آفتاب

ولایتی: باید بین مخالفین سوریه تمایز قائل شد

ولایتی: باید بین مخالفین سوریه تمایز قائل شد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حدود ۱۱ هزار نفر از اتباع اروپایی در سوریه در حال جنگ با حکومت هستند و ایران در مواقع بحرانی به دوستان خود کمک می‌کند.

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز با برتی آهرن نخست وزیر اسبق ایرلند دیدار و گفت‌وگو کرد.
ولایتی در این دیدار اظهارداشت: خیلی نادر اتفاق می‌افتد که پایتختی به زیبایی تهران پیدا شود و تغییر ارتفاع در شمال و جنوب خیلی جالب است.
برتی آهرن در پاسخ به وی گفت: ما امسال کمتر از گذشته برف داشتیم. همچنین من خوشحالم از این ملاقات؛ حدود 6 سال است که از نخست‌وزیری کنار رفته‌ام و از آن زمان با داووس و انستیتو مطالعات مربوط به بحران‌ها همکاری می‌کنم.
وی ادامه داد: در مورد ایرلند شمالی مشارکت در مورد نهادها شروع شده و حدود 7 سال است که بحران جدی وجود نداشته است و روابط ایرلند و لندن بهتر شده است.
نخست‌وزیر اسبق ایرلند افزود: فکر می‌کنم که مردم هر دو طرف یعنی ایرلند و لندن از ادامه بحران خسته شده بودند و نمی‌توانستند با هم صحبت کنند. اگرچه اعضای کلیسای کاتولیک و پروتستان با هم صحبت می‌کردند، اما رهبران سیاسی صحبت نمی‌کردند.
آهرن گفت: روابط بین ایرلند شمالی و ایرلند جنوبی و روابط بین گروه‌های سیاسی در ایرلند شمالی و روابط بلفاست و لندن موضوع مهمی است که باید در نظر گرفت.
وی خاطرنشان کرد: شما می‌دانید که دوست کامل وجود ندارد، اما روابط بلفاست و لندن از گذشته بهتر شده است و مسئله رفاه، آموزش و مسائل اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.
ولایتی نیز در ادامه گفت: از زمانی که در وزارت امور خارجه بودم، یعنی حدود 16 سال و بعد از آن مشاور مقام معظم رهبری شدم؛ تاکنون که 16 سال است من در سیاست خارجی فعال بوده‌ام و اکنون در مرکز تحقیقات استراتژیک هستم و مهمترین بخش اینجا پژوهش‌های مربوط به سیاست خارجی و روابط بین‌المللی است.
وی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت داخلی ایرلند بهتر شده است و این تنها راه بهتر زیستن است. در این بخش از جهان، مسائلی مهمی مانند مسئله فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان، مصر، لیبی، پاکستان و... قرار دارد. و مردم این منطقه با مشکلات و هرج و مرج روبرو هستند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه تروریسم در این منطقه فعال است و مردم در زحمت هستند، تاکید کرد: ریشه تروریسم افراط گرایی است.
ولایتی در خصوص مشکلات سوریه تصریح کرد: مشکل سوریه اکنون در حال حل شدن است. حداقل اکثر بازیگران مشکل سوریه به این نتیجه رسیدند که تنها راه حل سوریه سیاسی است نه راه حل نظامی. پیامد بحران سوریه، تخریب سوریه، از بین رفتن زیرساخت‌ها و کشته شدن مردم بوده است. ما یعنی ایران در مورد سوریه عقیده داشتیم که نفوذ تروریسم بر روی منافع کشورها تاثیر داشته است.
وی خاطرنشان کرد: ایران، 15 همسایه در مرزهای آب و خاکی خود دارد. دبیر کل سابق ملل متحد آقای دوکوئیار می‌گفت که کشورش یعنی پرو با چهار کشور همسایه است و بهترین و کمترین روابط را با اقیانوس آرام دارد.
در ادامه نخست‌وزیر سابق ایرلند، گفت: 15 کشور بسیار زیاد است.
ولایتی نیز افزود: ما در منطقه نفوذ داریم. روابط دوستانه‌ای با عراق، سوریه و لبنان داریم و طبیعی است که در مواقع بحرانی به کمک آنها می‌شتابیم؛ در گذشته در مورد سوریه برخی از کشورهای منطقه و کشورهای فرامنطقه‌ای به راه حل سیاسی در سوریه اعتقاد داشتند و معتقد بودند که نظام سوریه ظرف چند ماه سرنگون خواهد شد.
وی گفت: سازمانهای بین‌المللی اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که اگر مردم سوریه بخواهند مشکلات خودشان را حل کنند، این سازمان‌ها می‌توانند به مردم سوریه کمک کنند. حدود 11 هزار نفر از اتباع اروپایی در سوریه در حال جنگ با حکومت هستند و معلوم نیست که پس از بازگشت به اروپا آنها چه خواهند کرد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص دعوت دبیر کل سازمان ملل برای حضور در کنفرانس ژنو 2 اظهار داشت:‌ ایران به ژنو 2 دعوت شد، اما برای ما شرط گذاشتند. ما گفتیم که بدون پیش‌شرط در مذاکرات شرکت می‌کنیم. ایران یک بازیگر مهم در منطقه است. ایران آماده کمک به سازمان‌های بین‌المللی برای آوردن سلاح به سوریه است، اما به شرطی که شرط پیوستن به مذاکرات نباشد.
ولایتی ادامه داد: نتایج مذاکرات ژنو 1 قابل قبول نبود. به‌نظر ما انکار حکومت سوریه، وضعیت را بدتر خواهد کرد. مهمترین عامل برای رسیدن به صلح اراده حسن نیت است از طرف روسیه، آمریکا و کشورهای عربی همه و همه هستند اما من نمی‌توانم خوشبین باشم.
وی تاکید کرد: اولین شرط به نظر من آن است که بین مخالفان دولت سوریه بتوانیم تمیز قائل شویم که کدام از آنها سوری هستند و کدام غیرسوری. دومین نکته آتش‌بس است و سوم مشارکت مدنی مردم سوریه به صورت شرکت در انتخابات است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه برخی از اوقات پیش‌بینی مشکل است، اما به صورت قطعی می‌گویم در سوریه راه حل نظامی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به نظر من تلاش‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد می‌تواند افراد غیر سوری را از دخالت در جامعه سوریه برحذر دارد و ناظران صلح بین‌المللی می‌توانند دست تروریست‌های غیرسوری را از سوریه کوتاه کنند.
ولایتی ادامه داد: اخیرا پیشنهاد کردم که سازمان غیرمتعهدها که ریاست آن با ایران است در موضوع سوریه پیشقدم شود. همچنین سازمان کنفرانس اسلامی که سوریه عنصری از آن است می‌تواند فعال شود. ایران روسیه روابط خوبی دارد و این کشور در منطقه ما است و ما در غیرمتعهدها می‌توانیم فعالی باشیم.
برتی آهرن نخست وزیر اسبق ایرلند نیز در ادامه گفت: می‌توانم در مورد افغانستان سوال کنم؟ به نظر می‌رسد که سربازان خارجی در حال بازگشت هستند. ولی ایرلند در افغانستان سرباز نداشت. در حالی که در بقیه بحران‌ها ما ناظر صلح داشتیم. آیا در دولت افغانستان کسانی با طالبان مذاکره کردند؟
ولایتی در پاسخ به آهرن گفت: به نظر من رهیافت آقای اوباما عاقلانه است. نفر قبلی آمریکا به افغانستان سرباز فرستاد، آقای اوباما آنها را برگرداند. تنها 7 پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان باقی می‌ماند و همسایگان افغانستان از حضور نظامی آمریکا راضی نیستند.
وی با بیان اینکه افغانستان دارای ترکیب جمعیتی پیچیده است، افزود: نژادها و قبایل مختلف؛ بحران‌های مزمن و مسری وجود دارد. مردم افغان از هزار سال پیش با یکدیگر زندگی می‌کردند و القاعده و طالبان در کشورهای دیگر متولد شدند و رهبران آنها از کشورهای دیگر بودند. ما و افغانستان تمدن، فرهنگ و زبان مشترک داریم.
/212 27

کد N103719

وبگردی