آفتاب

گام به گام تا احیا و رشد احزاب قانونمند

گام به گام تا احیا و رشد احزاب قانونمند

تهران- ایرنا- احیای خانه احزاب، توجه به تحزب، اهتمام برای یارانه احزاب و معاضدت های قانونی از احزاب در دومین نشست وزیر کشور با برخی فعالان حزبی مورد بررسی قرارگرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نخستین نشست نمایندگان 60 حزب فعال سیاسی و قانونمند کشور در حدود یک ماه پیش و نیمه های اولین ماه زمستان به میزبانی وزارت کشور برگزار شد و احزاب دغدغه ها و نظرات خود را بیان کردند.

به گفته وزیر کشور حمایت های جدی وزارت کشور از احزاب قانونمند شکل گرفته و این رویکرد قدم به قدم از ابتدای دولت تدبیر و امید در حال رشد است.

پس از گذشت یک ماه از این نشست ، وزیر کشور این بار فعالان سیاسی احزاب قانونمند کشور را به مهمانی دعوت کرد تا در راستای همان موضوعات طرح شده و کارهای کارشناسی برای احزاب فعال و قانونمند به گفت و گو با این کارشناسان بپردازد.

روز سه شنبه این نشست با حضور یدالله طاهرنژاد عضو حزب کارگزاران سازندگی، احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت، محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، اسدالله بادامچیان قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری، فاطمه راکعی عضو مجمع زنان اصلاح طلب، علی اکبر مرتضوی کیاسری دبیر کل مجمع جانبازان انقلاب اسلامی، غلامعلی دهقان عضو حزب اعتدال و توسعه، حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان، سید محمد میرمحمدی دبیرکل حزب تمدن اسلامی، حسن غفوری فرد عضو حزب موتلفه، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، نجفقلی حبیبی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و برخی کارشناسان برگزار شد.

رحمانی فضلی وزیر کشور می گوید که روند احیای مجدد خانه احزاب، یارانه احزاب، توجه به پیش نویس لایحه احزاب و معاضدت های حقوقی و قانونی احزاب از محورهای نشست دوم با فعالان حزبی بوده است.

وی می افزاید: احیای خانه احزاب موضوع اصلی و مهم نشست دوم با فعالان احزاب بوده و در این نشست بر پرهیز از وزن کشی سیاسی و یا رقابت های سیاسی در خانه احزاب شده است.

وزیر کشور ادامه می دهد: در نشست دوم با فعالان حزبی مقرر شد از گروه های مختلف افرادی پیشقدم شوند و در راستای احیای خانه احزاب به فعالیت بپردازند که البته وزارت کشور از این مهم حمایت می کند و حتی به حمایت برای احیای خانه احزاب می پردازد.

رحمانی فضلی می گوید که موضوع نحوه پرداخت یارانه ها به احزاب نیز در نشست امروز مورد بررسی قرار گرفت که و البته پس از آن هم به راههای معاضدت های حقوقی و قانونی از احزاب نیز توجه شد.

وی درباره احزاب تعطیل شده نیز اعتقاد دارد که باید مشکلشان را با قوه قضاییه حل کنند و وزارت کشور از احزابی که بطور قانونی مورد تایید هستند حمایت می کند.



** احزاب چه می خواهند؟

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری درباره نشست دوم فعالان حزبی با وزیر کشور می گوید: قرار شد که خانه احزاب راه اندازی و مجمع نیز تشکیل شود و قرار شد پیش نویس اصلاح اساسنامه بگونه ای باشد که خانه احزاب به دست جناح خاصی نیفتد.

وی عنوان می کند که در جلسه با وزیر پیشنهاد داده در ترکیب انتخابات خانه احزاب 10 حزب اصلاح طلب، 8 حزب اصولگرا و 3 حزب مستقل حضور یابند که این موضوعات طرح شده در حال بررسی است.

کواکبیان می گوید که وزیر کشور در جلسه با فعالان سیاسی پیشنهاد کرده که سه جریان سیاسی کشور حضور پیدا کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره ممنوعیت فعالیت برخی احزاب گفت: معتقدم قوه قضائیه باید در این زمینه پاسخگو باشد.

از طرف دیگر اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه اسلامی می گوید: اصل دعوت از احزاب بسیار خوب بود و ما باید در این زمینه از وزیر کشور تشکر کنیم که البته در این دومین نشست محورهایی همچون یارانه احزاب، خانه احزاب و تکمیل قانون احزاب مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به این موضوع که خانه احزاب باید فعالیت صنفی داشته باشد می افزاید: در دور سوم و چهارم خانه احزاب به بن بست رسید، بنابراین در حال حاضر نباید شتاب زده عمل کنیم و اجازه دهیم خانه احزاب جایگاه قانونی خود را پیدا کند که در این موارد بحث و بررسی انجام شد.

محمد جواد حق شناس عضو شورای مرکزی اعتماد ملی هم درباره جلسه می گوید: در این جلسه پیشنهادات مختلفی درباره راه اندازی خانه احزاب، پرداخت یارانه احزاب و معاضدت حقوقی مطرح شد که همه فعالان سیاسی حضور یافته بر احیای خانه احزاب توافق داشتند.

وی یکی افزاید : خانه احزاب محل همکاری است و نباید محل رقابت حزبی باشد؛ که احیای آن می تواند موجب تاثیر گذاری مثبت شود.

فاطمه راکعی عضو مجمع زنان اصلاح طلب نیز جلسه مشترک احزاب با وزیر کشور را بسیار مفید و خوب دانست و افزود: بحث یارانه ها، بازگشایی خانه احزاب و معاضدت های حقوقی مطرح شد که البته ترکیب خوبی از فعالان سیاسی نیز حضور یافتند.

وی نیز هماننند سایر همکارانش بر احیای خانه احزاب و بحث یارانه احزاب تاکید دارد و خواستار شروع هرچه سریعتر خانه احزاب شد.

حسن بیادی دبیر کل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی هم با ابراز رضایت از دومین نشست احزاب با وزیر کشور می گوید: یکی از مسایل مهمی که در جلسه امروز بحث شد موضوع احیای خانه احزاب بود چرا که خانه احزاب می تواند در شکل گیری، تقویت و از بین بردن اختلافات احزاب، حل کردن اختلاف بین دولت و احزاب و همچنین در رشد و اعتلای خود احزاب خیلی موثر باشد.

وی می افزاید: مردم هم باید با شرکت در احزاب به آنها کمک کنند چرا که احزاب مردمی است و از طریق مردم شکل می گیرد.

روند دومین نشست احزاب با وزیر کشور که در محل این وزارتخانه برگزار شد و حمایت های قانونی رحمانی فضلی از حزب های قانونمند و استماع خواسته ها و دغدغه های آنان نشان می دهد که احزاب گام به گام در روزهای کاری دولت تدبیر و امید در حال رشد و اعتلایی دوباره و دستیابی به جایگاهی مثبت هستند.

سیام**7261**1058**1449
کد N103759

وبگردی