آفتاب
مریم حسینی مطرح کرد

همراهی ادبیات معاصر با مردم در جنبش‌های اجتماعی

همراهی ادبیات معاصر با مردم در جنبش‌های اجتماعی

مریم حسینی بر همراهی ادبیات معاصر ایران با مردم در جنبش‌های اجتماعی تأکید کرد.

مریم حسینی بر همراهی ادبیات معاصر ایران با مردم در جنبش‌های اجتماعی تأکید کرد.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ ارتباط مردم با ادبیات در دوره‌های مختلف تاریخ معاصر ایران گفت: ادبیات معاصر ایران همواره همراه با مردم در جنبش‌های اجتماعی بوده و بیش از همیشه تاریخ در دوره معاصر نقش پراهمیتی در سازوکارهای زیست مردم داشته است.

او در ادامه تصریح کرد: هیچ‌یک از ایرانیان از نقش شعر در دوره مشروطه غافل نبوده و می‌دانند که شعرها و تصنیف‌ها و داستان‌های این دوران چه نقش پررنگی در پیروزی انقلاب مشروطه داشته است. در این دوره برخی کتاب‌ها ممنوع شمرده می‌شوند، چرا که به قول آرین‌پور مثلا تأثیر کتاب احمد طالب‌اف از چندین گردان سپاه در پیروزی انقلاب مشروطه مؤثرتر بود.

حسینی همچنین متذکر شد: به نظر می‌رسد ادبیات جهان همواره در دوران‌ مبارزه مردمی به مردم و خواسته‌های‌شان نزدیک‌تر شده و نقش عمومی یافته است. در دهه‌ 50 در ایران میزان خوانندگان کتاب به شدت بالا می‌رود و میزان چاپ افزایش می‌یابد. شعر دهه‌ 50 ایران با سرکردگی بزرگان شعر چون احمد شاملو، محمدرضا شفیعی کدکنی و سیاوش کسرایی شعر انقلاب و مبارزه است.

او در پایان تأکید کرد: در داستان هم اوضاع چنین است. حسن میرعابدینی در مقدمه‌ کتاب «صدسال داستان‌نویسی در ایران» آماری به‌دست می‌دهد که نشان‌گر اقبال عمومی به خواندن رمان و داستان در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی تا پیروزی آن است.

انتهای پیام

کد N104086

وبگردی