آفتاب

دادگاه کیفری بین‌المللی درباره دادگاه رئیس‌جمهوری کنیا تصمیم می‌گیرد

دادگاه کیفری بین‌المللی درباره دادگاه رئیس‌جمهوری کنیا تصمیم می‌گیرد

دادستان‌ها در دادگاه کیفری بین‌المللی امروز درباره سرنوشت دادگاه رئیس‌جمهوری کنیا تصمیم‌گیری کرده و احتمالا زمان بیشتری را برای رسیدگی به این پرونده درخواست می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وکلای "اهورو کنیاتا"، رئیس‌جمهوری کنیا امیدوارند که این پرونده کنار گذاشته شود و پایانی باشد بر تنش‌ها میان کشورهای آفریقایی که دادگاه جرایم بین‌الملل را به خاطر هدف قرار دادن قاره سیاه مورد نکوهش قرار داده‌اند.

دادگاه رئیس‌جمهوری کنیا برای دادگاه کیفری بین‌المللی حساس است چرا که از 11 سال قبل تنها در مورد یکی از موارد پرونده این شخص موفق عمل کرده و در مابقی شکست خورده است. دولت کنیا اعلام کرده که اگر این پرونده ادامه پیدا کند، باعث تضعیف و بی‌ثباتی شرق آفریقا خواهد شد.

کنیاتا به ارتکاب جرایم علیه بشریت در جریان خشونت‌های شش ساله در کنیا متهم است که در آن 1200 تن کشته شدند و هزاران تن مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کنند؛ اتهاماتی که کنیاتا آنها را رد می‌کند.

دادستان‌های دادگاه کیفری بین‌المللی می‌گویند، کنیاتا سازمان‌دهنده خشونت‌ها بوده اما زمانی که برخی از شاهدان خود را از پرونده این مرد کنار کشیدند، این پرونده آنچنان که باید پیش نمی‌رود.

دادگاه رئیس‌جمهوری کنیا قرار بود امروز برگزار شود اما برای چهارمین بار به حالت تعلیق درآمد؛ زمانی که دادستان‌ها اعلام کردند یک شاهد دیگر نمی‌خواهد در این دادگاه حاضر شود و درخواست کردند تا زمان بیشتری برای جمع‌آوری مدارک و شواهد به آنها داده شود.

دادستان‌ها می‌گویند شاهدان تهدید شده و تحت ارعاب و ترس از شهادت خودداری می‌کنند.

در 31 ژانویه 2014، دادستان‌ها اعلام کردند که فضایی از ترس و ارعاب بر پرونده کنیاتا حاکم است و قضات باید حکم کنند که کنیا تعهد خود در کمک به انجام بازرسی‌ها و تحقیقات را نقض می‌کند.

این دادستان‌ها اعلام کردند: افراد زیادی به خاطر تهدید و ارعاب خود را از این پرونده کنار کشیده‌اند.

کنیاتا در پی پیروزی‌اش در انتخابات سال گذشته میلادی از سمت خود به عنوان رهبر بلوک اقتصادی شرق آفریقا استفاده کرد تا متحدان اتحادیه آفریقا را در یک روند دیپلماتیک مجبور کند تا شورای امنیت سازمان ملل را از ادامه دادگاهش باز دارد.

انتهای پیام

کد N104685

وبگردی