آفتاب

بالاخره ظریف و کری درباره چه صحبت کردند؟

بالاخره ظریف و کری درباره چه صحبت کردند؟

مهمترین حاشیه سفر چند روز اخیر وزیر امورخارجه ایران به مونیخ گفت و گویش با جان کری وزیر خارجه آمریکا و مطالبی بود که بین آن دو رد و بدل شده است.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، روز گذشته خبرگزاری رویترز گزارشی را منتشر کرد و در آن مدعی شد که ظریف و کری درباره سوریه صحبت کرده اند. رویترز به نق از یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا گفت که جان کری وزیر خارجه آمریکا در ملاقات با همتای ایرانی اش محمد جواد ظریف، نگرانی خود را از تاخیر در انتقال سلاح شیمیایی سوریه به بندر لاذقیه این کشور و وضعیت انسانی در سوریه به ویژه در مناطق محاصره شده ابراز کرده و از ایران خواسته است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به ایفای نقش مثبت برای پایان دادن به درگیری های مستمر در سوریه ترغیب کند اما ظریف به کری توضیح داده که او از اختیارات لازم برای سخن گفتن درباره سوریه برخوردار نیست.

اما امروز محمدجواد ظریف سخنان دیگری را درباره این دیدار بیان کرد. ظریف که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای سوئدی خود شرکت کرده بود به خبرنگار گفت که موضوع اصلی گفت و گویش با کری مذاکرات هسته ای جامع بوده است نه سوریه. ظریف در این کنفرانس گفت: در دیدارم با وزیر خارجه آمریکا تاکید کردم که ضروری است آمریکا به متونی که درباره آن توافق می‌کنیم متعهد بماند. متونی که بر آن توافق می‌کنیم آن‌هایی است که مورد تایید دو طرف است؛ باید به آن متعهد باشیم نه این که متون ثالثی را منتشر کنیم و بخواهیم آن را مبنا قرار دهیم. در حالی که از نظر واقعی و حقوقی آن متون مبنایی ندارد. آن چه که امروز اجرا می‌شود توافق مشترکی است که 24 نوامبر در ژنو به نام "برنامه اقدام مشترک" به آن دست یافتیم و بعد از آن هم تفاهم‌هایی برای اجرای آن انجام شد که هیچ نسبتی اصلا با اسنادی که از سوی کاخ سفید منتشر شد ندارد. من احساس کردم برای این که از این فرصت برای اعتمادسازی و یا حداقل کاستن از بی‌اعتمادی‌های چند دهه گذشته استفاده شود لازمه‌اش این است که دو طرف به متونی که توسط مذاکره‌کنندگان مورد توافق قرار گرفته است پایبند باشند و بی‌جهت متن‌های دیگری را منتشر نکنند و مبنا قرار ندهند.

ظریف موضوع سوریه را در گفت و گویش با یک روزنامه آلمانی مطرح و البته در این گفت وگو اشاره ای به دیدارش با کری نکرد. وی وضعیت سوریه را «فاجعه» دانست و کمک‌های بشردوستانه برای همه مردم سوریه را خواستار شد و با انتقاد از مخالفان سوریه و حمایت‌های خارجی از آنها گفت: «این توهم را که تصور کنیم بدون اسد می‌توانیم (برای سوریه) راه حلی پیدا کنیم را باید دفن کنیم.

2929

 

 

کد N103718

وبگردی