آفتاب

مقام ارشد اطلاعاتی امریکا : بشار اسد در موضع قدرت قرار دارد

مقام ارشد اطلاعاتی امریکا : بشار اسد در موضع قدرت قرار دارد

تهران - ایرنا - یک مقام ارشد اطلاعاتی امریکا روز سه شنبه اعلام کرد : توافقنامه سال گذشته میلادی در مورد برچیدن سلاح های شیمیایی سوریه ، بشار اسد را در موصع قدرت بیشتری قرار داده و شورشیان شانس زیادی برای کناره گیری رییس جمهوری ندارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، جیمز کلاپر مدیر سازمان ملی اطلاعات امریکا افزود:

اکنون این چشم انداز وجود دارد که اسد از مزیت موافقت خود با برچیدن سلاحهای شیمیایی سود جسته و هرچند این فرآیند به کندی صورت گرفته ولی وی از موضع قویتری نسبت به آنچه که مورد بحث ما قرار گرفته برخوردار شده است.

وی هنگام ادای شهادت در یک نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا توضیح نداد که چرا توافقنامه ماه سپتامبر در مورد سلاح های شیمیایی موضع اسد را تقویت کرده است .

ولی تا پیش از این توافق که حاصل همکاری امریکا و روسیه بوده، دولت اوباما ظاهرا در آستانه حمله نظامی علیه سوریه به تلافی یک حمله شیمیایی در حومه های دمشق که صدها کشته بر جای گذاشت؛ قرار داشت.

باراک اوباما رییس جمهوری امریکا در اوت 2011 از بشار اسد خواسته بود به دنبال سرکوب مرگبار معترضان ضد دولتی از قدرت کنار رود.

کلاپر گفت : دولت اسد احتمالا به دلیل فقدان یک توافق دیپلماتیک در مورد تشکیل یک دولت جدید برای گذار سیاسی که ناظران آن را یک هدف بلند مدت می دانند ، درقدرت باقی خواهد ماند.

وی به کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفت : من پیش بینی می کنم که وضعیت کمابیش همان باشد که الان است و این نوع وضعیت بن بست همیشگی حفظ شود و هیچ یک از دو طرف نه رژیم و نه جناح مخالف قادر نباشند بر یکدیگر چیره شوند. ˈ

رویترز هفته گذشته گزارش داد که سوریه کمتر از پنج در صد از زرادخانه شیمیایی اش را از دست داده است.

مترجمام 1403 ** 1917
کد N103916

وبگردی