آفتاب

دیدگاه‌های چامسکی درخصوص معضلات جهانی

دیدگاه‌های چامسکی درخصوص معضلات جهانی

نوام چامسکی در گفت‌وگو با رادیو صدای روسیه در خصوص مسائلی همچون اشاعه تسلیحات هسته‌ای و آسیب‌های زیست محیطی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه رادیویی صدای روسیه، نوام چامسکی، نظریه پرداز برجسته سیاسی درخصوص راه حلی برای حل مشکلات عمده بشر عنوان کرد که آثار آنارشیسم (هرج و مرج طلبی) در همه جا پراکنده شده است و این قابل قبول نیست. اگر آنارشیست‌ها نتوانند مشروعیت خود را ثابت کنند، باید سرنگون شوند.

وی در خصوص مشکل اشاعه تسلیحات هسته‌ای نیز گفت: یک معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) وجود دارد که قانونی بودن آن در دهه 90 میلادی توسط دیوان بین‌المللی کیفری تایید شده و از کشورها می‌خواهد تا تسلیحات هسته‌ای خود را توسعه ندهند. اما اسرائیل و کشورهایی همچون پاکستان، هند و اکنون نیز کره شمالی، علی رغم داشتن تسلیحات هسته‌ای، عضو این معاهده نیستند. یکی از راهکارهای حل این بحران، ایجاد یک منطقه آزاد تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است که غرب تنها در سخن آن را پذیرفته است. برای مثال قرار بود دسامبر گذشته یک کنفرانس در این خصوص در هلیسنکی برگزار شود که اسرائیل اعلام کرد در آن شرکت نمی‌کند در حالیکه ایران اعلام کرد که بدون پیش شرط شرکت خواهد کرد اما باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا آن را لغو کرد.

پرفسور چامسکی درخصوص مقولات زیست محیطی نیز اظهار داشت: این مشکلی بزرگتر است. ما هرچه می‌خواهیم وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهیم به لبه پرتگاه بیشتر نزدیک‌ می‌شویم و حتی مشخص نیست که راه حل چیست. در زمینه بحران هسته‌ای حداقل، راه حل مشخص است.

انتهای پیام

کد N102498

وبگردی