آفتاب

نشست اوباما با فرماندهان نظامی آمریکایی درباره افغانستان

نشست اوباما با فرماندهان نظامی آمریکایی درباره افغانستان

باراک اوباما با هدف رایزنی در مورد ادامه حضور نیروهای آمریکا در افغانستان با مقام‌های ارشد نظامی این کشور دیدار کرد.

باراک اوباما با هدف رایزنی در مورد ادامه حضور نیروهای آمریکا در افغانستان با مقام‌های ارشد نظامی این کشور دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که مقام‌های دولت کابل اعلام کرده‌اند حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان و دولت وی مذاکراتی محرمانه را با شبه نظامیان طالبان آغاز کرده است.

آمریکا اعلام کرده که از هر نوع مذاکراتی که به تحقق صلح و ثبات در افغانستان منجر شود استقبال می‌کند.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: توجه به این مساله که ما از فرآیند سازش تحت هدایت دولت افغانستان حمایت می‌کنیم از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین ما به این امر توجه داریم که در این فرآیند افغان‌ها با افغان‌ها مذاکره کنند.

وی ادامه داد: بنابراین این طرز فکر که ما از مذاکرات حمایت نمی‌کنیم ناصحیح است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا صریح کرد که کشورش با طالبان مذاکراتی ندارد.

در همین حال سخنگوی کرزای اعلام کرد که گزارش منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر انجام مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان صحت دارد.

سخنگوی دولت کابل گفت: اعضای طالبان بیش از هر زمان دیگری تمایل دارند که به فرآیند صلح بپیوندند. ما با آن‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و ارتباطمان همچنان ادامه دارد.

در همین حال مذاکرات اوباما با فرماندهان ارشد نظامی آمریکایی با تمرکز بر روند خروج نیروهای آمریکا از افغانستان انجام شد.

با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که در این ملاقات هیچ تصمیمی در مورد میزان حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان اتخاذ نشده است.

آمریکا اعلام کرده که تمایل دارد بیش از 10 هزار نیروی خود را در افغانستان نگه دارد اما کرزای تاکنون تن به امضای تفاهم‌نامه دو جانبه امنیتی با واشنگتن نداده است؛ تفاهم‌نامه‌ای که آمریکا اصرار دارد که هرچه سریعتر به امضا برسد.

یک سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که اوباما نشستی سازنده و مفید با مقام‌های نظامی آمریکایی داشت.

به گفته این سخنگو در این نشست ژنرال ژوزف دانفورد، چاک هاگل، مارتین دمپسی و دیگر رهبران نظامی آمریکا به همراه برخی دیگر از مقام‌های کاخ سفید حضور داشتند.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: رئیس جمهور همچنان به ارزیای اطلاعات ارائه شده به وی از سوی مقام‌های نظامی بخش‌های اطلاعاتی، منابع دیپلماتیک و کارشناسان می‌پردازد و تاکنون تصمیمی درباره حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014 اتخاذ نکرده است.

از نوامبر سال میلادی گذشته تاکنون روابط کرزای با واشنگتن تحت تاثیر فشارهای آمریکا برای امضای تفاهم نامه امنیتی دو جانبه قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N104261

وبگردی