آفتاب
بیلت در نشست خبری مشترک با ظریف:

دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته ای حق ایران است/ تحریم ها باید لغو شود

دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته ای حق ایران است/ تحریم ها باید لغو شود

وزیر امور خارجه سوئد گفت: اگر اراده وجود داشته باشد می توانیم در مدت شش ماه به نتیجه برسیم.

به گزارش خبرنگار مهر، کارل بیلت وزیر امور خارجه سوئد در نشست خبری مشترک و وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در زمان بسیار مهمی به ایران سفر کرده ام، گفت: با مشکلات زیادی مواجه هستیم و باید زودتر به ایران می آمدیم امیدواریم با این سفر کارها به جلو برود، نه تنها بین ایران و سوئد بلکه بین ایران و اتحادیه اروپا.

وی افزود: ما نیمی از مذاکرات تاکنون انجام داده ایم و نیمی دیگر در وقت ناهار انجام می شود. در بحث هسته ای تبادل نظر کردیم و همانطور که بنده در مونیخ نیز گفته بودم حسن نیت وجود دارد و برای هر دو طرف توافق امکان پذیر است. باید ببینیم که آیا می توانیم در شش ماه به توافق برسیم یا خیر.

وزیر امور خارجه سوئد بیان کرد: اگر اراده وجود داشته باشد می توانیم در شش ماه به نتیجه برسیم باید اراده و تمرکز باشد حق ایران در زمینه دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته ای وجود دارد، سوئد نیز این دسترسی را دارد و بستگی به ایران دارد که روی مدالیته ها توافق ایجاد کند و اعتماد جامعه بین المللی را بدست آورد.

بیلت ادامه داد: ما می خواهیم روابط اقتصادی با ایران بیشتر شود، رژیم تحریم ها لغو شود و همکاری در زمینه های دیگر به ویژه در زمینه علوم و تحقیقات که ایران در آن توانمند است داشته باشیم.

وی گفت: در زمینه حقوق بشر نیز گفتگوهایی کردیم که اگر عمیق تر باشد می توانیم این موضوع را پیگیری کنیم و به جلو ببریم البته در مورد پرسپکتیوها اختلاف نظر وجود دارد و امیدواریم وارد یک فاز جدید از روابط شویم و دیالوگ بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ایران و سوئد همیشه گفتگو داشته اند، بیان کرد: می توانیم گفتگوها را با اتحادیه اروپا ادامه دهیم مساله مبارزه با قاچاق و سوءمصرف مواد از موارد مهمی است که در هر دو جامعه تاثیرگذار است.

وزیر امور خارجه سوئد در ادامه در پاسخ به سوالی در این باره که آیا سفر وی به ایران در راستای کاهش تحریم ها است، اظهار داشت: فضای جدید که توسط توافق ژنو بوجود آمده احتمالات را برای گفتگو بیشتر با ایران افزایش داده است. امیدواریم بتوانیم به یک توافق جامع در این مسیر که تحریم ها کاملا برداشته شود، برسیم.

بیلت با اشاره به اینکه در زمینه تحریم ها کاهش وجود داشته اظهار داشت: امیدوارم ایران به تعهدات خود عمل کند.

کد N102837

وبگردی