آفتاب

نشست اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل برگزار شد

نشست اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل برگزار شد

نشست اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل، با رویکرد بیان نقطه نظرات و انتقادات این تشکل دانشجویی به برخی مسایل کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا کریمی دبیر اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران در سال 57 در شرایطی رخ داد که تمام تحلیل‌ها و پژوهش‌ها خبر از واگرایی شدید جامعه مسوولین و حکام از دین و اسلام می‌داد.

وی با بیان این‌که انقلاب ایران باعث شد تمام منطقه دچار تغییر و تحول عظیم شود ادامه داد: امام خمینی(ره) با اتکا به سه ویژگی اعتماد به خدا،‌اعتماد به مردم و اعتماد به خود توانست انقلاب ایران را رقم بزند.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران شامل پیام‌های بسیاری است خاطر نشان کرد: شعار"نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی ایران" یکی از مهمترین پیام‌های انقلاب اسلامی ایران است. انقلاب اسلامی ایران در اذهان مردم منطقه و جهان این پیام را دارد که چنانچه کشوری بخواهد به عزت و اقتدار برسد نیاز به این دارد بر قدرت درون متکی باشد.

کریمی با بیان این‌که در بین سیاسیون کشور در حال حاضر دو دیدگاه وجود دارد خاطر نشان کرد: تعامل با کشورهای غربی دیدگاهی است که در بین سیاسیون رایج است. دیدگاه دیگری که در بین این افراد رایج شده است اتکا به ظرفیت های درونی کشور است. آنهایی که دیدگاه اول را دارند معتقدند که ما نمی‌توانیم در مقابل غرب که خود به تنهایی در مقابل دنیا ایستاده است، ایستادگی کنیم چرا که این غرب همه معادلات را تعیین می‌کند.

وی با مقایسه جایگاه و شرایط کنونی ایران و مصر ادامه داد: این در حالی است که این افراد باید دقت کند که کشورهای دیگری همچون مصر و عربستان که تماما به دنبال غرب رفته‌اند، اکنون در چه شرایطی قرار دارند. چگونه است مصری که در طول 35 سال گذشته تماما با کشور آمریکا همگرایی داشته و با حمایت از رژیم صهیونیستی تمام کمکهای مالی و غیرمالی خود را از آمریکا دریافت کرده است،‌ در مقابل ایرانی که هشت سال جنگ متحمل شده است و تمام تحریم‌ها را تحمل کرده است عقب تر است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل تصریح کرد: تنها عاملی که موجب شده است جمهوری اسلامی ایران در طول سالیان اخیر به جایگاه کنونی خود دست پیدا کند اتکا تمام به ظرفیت های داخلی کشور بوده است.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که برخی ادعا دارند که ما تنها با همکاری و تعامل با کشورهای غربی می‌توانیم اقدام کنیم خاطر نشان کرد: اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل کشور در شرایط فعلی به این نتیجه رسیده است که اگر قرار باشد ما به عزت دست پیدا کنیم باید مسیر پیشرفتی که متکی به داخل باشد پیگیری کنیم.

کریمی با اشاره به فضای سیاسی و عمومی کشور در شرایط فعلی خاطر نشان کرد: زمانی که رییس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کرد گفت که می‌خواهم عزت و کرامت انسانی مردم را به آنها باز گردانم. ایشان همچنین اینگونه مطرح کردند که من مخالف اقتصاد صدقه‌ای هستم.

دبیر اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل با اشاره به پرداخت سبد کالا توسط دولت خاطر نشان کرد: هر چند سیاستی که دولت در رابطه با سبد کالا داشت سیاستی مشخص بود و بیانگر این بود که دولت مخالف افزایش نقدینگی در جامعه است اما مدیرانی تصمیم گرفته‌اند که این طرح را اجرا کنند به این دلیل که مدیرانی هستند که بیشتر کارهای ستادی انجام داده‌اند باعث شدند که وضعیت به شرایط کنونی تبدیل شود آنها در این وضعیت تصمیمات غلطی را گرفتند که باعث شد در سالگرد پیروزی انقلاب ما بازتاب‌های زننده‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه عدم رعایت عدالت در پرداخت سبد کالا یکی از معضلات این طرح بود گفت: در این طرح ما مشاهده می‌کنیم که خانوارهای دو نفره و خانوارهای شش نفره مقدار برابری کالا دریافت می‌کنند. همچنین ما مشاهده می‌کنیم در برخی از شهرها فرمانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این سبد کالا را دریافت می کنند این در حالی است که این افراد نیازمند نیستند و آنهایی که نیازمند هستند از دریافت این سبد کالا باز مانده‌اند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل با اشاره به بحث آزادی بیان در کشور خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که دولت در شش ماهه گذشته دولت در آن کارنامه بدی از خود نشان داده است بحث آزادی بیان است ما یادمان نمی رود که آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی در مورد منتقدین می‌گفتند که منتقدین به مسوولان کمک و مشاوره می‌دهند.

کریمی اضافه کرد: این در حالی است که آقای روحانی صبح امروز در جمع اساتید دانشگاه‌ها اینگونه مطرح کرده‌اند که چرا یک عده‌ای کم سواد باید در مورد مسائلی همچون مذاکرات ژنو انتقاد کنند. ما به رییس جمهور می گویم که آقای روحانی نگاه کنید که چه کسانی در جامعه این نقدها را مطرح می‌کنند اینها نمایندگان مجلسی هستند که از طریق آرای مردم وارد مجلس شده ‌اند شما نیز با آرای همین مردم به عنوان رییس جمهور انتخاب شده‌اید پس چنانچه آنها کم سواد هستند شما نیز در مدرک آکادمیک خود یک تجدید نظر داشته باشید.

وی در ادامه با مطرح کردن بحث آزادی مطبوعات اظهار کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد پس از توقیف روزنامه بهار در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که من با توقیف این روزنامه مخالف هستم اما زمانی که روزنامه‌ای که فقط جرمش انتقاد به دولت است توقیف می‌شود وزیر در مورد آن هیچ صحبتی مطرح نمی‌کند.

این فعال دانشجویی با اشاره به برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات در سال جاری نیز گفت: این عجیب است که در زمانی که قرار است مذاکرات ژنو اتفاق بیافتد دولت به ناآگاه تصمیم عجیبی مبنی بر تعطیل کردن مطبوعات می‌گیرد. این در حالی است که از ابتدای آغاز به کار این نمایشگاه ما هر ساله شاهد برگزاری آن بوده‌ایم.

دبیر اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل تحلیل من از این اتفاق این است دولت برای اینکه کسی در مورد مذاکرات و فعالیت‌های دولت انتقادی مطرح نکند قصد دارد که نمایشگاه مطبوعات را برگزار کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری محمد رضایتی قائم مقام تشکیلات انجمن‌های دانشجویان مستقل با اشاره به سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: زمانی که امام خمینی(ره) در پاریس بودند یکی از خبرنگاران خارجی پرسشی مطرح کرد مبنی بر اینکه "شما با رژیمی مقابله می‌کنید که حمایت‌های خارجی را به همراه دارد این در حالی است که شما هیچ پشتوانه‌ای ندارید آیا شما برای بازگشت خود به کشور حمایت‌های خارجی را برخورداری؟" که در پاسخ به این خبرنگار امام خمینی اینگونه مطرح کرده‌اند که من نیازی به حمایت خارجی ندارم و امید من مردم کشورم هستند.

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت یازدهم افزود: زمانی که دولت جدید سکان را در دست گرفت تمام توجهات خود را به بحث سیاست خارجی معطوف کرد و با رویکردی امیدوارانه نسبت به غرب وارد تعاملات شد که به عنوان یکی از دستاوردهای آن می‌توان به مذاکرات ژنو اشاره کرد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه ما مخالف تعامل با غرب نیستیم تصریح کرد: ما مخالفت رسیدن به توافق بد در مقابل توافق خوب هستیم ما معتقدیم آنچه که در ژنو اتفاق افتاد توافق بدی بود در حالی که ما می‌توانستیم توافق خوبی داشته باشیم.

رضایتی با اشاره به دستاوردهای سیاست امیدوارانه دولت نسبت به غرب خاطر نشان کرد: تاکنون سابقه نداشته که ما در طول شش ماه از سوی مقامات مختلف کشورهای غربی تهدید به حمله نظامی شویم تهدید نظامی اتفاقی نیست که برای نخستین بار بیافتد اما از زمانی که ما از بحث باز شدن درب‌های سفارت آمریکا در اجلاس‌های خارجی صحبت می‌کنیم همان لحظه و با ادبیات گستاخانه مقامات دون پایه در وزارت خارجی آمریکا از حمله نظامی به کشور ما صحبت می‌کنند.

قائم مقام تشکیلات انجمن‌های دانشجویان مستقل تصریح کرد: به نظر بد نیست که این روزها دیپلمات‌های کشور ما توجه به شجاعت وزیر امور خارجه سوریه که خطاب به آمریکا گفت تا آمریکا از ما غذرخواهی نکند ما با آمریکا صحبتی نداریم، داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما مخالفت پیشرفت کشور نیستیم اظهار کرد: ما مخالف این هستیم که به بهانه به دنبال پیشرفت بودن در مجامع بین‌المللی عزت‌مان مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

این فعال دانشجویی با اشاره به حضور رئیس جمهور در اجلاس اقتصادی داووس با بیان اینکه اصل شرکت در این اجلاس مورد سوال ما است خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل در جلساتی شرکت می‌کرد که متناسب با شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی بود اما چرا ما باید امروز در اجلاسی شرکت کنیم که تمام تلاش آن پرداختن به سیاست‌های لیبرالی است. جالب است به جای وزرای اقتصادی، دیپلمات‌های ما در این اجلاس که ماهیت اقتصادی دارد شرکت می‌کنند.

رضایتی با اشاره به رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی شش ماه اخیر خاطر نشان کرد: در نگاه نخست مهترین وظیفه وزارتخانه‌ای که عهده دار دانشگاه‌ها در کشور است پرداختن به موضوعات علمی مطرح می‌شود اما در این شرایط اینگونه به نظر می‌رسد که وزیر این وزارتخانه تنها دغدغه‌ای که ندارد بحث پیشرفت علمی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 4.5 میلیون نفر دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند، اظهار کرد: در شرایطی که این تعداد دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند جرا وزارت علوم باید از ابتدای کار فعالیت خود را به دانشجویان ستاره‌دار و یا اخراجی محدود کند. در شرایط فعلی ما نگران این هستیم که فضای سال 83 دانشگاه تهران به کل فضای دانشگاهی کشور تعمیم داده شود.

انتهای پیام

کد N102494

وبگردی