجیده تر عمل کرد.

محمد قسیم عثمانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، با اشاره به جایگزینی تبصره هدفمندی یارانه ها در زمان بررسی بخشهای درآمدی لایحه بودجه 93 کل کشور گفت: با توجه به شرایط اقتصادی نمی توانستیم فشار بیشتری بر مردم وارد کنیم و باید طوری اقدام کنیم که از آثار منفی اجرای این قانون کاسته و بر اثار مثبت آن بیفزاییم.

وی ادامه داد: هدف از ارائه این پیشنهاد این بود که در فرصت ایجاد شده دولت اقدامات اصلاحی را برای اجرای این قانون ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی یارانه ها نیاز به بازنگری دارد،گفت:قانون هدفمندی به طور خاص به سیاستهای ارزی گره خورده به طوری که در آن اعلام شده قیمت حاملهای انرژی باید به 95 درصد فوب خلیج فارس برسد و آن در زمانی بود که قیمت دلار یک هزار تومان بود.

عثمانی اضافه کرد: آن موقع تصور می شد قیمت دلار از هزار تومان به 950 تومان میرسد و فکر نمی کردیم که قیمت دلار به سه هزار تومان برسد و اگر با این قیمت فوب خلیج فارس مد نظر قرار بگیرد شرایط با زمان تصویب این قانون به کلی متفاوت است.

وی ضمن تاکید بر لزوم اصلاح این قانون گفت: کسانی که در خارج از کشور هستند چرا باید از یارانه های نقدی بهره مند شوند و آن هم در شرایطی که تورم داخل کشور بر آنها تاثیر ندارد یا چرا باید میزان یارانه دریافتی اقشار پردرامد با اقشار کم درآمد یکسان باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: دولت باید در با اصلاح قانون هدفمندی به طور شفاف قیمت حاملهای انرزی را اعلام کند و بگوید که از محل اختلاف قیمتها چه میزان منابع کسب کرده و چه بخشی از آن در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی گفت: اگر دولت می خواهد این قانون را اجرا کند قانون مصوب سال 1392 را اجرا کند و با جایگزینی تبصره هدفمندی به دولت فرصت داده می شود تا مشکلات اجرایی این قانون را شناسایی و آن را برطرف کند.

سیام(4)××2021**1449
کد N105582

وبگردی