آفتاب

دیدار ولایتی با نخست وزیر پیشین ایرلند

دیدار ولایتی با نخست وزیر پیشین ایرلند

علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل عصر امروز (سه‌شنبه) با برتی آهرن، نخست‌وزیر پیشین ایرلند در مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام دیدار وگفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این دیدار دو طرف پس از اظهار خوشبختی از این دیدار درباره‌ی زیبایی منظره‌ی برفی تهران گفت‌وگو کردند.

نخست وزیر پیشین ایرلند پس از اظهار خوشنودی از این دیدار گفت: حدود 6 سال است که نخست‌وزیری را کنار گذاشته و با اجلاس داووس و موسسه مطالعات بحران‌ها همکاری می‌کنم.

او درباره‌ی اوضاع ایرلند شمالی گفت: در حال حاضر حدود 7 سال است که بحران جدی در این کشور رخ نداده است و روابط ایرلند و انگلیس بهتر شده است. از دلایل این امر می‌توان به خستگی 2 ملت از چالش‌ها و تنش‌های موجود، نبود ارتباط میان آن‌ها اشاره کرد.

هم‌چنین دو طرف در ادامه این دیدار بدون حضور خبرنگاران درباره‌ی روابط دو جانبه، گسترش همکاری‌ها میان دو کشور و مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

نخست‌وزیر پیشین ایرلند با اشاره به این که شانزده سال است در حوزه سیاست خارجی فعالیت می‌کنم، گفت: در منطقه خاورمیانه مسائل مهمی مانند مساله فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان، مصر و لیبی وجود دارد. مردم این منطقه با مشکلات و هرج و مرج‌هایی روبه‌رو هستند. تروریسم در این منطقه فعال است و مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است.

او با اشاره به مساله سوریه، اضافه کرد: اکنون بحران سوریه در حال حل شدن است. اکثر بازیگران بحران سوریه به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه‌حل سیاسی است و نه راه‌حل نظامی.

برتی آهرن با اشاره به اوضاع ژئوپلتیک ایران، اضافه کرد: در حال حاضر ایران پانزده همسایه در مرزهای آبی و خاکی دارد و از موقعیت خوبی برخوردار است.

در ادامه ولایتی نیز با اشاره به نفوذ ایران در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط دوستانه‌ای با عراق، سوریه و لبنان دارد و طبیعی است که در مقاطع بحرانی به کمک آن‌ها می‌شتابد. در گذشته برخی از کشورهای منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی به راه‌حل سیاسی اعتقاد نداشته و معتقد بودند که نظام سوریه ظرف چند ماه آینده سرنگون خواهد شد اما در حال حاضر سازمان‌های بین‌المللی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند مشکلات خودشان را حل کنند این سازمان می‌تواند به مردم سوریه کمک کند. در حال حاضر حدود یازده هزار نفر از اتباع اروپایی در سوریه در حال جنگ با حکومت هستند که معلوم نیست پس از بازگشت به اروپا، آن‌ها چه خواهند کرد.

نخست‌وزیر پیشین ایرلند صبح امروز (سه‌شنبه) وارد تهران شده و قرار است در مدت حضورش در ایران با چند تن از مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کند.

انتهای پیام

کد N103429

وبگردی