آفتاب

جزئیات درخواست دولت آمریکا برای جاسوسی از شهروندان منتشر می شود

جزئیات درخواست دولت آمریکا برای جاسوسی از شهروندان منتشر می شود

تهران- ایرنا- شرکت های اینترنتی ˈگوگلˈ، ˈمایکروسافتˈ، ˈیاهوˈ و ˈفیس بوکˈ جزئیات درخواست های محرمانه دولت آمریکا را از این شرکت ها برای ارائه اطلاعات خصوصی شهروندان منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سانفرانسیسکو، شرکت های اینترنتی به دلیل نگرانی فزاینده شهروندان آمریکایی در مورد همکاری آنها با دولت و برنامه های نظارتی اش مجبور به انتشار جزئیات این همکاری ها شده اند.

در حالیکه ˈادوارد اسنودنˈ پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا تابستان گذشته برنامه های شنود دولت آمریکا را از شهروندان افشا کرد، واشنگتن ماه گذشته از کاهش محدودیت انتشار جزئیات در مورد قانون نظارت بر اطلاعات خارجی خبر داد.

بر اساس این گزارش، چندین شرکت اینترنتی و یارانه ای از جمله گوگل و مایکروسافت سال گذشته از دولت آمریکا شکایت کرده و خواستار اجازه برای اطلاع رسانی بیشتر در زمینه همکاری های امنیتی خود با واشنگتن شدند.

ˈبرد اسمیتˈ مشاور ارشد مایکروسافت روز گذشته اعلام کرد آخرین گزارش ها نشان می دهد از حدود 15 تا 15 هزار و 999 نفر از استفاده کنندگان مایکروسافت در شش ماه اول سال 2013 به موجب قانون نظارت بر اطلاعات خارجی موضوع جاسوسی شده است.

اما اسمیت بر اساس اطلاعات افشا شده اسنودن یادآور شد که دولت احتمالا اطلاعات مشتری های مایکروسافت را بدون اطلاع یا همکاری شرکت های رایانه ای ردیابی کرده است.

وی در بیانیه ای در وبلاگ مایکروسافت اعلام کرد: به رغم اصلاحات قانونی اخیر دولت آمریکا برای انتشار اطلاعات بیشتر هنوز شاهد تعهد آشکار واشنگتن یا دیگر دولت ها به منظور محکومیت اقدامات جاسوسی از شرکت های اینترنتی نبوده ایم. ما باور داریم قانون اساسی دولت را مستلزم می کند که بر اساس قانون از شرکت های آمریکایی اطلاعات درخواست کنند.

بسیاری از شرکت های اینترنتی پیش از این تعداد قابل توجهی نامه های امنیتی را منتشر کرده بودند که دولت در این نامه ها خواستار اطلاعات مشتری های آنها بدون تایید دادگاه بوده است. با افشاگری های اسنودن این شرکت ها فضای بیشتری برای انتشار جزئیات مربوط به درخواست های دولت آمریکا دارند.

شرکت گوگل نیز اعلام کرده است از بین 9 تا 9 هزار و 999 نفر از استفاده کنندگان از این شرکت در شش ماهه اول سال 2013 جاسوسی شده است، آمار جاسوسی از استفاده کنندگان از وب سایت اجتماعی ˈفیس بوکˈ حدود 5 هزار تا 5 هزار و 999 نفر و شرکت یاهو 30 هزار تا 30 هزار و 999 نفر است.

جاسوسی از استفاده کنندگان از یاهو شامل جاسوسی در ایمیل ها، پیام های فوری، تصاویر، سرویس های تبادل تصویر و دفترچه های تلفن و اطلاعات یا یادداشت های تقویم هاست.

درخواست های بسیار دولت آمریکا به جاسوسی از صدها میلیون استفاده کنندگان از خدمات این شرکت های اینترنتی از سرویس های ایمیل تا شبکه های اجتماعی را در بر می گیرد.

اروپام/9157 ** 1514
کد N102982

وبگردی