آفتاب

رهبر مسلمانان تایلند: جایگاه ایران در بین کشورهای اسلامی ویژه است

رهبر مسلمانان تایلند: جایگاه ایران در بین کشورهای اسلامی ویژه است

کوالالامپور – ایرنا – شیخ الاسلام و رهبر مسلمانان تایلند، جایگاه ایران را در بین کشورهای اسلامی ویژه دانست و گفت این جایگاه به دلیل نقش مهم مقام معظم رهبری در ایران بدست آمده است.

به گزارش ایرنا، دکتر ˈعبدالعزیز بن اسماعیل آسیس پیتاک کن پل ˈ شیخ الاسلام و رهبر مسلمانان تایلند در دیدار ˈحسین کمالیانˈ سفیر ایران در تایلند و مصطفی نجاریان زاده رایزن فرهنگی ایران در بانکوک با وی، آمادگی این نهاد تایلندی را برای توسعه روابط و همکاری با ایران اعلام کرد.

سفیر ایران نیز در این دیدار که در سومین روز از دهه فجر انجام شد، ضمن تاکید بر وحدت میان مسلمانان، خواستار همکاری ایران و این نهاد تایلندی در زمینه پژوهش های اسلامی شد.

طرفین در این دیدار پیرامون مسائل دوجانبه و همکاری های مشترک به ویژه همکاری در زمینه پژوهش های اسلامی، آموزشی ، انتشار متون اسلامی، همکاری در زمینه برند حلال، فعالیت های قرآنی، امور حج و عمره و اعزام حافظان و قاریان قرآن به مسابقات بین المللی مذاکره کردند.

شیخ شریف سی چاران مشاور ارشد و دستیار شیخ الاسلام تایلند نیز در این دیدار حضور داشت.

تاسیس نهاد شیخ الاسلامی دستاورد مهم مهاجرت حدود 400 سال پیش شیخ احمد قمی روشنفکر دینی ایرانی به تایلند به حساب می آید. بر اساس سوابق تاریخی، منصب شیخ الاسلامی که معادل وزیر امور مسلمانان بوده تا قبل از ورود شیخ احمد وجود نداشته و شیخ احمد نخستین شیخ الاسلام تایلند بوده است.

اکنون حدود 350 سال است که نوادگان شیعه مذهب شیخ احمد قمی منصب رهبری جامعه مسلمانان سیام را که هم اکنون از آن به عنوان منصب شیخ الاسلامی یاد می شود، برعهده دارند.

تاسیس این نهاد در سرزمینی بودائی، اعتبار و امتیاز ویژه ای برای مسلمانان به شمار می آید.

شیخ عبدالعزیز بن اسماعیل آسیس پیتاک کن پل شیخ الاسلام کنونی تایلند، چهاردهمین شیخ الاسلام این کشور است و خود را منتصب به سلطان سلیمان پادشاه دوران بسیار دور این کشور یعنی زمانی که این کشور تحت سیطره برمه بوده است، معرفی می کند.

آساق**د.م**1611
کد N102203

وبگردی