آفتاب
معاون منابع انسانی و توسعه وزارت بهداشت:

موارد ابتلا به سرطان تا 20 سال آینده دوبرابر می شود

موارد ابتلا به سرطان تا 20 سال آینده دوبرابر می شود

تهران-ایرنا-معاون منابع انسانی و توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر نیم میلیون نفر در کشور با سرطان زندگی می کنند و برآورد می شود 15 تا 20 سال آینده موارد ابتلا به سرطان در کشور دو برابر شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر ایرج حریرچی روز سه شنبه در کنگره ملی جامع کنترل سرطان اظهار داشت: بر اساس آخرین بررسی ها، احتمال ابتلا به سرطان تا قبل از 75 سالگی، 13 درصد و میزان مرگ و میر قبل از 75 سالگی حدود 8 درصد است که این آمارها به هیچ وجه وضعیت مطلوبی را نشان نمی دهد.

وی با بیان اینکه سرطان در ایران سومین عامل مرگ و میر است، گفت: سالانه 90 هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا می شوند.

حریرچی ادامه داد: ما در ایران مواردی از هر دو نوع سرطان های پیشرفته راکه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شایع است، داریم، با این حال نمی توان گفت که یک سونامی در کشور در حال رخ دادن است، اصطلاح سونامی برای سرطان در کشور ما مناسب نیست.

وی با تاکید بر اینکه موارد ابتلا به سرطان در کشور ما کمتر از کشورهای دیگر است، افزود: یکی از عمده ترین دلایل بالا بودن سرطان در ایران، افزایش امید به زندگی و مسن شدن جامعه است که 70 درصد علت بروز سرطان را تشکیل می دهد، از سوی دیگر رواج شهرنشینی و تمایل به زندگی به شیوه غربی از دیگر دلایلی است که برای افزایش سرطان در ایران عنوان می شود.

حریرچی گفت: در کشور ما به دلیل پیشرفت های پزشکی میزان تشخیص سرطان بالا رفته و میزان بقا نیز افزایش داشته است، همین امر سبب شده است تا میزان بالای شیوع این بیماری در کشور نمود پیدا کند.

حریرچی وضعیت کنترل سرطان در کشور را مطلوب ندانست و افزود: سالانه 8 هزار میلیارد تومان برای درمان سرطان هزینه می شود، با این همه متاسفانه ما برنامه ریزی و عملکرد خوبی در زمینه پیشگیری از سرطان نداریم.

وی ادامه داد: شاید مطرح شود که از نظر دارویی با مشکلی مواجه نیستیم اما باید گفت که میزان مرگ و میر در کشور ما در یک سال به نسبت میزان بروز سرطان 73 صدم است در حالی که متوسط جهانی 53 صدم است، از این رو مشخص می شود که میزان بقا پایین است.

حریرچی افزود: میزان بقای بیمار مبتلا به سرطان معده در شهرها 15 تا 20 درصد است، این در حالی است که این میزان در روستاها صفر درصد است.

وی ادامه داد: در حالی که برای عده ای شیمی درمانی با هزینه سالانه 200 میلیون تومان صرف می شود برای برخی دیگر داروی شیمی درمانی 10 تا 12 هزار تومانی نیز وجود ندارد، از این رو این بی عدالتی بسیار آزار دهنده است.

حریرچی به اهمیت تشکیل کمیته راهبردی ملی سرطان اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت باید متولی این کمیته باشد، همچنین لازم است تا برنامه جامع کنترل ملی سرطان به عنوان یک برنامه عملی و واقعی نه کتابخانه ای تدوین شود؛ البته برنامه ای مشابه وجود دارد اما سال هاست که در حال خاک خوردن است.

وی به اهمیت توجه به این موضوع از سوی انجمن های علمی غیردولتی تاکید کرد و گفت: بهتر است که این انجمن ها در زمینه پیشگیری از سرطان فعالیت کنند.

حریرچی با ابراز تاسف از نداشتن سیستم ثبت سرطان در کشور به ویژه در بیمارستان های آموزشی گفت: حتی بیمارستان های خصوصی ما که درآمد بالایی دارند، نیز ثبت سرطان ندارند.

معاون منابع انسانی و توسعه وزارت بهداشت، از تیمی درمان نشدن بیماران سرطانی در کشور انتقاد کرد و گفت : 99 درصد سرطان ها در کشور به صورت یک نفره و از سوی پزشک معالج درمان می شود این در حالی است که سازمان نظام پزشکی باید این را یک تخلف بداند، درمان سرطان باید توسط تیم پزشکی صورت گیرد.

علمی(3)1834**1581
کد N102742

وبگردی