آفتاب
ظریف در نشست خبری مشترک با همتای سوئدی؛

دموکراسی ایران در منطقه نمونه ندارد/رایزنی درباره حقوق بشر

دموکراسی ایران در منطقه نمونه ندارد/رایزنی درباره حقوق بشر

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دولت ایران به تنهایی نمی تواند در زمینه حقوق بشر اقدام کند. حقوق بشر در تفاوت هایی بین قوا وجود دارد پروسه ای است که باید به اجماع برسد.

به گزارش خبرنگار مهر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه سوئد گفت: خوشحالم که آقای بیلت دعوت بنده را پذیرفتند و در ملاقاتی که با ایشان داشتم بحث‎های بسیار خوبی در مورد موضوعات مختلف در روابط دو کشور و مسائل مختلف بین‎المللی داشتیم.

وی افزود: قرار است درباره بحث های منطقه در حین ناهار صحبت کنیم موضوعاتی مانند سوریه، افغانستان و سایر موضوعات منطقه.

ظریف با اشاره به اینکه درباره مباحث هسته ای نیز گفتگو شد بیان کرد: ضرورت پیگیری و حسن نیت در مذاکرات مورد بحث قرار گرفت و خوشبینی بنده و آقای بیلت از راه حل ها و اینکه این توافق در مدت شش ماه اجرایی خواهد شد مورد تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف گفت: امیدوارم نقش مثبت ایشان در تشویق اجرای توافق بر مبنای مذاکره حقوق و منافع ایران مورد پیگیری باشد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه درباره حقوق بشر نیز تبادل نظر کردیم گفت: البته تفاوت دیدگاه هایی داریم اما احساس می کنیم گفتگو درباره حقوق بشر زمینه را برای فهم بیشتر فراهم می کند و می توانیم از این مهم برای پیشبرد اهداف استفاده کنیم ظریف گفت: امیدوارم این گفتگوها زمینه را برای تفاهم در این مورد فراهم کند و امکان پیگیری حقوق بشر در چارچوب سیاسی فراهم شود.

وی با بیان اینکه درباره روابط دو جانبه ایران و سوئد که از صدوپنجاه تا سیصد سال در مورد آن تخمین زده می شود، نیز گفتگو کردیم اظهار داشت: به عنوان دو کشور با سابقه باید زمینه‎های ارتباط خوب و همکاری فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را فراهم و در این زمینه کار کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به یک خبرنگار سوئدی در این باره که دولت ایران در آینده نزدیک به بهبود وضعیت حقوق بشر توجه خواهد کرد گفت: فکر می کنم هر دولتی مسئول است که کارهای زیادی انجام دهد تا وضعیت حقوق بشر را بهبود بخشد ایران هم استثنا نیست.

ظریف افزود: حقوق بشر به خصوص در تفاوت هایی که بین قوای مختلف وجود دارد، پروسه ای است که باید در مورد آن به اجماع برسیم دولت به تنهایی نمی تواند کارهایی انجام دهد هر چند دولت می خواهد به وعده های خود عمل کند.

وی با اشاره به اینکه در سی سال گذشته در ایران انتقال قدرت از یک دولت به دولت دیگر از طریق صندوق رأی صورت گرفته بیان کرد این نشان از یک پروسه دموکراتیک است که در منطقه نمونه آن وجود ندارد. در ایران هیچ دخالتی در پروسه انتخابات وجود نداشته، در انتخابات گذشته هفتادوسه درصد مردم در انتخابات شرکت کردند و رئیس جمهور را انتخاب کردند.

وی افزود: رئیس جمهور نیز منشور حقوق شهروندی را معرفی کردند که گامی در همین راستا است.

یک خبرنگار سوئدی به وزیر امور خارجه گفت ما در فیس بوک و توئیتر به دنبال شما هستیم البته ایرانی ها هم از فیلتر شکن و سایفون استفاده می کنند ایران چه زمانی می خواهد به فیلتر ها خاتمه دهد ظریف گفت: این یک مسئله پیچیده است موضوعات زیادی هستند که باید در نظر گرفته شوند افراد زیادی در ایران هستند که اصرار دارند دولت باید با مسائل غیر اخلاقی برخورد کنند تفاوتهایی وجود دارد دولت با تمام ال مانها گفتگو می کند امیدواریم از طریق دیالوگ مکانیزم‎هایی داشته باشیم که مردم به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

کد N102839

وبگردی