آفتاب

نیویورک تایمز: کرزای مخفیانه با طالبان مذاکره کرده است

نیویورک تایمز: کرزای مخفیانه با طالبان مذاکره کرده است

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی اعلام کرد که حامد کرزای به طور محرمانه با طالبان برای دستیابی به توافق صلح بدون مداخله متحدان غربی و آمریکایی خود مذاکراتی انجام داده است و این مساله روابط خدشه‌دار کابل و واشنگتن را وخیم‌تر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مقام‌های غربی و افغان گفتند، مذاکرات صلح با طالبان دلیل حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان برای به تعویق انداختن امضای توافقنامه امنیتی دوجانبه با واشنگتن و خدشه‌دار شدن رابطه‌اش با آمریکا را توضیح می‌دهد.

این ارتباط‌های محرمانه اقدامات کرزای برای تحریک دشمنی حامیان آمریکایی‌اش را توضیح می‌دهند. در هفته‌های اخیر کرزای به عدم امضای این توافقنامه امنیتی دوجانبه ادامه داده و بر آزادی صدها شبه‌نظامی طالبان از زندان تاکید و به توزیع مدارک تحریف شده از آنچه که آن را جرائم جنگی آمریکا می‌داند، اقدام کرده است.

به گفته افراد مطلع این ارتباط‌های محرمانه با طالبان نتیجه‌ اندکی داشته است اما این اقدامات به از بین بردن اطمینان باقی مانده میان آمریکا و کرزای کمک کرده است. حمایت از اقدامات جنگ شدیدا کاهش یافته و مقام‌های آمریکایی‌ می‌گویند آن‌ها مطمئن نیستند که بتوانند حداقل همکاری امنیتی را با دولت کرزای یا جانشینش پس از انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی افغانستان داشته باشند.

این توافقنامه امنیتی دوجانبه که می‌تواند راه را برای حضور نیروهای آمریکایی به منظور آموزش نیروهای افغان و مقابله با تروریسم در این کشور پس از پایان سال جاری میلادی باز کند، از سوی کرزای امضا نشده و بارک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا امروز (سه‌شنبه) فرماندهان ارشد خود را به کاخ سفید فراخواند تا درباره آینده ماموریت آمریکا در افغانستان رایزنی کنند.

این مقام‌های غربی و افغان که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که ظاهرا این اقدام نوامبر سال گذشته میلادی یعنی زمانی که میزان بی‌اعتمادی میان کرزای و متحدانش به بیشترین میزان رسیده بود، توسط طالبان پیشنهاد شد. کرزای نیز به نظر می‌آید که فورا این پیشنهاد را که شانسی برای دستیابی به توافقی برای پایان درگیری‌ها می‌داند پذیرفته است.

اما این ارتباطات صلح‌آمیز هنوز به هیچ توافقنامه مشخص یا زمینه آغاز مذاکرات دست نیافته است و هنوز مشخص نیست که آیا طالبان قصد دارد به طور جدی این مذاکرات را دنبال کند و یا تنها می‌خواهد روند امضای توافقنامه امنیتی دوجانبه را مختل سازد.

اما این در حالی است که ایمیل فیضی، سخنگوی کرزای به این ارتباط‌های محرمانه با طالبان اذعان کرده و گفت: این گفت‌وگوها ادامه‌دار دو ماه اخیر بسیار مثبت بود.

انتهای پیام

کد N103240

وبگردی