آفتاب

وزیر خارجه سوئد: توافق با ایران امکان‌پذیراست/ درباره حقوق بشر صحبت کردیم

وزیر خارجه سوئد: توافق با ایران امکان‌پذیراست/ درباره حقوق بشر صحبت کردیم

وزیر خارجه سوئد با بیان این که ایران و 1+5 در اجرای توافق حسن نیت دارند گفت: توافق امکان‌پذیراست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است پس از انجام مذاکرات رسمی‌اش با محمد جواد ظریف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم روابط دو جانبه را با ایران در ابعاد مختلف جلو ببریم و این پیگیری فقط مربوط به سوئد نباشد و درباره اتحادیه اروپا نیز این رابطه خوب ایجاد شود.

او با بیان این که در گفت‌وگو با ظریف درباره موضوعات هسته‌یی تبادل نظر شد گفت: در هر دو طرف حسن نیت وجود دارد و توافق امکان‌پذیر است. باید ببینیم در شش ماهه می‌توانیم به آن برسیم یا خیر؛ اگر اراده وجود داشته باشد می‌توان به توافق رسید که در آن برای هر دو طرف منافعی وجود دارد و همه باید بر آن تمرکز کنند.

وی درباره حق ایران در بهره‌مندی در انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی نیز گفت: سوئد هم برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی دارد. بستگی به ایران دارد که بتواند روی مدالیته‌ها توافق ایجاد و اعتماد جامعه بین‌المللی را جلب کند. ما برای پیگیری رابطه‌های اقتصادی‌مان می‌خواهیم رژیم تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های مختلف استفاده کنیم. ایران در زمینه علوم و تحقیقات پتانسیل‌های خوبی دارد و کشور جالبی برای سوئد است.

بیلدت با بیان این که موضوعات حقوق بشر یکی از موضوعات مورد مذاکره با وزیر امور خارجه ایران بوده است گفت: گفت‌وگوها در این باره ادامه دارد. دیدگاه‌های ما متفاوت است اما باید با ادامه گفت‌وگوها به نتیجه خوبی برسیم.

او هم‌چنین گفت: دو کشور می‌توانند در مورد موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر که بر جوامع هر دو کشور تاثیرگذار است همکاری داشته باشند.

وزیر خارجه سوئد در پاسخ به این پرسش که آیا این سفر برای در دستور کار قرار دادن کاهش تحریم‌ها بوده است؟ گفت: نمی‌خواهد این سفر را مستقیما به این موضوع ربط دهد.

وی در عین حال اضافه کرد: فضای جدیدی پس از توافق‌نامه موقتی ژنو ایجاد شده است و امیدها را برای بهبود شرایط افزایش داده است. امیدواریم به سمت توافق جامع برویم که تحریم‌ها کاملا برداشته شود. در شرایط کنونی بخشی از تحریم‌ها کاهش یافته که بسیار مهم است امیدوارم توافق جامع حاصل شود ایران هم به توافقات خود عمل کند که به سمت رفتن به آن راه‌حل جامع کمک خواهد کرد.

بلیدت در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدهای نظامی آمریکا علیه ایران و این که تندروها خواهان تصویب تحریم‌ها علیه ایران هستند گفت: این موضوع درباره ایران هم صادق است. دیدگاه‌های متفاوتی در هر دو کشور وجود دارد و هر دو کشور می‌گویند امتیازهای زیادی داده شده اما دو طرف باید توجه داشته باشند که باید بر روی توافق ایجاد شده تمرکز کند تا بتوانیم به توافق متعادلی برسیم. دولت اوباما هم مصمم است که این توافق را اجرا کند. در هر دو طرف مخالفانی وجود که دیدگاه‌های متفاوتی دارند. آن‌ها می‌گویند چرا به طرف مقابل این همه امتیاز دهیم اما این وظیفه دپیلمات‌ها است که با وجود نظرات متفاوت پیش روند.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به سفرش به اصفهان و تشکر درباره این سفر گفت که خوشحال است که توانسته در این سفر با فرهنگ و تمدن ایران از نزدیک آشنا شود.

انتهای پیام

کد N102552

وبگردی