آفتاب
با تصویب مجلس؛

وزارت نفت مکلف به تامین اعتبار برقی شدن چاههای کشاورزی شد

وزارت نفت مکلف به تامین اعتبار برقی شدن چاههای کشاورزی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی از لایحه بودجه، وزارت نفت را مکلف کردند اعتبار برق دار کردن حداقل 20 درصد از چاههای کشاورزی را تامین کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی بندهای هزینه ای لایحه بودجه در خصوص نفت و گاز در دستور کار مجلس قرار گرفت.

نمایندگان مجلس با تصویب بندی مقرر کردند آیین نامه اجرایی این تبصره شامل ساز و کار تسویه حساب خزانه داری کل کشور با شرکت ملی نفت ایران و همچنین قراردادی که وزارت نفت به نمایندگی از طرف دولت با شرکت مزبور در چارچوب مفاد این تبصره برای عملیات نفت، گاز، پالایش و پخش منعقد می نماید، تا پایان خردادماه به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نفت، اقتصاد و معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور به تصویب هیات وزیران می رسد.

دستورالعمل های حسابداری لازم به نحوی که آثار تولید و فروش نفت خام و میعانات گازی، در دفاتر قانونی و حساب سود و زیان شرکت های دولتی تابعه ذیربط وزارت نفت انعکاس داده باشد به پیشنهاد وزارت نفت و تایید وزارت امور اقتصاد تهیه و تا پایان مردادماه ابلاغ می شود.

جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در توضیح این بند، گفت: مقرر شده دولت با قیمت 95 درصد فوب خلیج فارس نفت را به پالایشگاه خصوصی داخلی بفروشد و فرآورده های پالایشگاهها که مورد نیاز داخل است را نیز با قیمت فوب خریداری کند. ساز و کار تسویه حساب میان وزارت نفت و پالایشگاهها در این خصوص در این بند تعیین شده است.

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب بند دیگری وزارت نفت را مکلف کردند نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت و میعانات گازی و فرآورده های نفتی و تامین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاهها و زیرساخت های تامین، ذخیره سازی و توزیع فرآورده ها اقدام کند.

وزارت نفت همچنین مکلف شد در راستای اجرای قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی نسبت به تامین اعتبار برق دار کردن حداقل 20 درصد از چاههای کشاورزی اقدام نماید.

وزارت نیرو و شرکت های توزیع برق استانی نیز موظفند با درخواست جهاد کشاورزی استانها، برق چاهها را تامین کنند.

نمایندگان مجلس با الحاق بندی دولت را موظف کردند در ازای برقی کردن چاههای کشاورزی با منابع انرژی نوین از جمله انرژی خورشیدی به جای استفاده از سوخت های فسیلی مبلغ معادل پرداختی بابت یارانه سوخت را به شرکت های تولیدی سیستم برق پرداخت نمایند و تجهیزات مربوطه را به کشاورزان تحویل دهند.

کد N104396

وبگردی