آفتاب

کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کاراییب در راه تقویت روابط با چین

کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کاراییب در راه تقویت روابط با چین

تهران - ایرنا - کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کاراییب در پایان اجلاس دو روزه خود خواستار تقویت روابط سیاسی و تجاری با چین شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ˈاینساید کاستاریکاˈ ، اجلاس دو روزه جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کاراییب (CELAC) اوایل این هفته بدون هیچ تغییر عمده ای در شرایط ژئوپلتیک منطقه به پایان رسید؛ اما تقویت روابط سیاسی و تجاری با چین پایه گذاری شد.

این اجلاس عالی رتبه با حضور مقامات ارشد و هیات هایی از 33 کشور آمریکای لاتین و حوزه دریایی کاراییب برگزار شد.

شرکت کنندگان در این اجلاس عمدتا از ˈامپراطوری آمریکاˈ انتقاد کردند و خواستار همبستگی و اتحاد منطقه ای شدند.

یکی از نتایج مهم اجلاس ˈسلاکˈ این بود که بیانیه پایانی اجلاس، تشکیل مجمعی را برای تقویت روابط سلاک با چین اعلام کرد.

نزدیکی کشورهای آمریکای لاتین و کاراییب به چین منطقی به نظر می رسد بخصوص که یکی از هدف های سلاک کاهش نفوذ آمریکا در این منطقه است. کشورهای منطقه سلاک با نزدیک شدن به چین می توانند روابط تجاری و دیپلماتیک خود را با پکن تقویت و از وابستگی دولت های نیمکره غربی به آمریکا بکاهند.

این در حالی است که حتی کشورهایی که روابط نزدیکی با واشنگتن دارند نیز برای استفاده از فرصت های تجاری در حال نزدیک شدن به چین هستند. چینی ها امروز همه جا هستد؛ از ساخت مجتمع توریستی چندمیلیارد دلاری در ˈباهاماسˈ گرفته تا سرمایه گذاری در آرژانتین.

نکته دیگر در این زمینه این است که اگر کشورهای عضو سلاک روابط خود را با چین تقویت کنند ، تکلیف تایوان چه می شود. تقویت روابط بین چین و کشورهای سلاک به این معنی است که تایپه با خطر از دست دادن متحدان باقی مانده خود در نیمکره غربی رو به رو است.

یکی دیگر از حواشی اجلاس سلاک به انتقادهای آمریکا و واکنش برخی رهبران آمریکای لاتین مربوط می شود. آمریکا کشورهای عضو سلاک را به دلیل حمایت از کوبا به ˈخیانت به دموکراسیˈ متهم کرد.

اما نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در واکنش از آمریکا خواست که انتقادهای خود را از جامعه کشورهای آمریکا لاتین و حوزه کاراییب ˈببلعدˈ.

اجلاس سلاک نیز محاصره اقتصادی 53 ساله کوبا از سوی آمریکا را محکوم کرد. کشورهای سلاک در بیانیه پایانی اجلاس خود ضمن حمایت از کوبا از آمریکا خواستند که به محاصره اقتصادی این کشور پایان دهد.

اروپام**1078**1856
کد N103091

وبگردی