آفتاب

گزارش السفیر از سرقت اعضای بدن شهروندان سوری

گزارش السفیر از سرقت اعضای بدن شهروندان سوری

فارس نوشت:

منابع و رسانه‌های خبری از سرقت اعضای بدن بیماران سوری بستری شده در بیمارستان‌های دولتی ترکیه خبر دادند.

روزنامه السفیر لبنان در گزارشی نوشت: موارد سرقت اعضای بدن شهروندان سوری در بیمارستان‌های ترکیه بار دیگر نمود پیدا کرده است.

رسانه‌ها از چند ماه پیش دیگر اشاره‌ای به سرقت اعضای بدن بیماران سوری در بیمارستان‌های ترکیه نداشتند که این توهم را ایجاد کرد که این پدیده در حال پایان یافتن است اما حوادث و رویدادهای جدید نشان می‌دهد که پدیده سرقت اعضای بدن بیماران سوری همچنان ادامه دارد.

برپایه این گزارش، این پدیده از حد و مرز باندهای مافیایی تجارت انسان و اعضای بدن فراتر رفته به بیمارستان‌های دولتی ترکیه رسیده است. بیمارستان‌هایی که خود باید جلوگیری از این روند را مدیریت کنند اما خود در این امر دخیل شده‌اند.

احمد عبدالکریم محمد جوان 19 ساله سوری یکی از قربانیان این پدیده است. او درپی اصابت ترکش در 31 ژانویه گذشته در شهر حماه سوریه زخمی و با تشدید درگیری‌ها در اطراف این شهر، برای درمان به بیمارستان دولتی انطاکیه ترکیه منتقل شد.

برخی فعالان با انتشار نوار ویدئوی از این جوان تاکید کردند: خانواده و بستگان احمد عبدالکریم شوکه شدند که فرزند آنها باوجود جراحت‌های سطحی جان باخته است. آنها همچنین از این مسئله شوکه شدند که باوجود زخمی شدن احمد عبدالکریم از ناحیه سر، آثار عمل جراحی در ناحیه شکم او دیده می‌شود. خانواده و بستگان این جوان سوری، جسدش را از بیمارستان ترکیه به شهرک اللطامنه در ریف شهر حماه منتقل کرده و در آنجا از برخی از پزشکان خواستند که جراحت او در ناحیه شکمش را بشکافند تا از علت آن آگاه شوند و این پزشکان بعد از شکافتن شکم این جوان دریافتند که هیچ عضوی در شکم او وجود ندارد.

تصویر بردار این نوار ویدئوی با نشان دادن شکم این جوان سوری گفت که این شکاف در ناحیه شکم احمد عبدالکریم به علت سرقت اعضای بدنش در بیمارستان دولتی انطاکیه ترکیه است.

برخی فعالان می‌گویند که وضعیت احمد درچارچوب موارد مشابه سرقت اعضای بدن سوری‌ها در بیمارستان‌های ترکیه است.

یکی از این فعالان از یک پزشک در یکی از بیمارستان‌های اضنه ترکیه سخن گفت که باعث کشته شدن تعدادی از شهروندان سوری شده بود و سپس اعضای بدن آنها را به سرقت برده بود.

اسامی شمار زیادی از سوری‌ها که با موارد مشابه روبرو شده‌اند، مستند سازی شده است. از جمله این افراد جاسم المنبجی از ساکنان محله الحیدریه شهر حلب است که اعضای بدنش بعد از انتقال به بیمارستان کمال در ترکیه به سرقت برده شد. این مطلب را حمید المنبجی پسر عمویش در گفت‌وگو با پایگاه خبریب آفستا فاش کرد.

این پایگاه همچنین وضعیت سلیمان ترکمانی را مستند سازی کرده است که در 11 ژانویه سال 2012 میلادی زخمی و سپس به همین بیمارستان منتقل شد و اعضای بدنش به سرقت رفت و جسدش به خانواده‌اش تحویل شد. این مطلب را پدر سلیمان ترکمانی به پایگاه آفستا گفت.

یک منبع در مخالفان سوری به روزنامه السفیر گفت: مستندسازی موارد سرقت اعضای بدن در مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح به چند علت دشوار است که بارزترین آن نبود نهادی است که این موارد را پیگیری کند و همچنین گروه‌های مسلح زیادی در این نوع جنایت‌ها دست دارند.

وی افزود: موارد سرقت اعضای بدن بسیار زیاد است اما درصد اندکی از اهالی قربانیان از موضوع سرقت اعضای بدن آنها حرف می‌زنند اما بقیه در برخی اوقات یا به علت بی اطلاعی از این امر یا در بیشتر وقت‌ها به خاطر ترس از سرقت افراد مسلح چیزی نمی‌گویند.

روزنامه یورت ترکیه در اکتبر سال 2012 میلادی نوشت: افراد مسلح مخالف سوری در شبکه‌های تجارت اعضای بدن با همکاری برخی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی ترکیه دست دارند به گونه‌ای که این افراد مسلح زخمی‌ها را به بیمارستان‌های ترکیه منتقل می‌کنند تا اعضای بدن آنها سرقت شود.

خبرگزاری دولتی سوریه نیز در دسامبر گذشته گزارشی را درباره دو عضو یک گروه مسلح دستگیر شده در حمص منتشر کرد. این دو نفر به دست داشتن در عملیات سرقت اعضای بدن و انتقال آن به ریف ادلب در نزدیک مرز سوریه با ترکیه اعتراف کردند. اما با وجود گزارش‌های متعدد و انتشار اسناد مربوط به دست داشتن پزشکان و باندهای مافیایی فعال در ترکیه در این مسئله، مسئولان ترکیه تا کنون هیچ اقدام عملی در قبال آنها اتخاذ نکرده‌اند.

52261

کد N104654

وبگردی