آفتاب
رحمانی فضلی:

تشریح جلسه با فعالان سیاسی/ نمی توانیم فعالیت احزاب منحله را به رسمیت بشناسیم

تشریح جلسه با فعالان سیاسی/ نمی توانیم فعالیت احزاب منحله را به رسمیت بشناسیم

وزیر کشور با بیان اینکه احزاب منحله باید مشکلات خود را با قوه قضائیه حل کنند؛ گفت: قوه قضائیه مدعی است که مشکل قانونی دارند و تا مشکلاتشان را با قوه قضائیه حل نکنند نمی توانیم فعالیت آنها را به رسمیت بشناسیم.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست فعالان سیاسی و احزاب که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: در این نشست سعی کردیم افراد و اشخاصی را به این جلسه دعوت کنیم که به نوعی نماینده جریانات تفکرات مختلف سیاسی در جامعه باشد.

وی با اشاره به موضوع جلسه افزود: این جلسه به ادامه بحث نشست قبلی با احزاب و تشکل های سیاسی پرداخت که سه محور خانه احزاب، پرداخت یارانه به احزاب و معاضدت های حقوقی و قضایی از احزاب مورد بحث قرار گرفت.

رحمانی فضلی تصریح کرد: موضوع اصلی این جلسه در مورد خانه احزاب بود و تمامی دوستان در مورد این موضوع نظرات خود را بیان داشتند و نقاط مشترکی در میان همه افراد این بود که خانه احزاب حتما باید فعال شود و این خانه محل رزم‌کشی سیاسی نباشد و محل رقابت سیاسی نباشد.

وی تاکید کرد: خانه احزاب باید محل معاضدت، حمایت و پشتیبانی از احزاب باشد و مسیرها را برای فعالیت حزبی فراهم کند.

وزیر کشور با اشاره به جمع بندی نهایی در مورد خانه احزاب گفت: قرار شد افرادی پیش قدم شوند تا مجمع خانه احزاب را دعوت کنند و در آن مجمع انتخابات انجام شود و در کنار آن نیز تقاضای تمدید خانه احزاب را نیز از وزارت کشور درخواست کند تا خانه احزاب فعال شود.

وی با اشاره به چگونگی برگزاری انتخابات گفت: نگاه های متفاوتی برای چگونگی برگزاری انتخابات احزاب و انتخاب شورای مرکزی وجود داشت. یکی اینکه سه جریان کلی کشور اصولگرایی، اصلاح طلبی و مستقلون و اعتدالیون هر یک نمایندگان خاصی داشته باشند و یا اینکه بر مبنای رای گیری در درون مرجع این انتخابات انجام شود که قرار شد احزاب به یک جمع بندی در این زمینه برسند.

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به یارانه احزاب ادامه داد: اصل یارانه ها مورد تاکید همه احزاب بود و نحوه و چگونگی هزینه کردن این یارانه ها مورد بحث قرار گرفت که درباره این موضوع دو نگاه وجود داشت یکی آنکه در نظر گرفتن یارانه های حزبی و سطح تمهیدات و مقدمات آن بر اساس فضای کلی احزاب در نظر گرفته شود یا اینکه باید به همه احزاب به هر میزانی که هستند یارانه تعلق بگیرد.

رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه موضوع معاضدت های حقوقی و قضایی از دیگر مواردی بود که در این جلسه بحث شد، اذعان داشت: این اتفاق باید بیافتد و در این راستا در قانون احزابی که مجلس بررسی می کند این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت که چگونه از احزاب و گروه های سیاسی معاضدت قضایی شود.

وزیر کشور تصریح کرد: در این جلسه جرم سیاسی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت ولی از آنجایی که این موضوع به قوه قضائیه مرتبط است، مقرر شد بعد از آنکه خانه احزاب تشکیل شد همه این موضوعات را در دستور کار قرار دهند.

وی در ادامه در مورد مکان خانه احزاب گفت: مقرر شد وزارت کشور کمک های لازم در این زمینه داشته باشد و ما در دولت و وزارت کشور و همچنین شهرداری همه کمک می کنیم تا برای خانه احزاب زمینی تهیه شود و با همکاری همه اعضای احزاب که مدعی هستند بازوان و هواداران زیادی دارند فعالیت های لازم را انجام دهیم. این هواداران و بازوان هم جلو بیایند تا ببینیم می توانند خانه قوی و شایسته ای برای احزاب بسازند یا نه.

رحمانی فضلی افزود: این ساختمان می تواند، ساختمان وحدت و انسجام میان همه افراد فعال در احزاب و گروه‌های سیاسی باشد.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: این جلسه، جلسه همفکری خوبی بود و ما در وزارت کشور همه حمایت های خود را در راستای حمایت قانونی از احزاب خواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص تشکیل NGOها گفت هر کسی که مطابق آئین نامه درخواست تشکیل سمن ها را داشته باشد ما مجوز به آن خواهیم داد، اما جدید NGOها در وزارت کشور در حال بررسی است همچنان که به موازات دولت نیز مجلس طرحی را در کمیسیون در همین زمینه در حال بررسی دارد و ما نیز نظرات خودمان را در مجلس بیان خواهیم داشت.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که نشست سوم با احزاب چه زمانی برگزار می شود؟، گفت: پیش بینی خاصی در این زمینه نداریم.

وزیر کشور افزود: قرار شد احزاب تلاش کنند تا آخر سال خانه احزاب فعالیت خود را شروع کنند و اگر موفق به این کار کنند قطعا ملاقات با رئیس جمهور را با نمایندگان احزاب ورود توجه قرار خواهیم داد.

وی همچنین در مورد احزابی که اجازه فعالیت ندارند، گفت: اینها باید مشکلات خود را با قوه قضائیه حل کنند؛ چراکه قوه قضائیه مدعی است که مشکل قانونی دارند و تا مشکلاتشان را با قوه قضائیه حل نکنند نمی توانیم فعالیت آنها را به رسمیت بشناسیم.

رحمانی فضلی همچنین در مورد بحران هایی که در استان های شمالی کشور در اثر بارش برف و کاهش دمای هوا بوجود آمده است در مورد اقدامات وزارت کشور در این استان ها توضیح داد و گفت: ستاد بحران در این استان ها تشکیل شده و همه دستگاه ها را تاسیس کرده ایم تا برق رسانی را به این مناطق انجام دهند.

وزیر کشور افزود: دولت، سپاه و شهرداری همه وارد عمل شده اند و نیروهای خود را به آن منطقه اعزام کرده اند و در مسیرهای اصلی مشکلات برطرف شده است و تنها مشکلات در مناطق روستایی باقی مانده است.

وی با بیان اینکه ما از نظر تجهیزات مهیا هستیم، گفت: کمک رسانی به این مناطق فعال است و از امروز نیز خدمات رسانی دوباره آغاز شده است.

بنابر این گزارش، امروز نشستی با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی با احزاب و شخصیت های سیاسی با هدف احیای خانه احزاب برگزار شد که اسدالله بادامچیان، محمدجواد حق شناس، فاطمه راکعی، کیاسری از اعضای سابق خانه احزاب، حسن بیادی، پورموسوی دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب، مصطفی کواکبیان، حسن غفوری‌فرد و کاظم میرولد معاون سیاسی وزیر کشور و احمد حکیمی‌پور از جمله شخصیت هایی بودند که در این جلسه حضور داشتند.

کد N102247

وبگردی