آفتاب

هشدار دبیرکل ناتو در مورد احتمال بحران امنیتی در افغانستان

هشدار دبیرکل ناتو در مورد احتمال بحران امنیتی در افغانستان

دبیرکل ناتو گفته است که اگر برای حضور نیروهای بین‌المللی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، اطمینان حاصل نشود، افغانستان با بحران امنیتی روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیروهای ناتو قرار است تا پایان سال جاری میلادی افغانستان را ترک کنند و دولت افغانستان و آمریکا هنوز روی امضای موافقتنامه‌ای که حضور بخشی از نیروهای آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ را تضمین خواهد کرد به توافق نرسیده‌اند.

آندرس فوگ راسموسن که در برنامه نیوزنایت بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد گفت که فقدان نیروهای بین‌المللی در افغانستان سبب خواهد شد که "تامین منابع مالی برای حفظ نیروهای امنیتی افغان با مشکل مواجه شود." به این معنی که افغانستان توانایی پرداخت هزینه نیروهای امنیتی خود را نخواهد داشت.

دبیرکل ناتو همچنین گفته است که فکر نمی کند حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان موافقتنامه امنیتی با آمریکا را امضا کند چرا که گفت‌وگوها با رئیس جمهوری جدید افغانستان پس از انتخابات ریاست جمهوری هفدهم فروردین انجام خواهد شد.

افغانستان و آمریکا در دو سال گذشته، روی امضای موافقتنامه‌ای که حضور تعدادی از نیروهای آمریکایی را در افغانستان در سال های بعد از ۲۰۱۵ تعریف می‌کند در حال چانه زنی هستند اما هنوز در این مورد به توافق نهایی نرسیده‌اند.

کرزای گفته است که تا آمریکا شرایط او را که آغاز عملی گفت‌وگوهای صلح با طالبان و توقف عملیات نیروهای خارجی در روستاهای افغانستان است، برآورده نکند، تن به امضای این موافقتنامه نخواهد داد.

در حال حاضر ۵۷ هزار نیروی خارجی در افغانستان هستند که ۳۸ هزار سرباز آن مربوط آمریکا است.

ترس ناتو این است که اگر افغانستان نتواند موافقتنامه امنیتی را با آمریکا امضا کند، جایی برای باقی ماندن سربازان خارجی پس از پایان ۲۰۱۴ در افغانستان نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N103188

وبگردی