آفتاب
عماد افروغ در گفتگو با مهر:

شعارهای این دولت مغایر با رفتارش است/ اگر منتقد را بی‌سواد خطاب کنیم یعنی مفهوم نقد را نمی‌دانیم

شعارهای این دولت مغایر با رفتارش است/ اگر منتقد را بی‌سواد خطاب کنیم یعنی مفهوم نقد را نمی‌دانیم

یک استاد دانشگاه با انتقاد از سخنان اخیر رئیس جمهور در کم سواد خطاب کردن منتقدین توافقنامه هسته‌ای گفت: دانشجویان و دانشگاهیان کجا در جریان مسئله هسته ای هستند مگر به اصل توافق دسترسی دارند حتی نمایندگان هم از جزئیات باخبر نیستند پس چگونه می توانند در مورد مذاکرات ژنو نظر دهند.

عماد افزوغ در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور و ‌کم‌سواد خواندن منتقدان مذاکرات ژنو گفت: ابتدای صحبت های روحانی در جمع روسای دانشگاه و تاکید بر فراجناحی دانشگاهها بسیار خوب بود اما زمانی که صحبت از مذاکرات ژنو شد و رئیس جمهور گروه خاصی را مورد عتاب و خطاب قرار داد اتفاق خوبی نبود و این عدم انسجام صحبت های رئیس جمهور را نشان می دهد.

وی ادامه داد: قبل از اینکه مصداق و جریانی را مورد خطاب و عتاب ایشان قرار بگیرد صحبت های خیلی خوبی مطرح کرد  و ابتدا عقیده من در مورد دانشگاه و فراجناحی بودن آن از محورهای بسیار ضروری جامعه علمی ما است اما دقیقا وقتی که پای صحبت از مذاکرات ژنو به میان آمد این بحث را عنوان کرد که بی سوادها از جای خاصی تغذیه می شوند  و بیسوادی این مواجهه خوبی نیست و نشان می دهد هنو مفهوم و تفاوت نقد و جایگاه نقد را نمی دانیم.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه جواب نقد را باید با نقد بدهیم، گفت: کم سواد خواندن منتقد جواب نقد نیست و رئیس جمهور باید در این زمینه صعه صدر بیشتری از خود نشان دهد.

وی تصریح کرد: بین مقدمه و موخره صحبت های رئیس جمهور هماهنگی وجود نداشت و برغم صحبت های خوبی که ابتدا رئیس جمهور داشتند، نتایج خوبی گرفته نشد و آن مقدمات در واقع برای یک هدف دیگری چیده شده بود.

وی با بیان اینکه شعارهای این دولت مغایر با رفتارها و اعمالش است، ادامه داد: رئیس جمهور از طرفی شعار فراجناحی سر می دهد اما ما وزیر فراجناحی در دانشگاه نمی بینیم. اگر وزارتخانه ای قرار است فراجناحی باشد باید فراجناحی هم اداره شود و این طور نباید باشد که ما شعار دهیم اما طور دیگری عمل کنیم. من وقتی پای ژنو به میان امد و با منتقدین با آن شدت برخورد شد و تخریب شد تعجب کردم.

افروغ همچنین یاداور شد: همین دوره وزیر فردی را در دانشگاهی بکار گرفته شده است که در گذشته این فرد تصدی یک دانشگاهی را برعهده داشت که آن دانشگاه را کاملا پایگاه حزب مشارکت کرده بود و اصرار بر قالب ها و فرم هایی داشت که امروز رئیس جمهور بدرستی از آن به عنوان شرکت یادکرد و خطاب به اساتید دانشگاه گفت که  "فکر ISI و امتیاز نباشید، رها کنید این شرک‌ها را و به فکر ملت و کشور باشید" اما آقایانی که امروز تصدی وزرات خانه را بعهده دارند سخت به این فرم ها چسبیده اند.

وی تاکید کرد: اگر واقعا قصد دارند دانشگاهها فراجناحی باشد باید از چهره های فرهنگی استفاده شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه من هیچگاه از انتقاد کردن هراس ندارم، گفت: به راحتی می گویم در صحبت های ریس جمهور سازگاری وجود نداشت نقد فکر با تخریب منتقد همراه شد و بی دقتی شده است و شاید رشته کلام از دست رئیس جمهور خارج شده است. رئیس جمهور بارها گفته است من حقوقدانم سرهنگ نیستم اما در عمل ما چیز دیگری شاهد بودیم

افروغ با تاکید بر اینکه باید اطلاعات و اصل توافقات در اختیار دانشگاهیان قرار بگیرد گفت: دانشگاهیان باید براساس متن توافقات داوری کنند و صرفا به حسب اینکه رئیس جمهور آنان را فرا بخواند نمی شود داوری کنند لذا باید دسترسی به مفاد داشته باشند و از کجا معلوم بعد از آنکه دانشگاهیان از متن توافق اطلاع پیدا کردند موضع مساعد دولت داشته باشند.

وی همچنین گفت: جواب نقد را با نقد باید بدهیم کم سواد بودن جواب نقد نیست ما بارها گفتیم این نقد فکر با نقد شخصیت تفاوت دارد و حالا گرفتار این مسئله شده ایم نکته دیگری که خیلی جدی تر است این است که دولت دانشگاهیان را ابزار خود نکند و بگذارد مستقیما تحلیل خودشان را مطرح کنند. از کجا معلوم حرف آنان حرف غالب باشد شاید حرف دیگری مایل بودند بزنند دانشگاهیان را نباید قربانی این مسئله کنیم که اما و اگرهایی در آن باشد.

افروغ با انتقاد از عدم انتشار متن توافقنامه گفت: دانشجویان و دانشگاهیان کجا در جریان مسئله هسته ای هستند مگر به اصل توافق دسترسی دارند حتی نمایندگان هم از جزئیات باخبر نیستند پس چگونه می توانند در مورد مذاکرات ژنو نظر دهند. زمانی احمدی نژاد در اولین جلسه ای که با کمیسیون داشت در سال 84 ما سئولاتی از وی پرسیدیم و گفت به من اعتماد کنید وقتی که می گوید به من اعتماد کنید پس باید تمام عواقب را هم خودش بپذیرد و این دولت هم همین گونه است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دانشگاهیان باید در مرحله اول دسترسی به متن مذاکره داشته باشند تا بتوانند تصمیم بگیرند، گفت: به صرف اینکه اسرائیل از مذاکرات ناراحت شده اتفاق میمونی رخ نداده است. متاسفانه شرایط ساختاری کشور برای رفتار اقتدارگرا فراهم است و روشنفران وظیفه دارند که در زمینه ساکت نباشند و همواره در جهت آگاهی بخشی به مردم تلاش کنند.

کد N103961

وبگردی