آفتاب

افشای جاسوسی آمریکا از صدراعظم سابق آلمان

افشای جاسوسی آمریکا از صدراعظم سابق آلمان

روزنامه‌های آلمانی گزارش دادند، ‌آمریکا به دلیل انتقادات سرسختانه صدراعظم سابق آلمان از مداخله واشنگتن در جنگ عراق در سال 2003 میلادی از وی جاسوسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه‌ آلمانی "زوددویچه تسایتونگ" و "ان دی آر" در گزارش‌های خود افشا کردند، گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان در سال 2002 میلادی سیصد و هشتاد و هشتمین هدف جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا بوده است.

این رسانه‌ها به نقل از مقام‌های ناشناس دولت آمریکا و ‌آژانس امنیت ملی آمریکا که مدارک ادوارد اسنودن، کارمند سابق و افشاگر این آژانس را دیده بودند، گزارش‌های خود را منتشر کردند.

گرهارد شرودر به روزنامه زوددویچه تسایتونگ گفت که از شنیدن این گزارش متعجب نشده است.

این روزنامه در ادامه گزارش خود افزود، اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا شامل نه تنها شناسایی داده‌ها بلکه مکالمه‌های نوشتاری و زبانی نیز بوده است.

گرهارد شرودر و حزب سوسیال دموکراتش در سال 2002 میلادی با دیدگاه‌های آمریکا مخالفت کرده و در آغاز مبارزات انتخاباتی خود گفتند، آمریکا چه از نظر اعزام نیرو و چه از نظر کمک مالی در جنگ عراق شرکت نخواهد کرد.

حزب سوسیال دموکرات آلمان در آن زمان متعهد شد که با وجود تایید این جنگ از سوی سازمان ملل، از ورود به جنگ عراق اجتناب کند.

شرودر در اوت سال 2002 میلادی گفته بود: ما آماده‌ایم تا اتحاد و همبستگی خودمان را ابراز کنیم. اما آلمان تحت رهبر من برای ماجراجویی و خطرپذیری آماده نیست. ما در مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی اتحاد خود را نشان می‌دهیم چرا که معتقدیم این اقدام ضروری است چرا که می‌دانیم امنیت شرکایمان برابر با امنیت آلمان است. اما ما برای ماجراجویی و خطرپذیری آماده نیستیم و زمان دیپلماسی "دسته چک" برای همیشه به پایان رسیده است.

نشریه آلمانی اشپیگل نیز پیشتر افشا کرد که شنود تماس‌های تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از سال 2002 میلادی با اسم رمز "GE Chancellor Merkel" در فهرست اهداف جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا قرار داشته است.

انتهای پیام

کد N104905

وبگردی