آفتاب

ابوترابی: نگاه دولت و مجلس جلوگیری از قاچاق سوخت و پاسداری از محیط زیست است

ابوترابی: نگاه دولت و مجلس جلوگیری از قاچاق سوخت و پاسداری از محیط زیست است

نماینده مردم اردکان گفت: اخطار بر سر سایر مذاکرت مجلس مقدم است. از صبح تا حالا اخطار و تذکر زیادی درخواست شده است ولی گاهی بی‌توجهی به اخطارها برای مجلس پیامدهایی دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا تابش با استناد به مواد 18 و 196 آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: هیات رییسه سوگند یاد کرده است که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه با رعایت بی‌طرفی کامل به کار گیرد. مذاکرات امروز مجلس در تاریخ ثبت خواهد شد و مردم و خود نمایندگان بر آن ناظر خواهند بود.

وی افزود: اخطار بر سایر مذاکرات مجلس مقدم است. از صبح تا حالا اخطار و تذکرات زیادی درخواست شده است ولی گاهی بی‌توجهی به اخطارها برای مجلس پیامدهایی دارد. اگر به تذکرات قبل از تصویب پیشنهاد محمدقسیم عثمانی توجه می‌شد مشکلی به وجود نمی‌آمد.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 93 افزود: همان‌طور که آقای مصباحی‌مقدم گفت شورای نگهبان به مصوبات مجلس در بخش تبصره‌های الحاقی ایراد خواهد گرفت بنابراین کاری نکنیم که نیازمند صرف وقت بیشتری در مجلس برای رفع این مسائل باشیم.

تابش یادآور شد: دولت اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را هدف‌گذاری کرده بود اما تبصره 21 به اصرار نمایندگان مجلس توسط دولت به لایحه افزوده شد. لطفا با وارد دانستن اخطار از ایجاد چالش با شورای نگهبان جلوگیری کنید.

ابوترابی در پاسخ به تذکر نماینده اردکان گفت: مواردی که مصوبه مجلس صراحت داشته باشد که دولت مکلف به ارائه لایحه به مجلس باشد مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

وی افزود: ‌در هیات رییسه درباره پیشنهاد عثمانی بحث کردیم. هم‌نظر بودیم که این پیشنهاد ناظر به این مساله نیست بنابراین نیاز به وارد دانستن اخطار هم نیست. البته رییس با وارد دانستن اخطار نظر صحن علنی را باید جویا شود تا موضوعی از دستور کار خارج شود. مصوبه مجلس تقدیم شورای نگهبان می‌شود و این شورا تصمیم‌گیری می‌کند.

ابوترابی تصریح کرد: نگاه نمایندگان این است که در همه مسائل کلان کشور در صورت تعامل و هماهنگی مجلس و دولت می‌توان گام برداشت. نشست مشترک مجلس و دولت به دعوت رییس‌جمهور انجام شد. رییس‌جمهور از کمیسیون تلفیق دعوت کرد تا دیدگاه نمایندگان را بداند. در این جلسه دیدگاه‌های متفاوتی مطرح شد. برخی بر تداوم شیوه جاری، برخی موضوع کسری درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها و برخی پیشنهادات دولت را تعیین کردند.

وی افزود: امیدوارم شیوه مشترکی به تصویب برسد. البته نگاه قطعی دولت و مجلس، حفظ سرمایه بین نسلی، جلوگیری از قاچاق سوخت و تبدیل کشور به پاسدار محیط زیست است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدوارم با تدبیر صحیح و تعامل مجلس و دولت از سرمایه ملی به عنوان سیاست اصولی استفاده شود.

ابوترابی تاکید کرد: جلوگیری از استفاده افراد پرمصرف و بهینه کردن تاثیر سرمایه ملی هدف ماست.

رییس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی گفت: پیشنهاد جایگزینی عثمانی حاکم است و با توجه به این پیشنهاد باید مواد الحاقی به لایحه افزوده شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا فولادگر با استناد به 186 آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: پیشنهاد جایگزینی محمدقسیم عثمانی که جایگزین تبصره 21 لایحه بودجه شد، مبنای عمل مجلس است و الحاقیه‌های نمایندگان باید مبتنی بر این پیشنهاد انجام شود.

وی خطاب به ابوترابی تاکید کرد: توضیحات جنابعالی در پاسخ به آقای تابش با کدام بند آیین‌نامه منطبق بود؟ سخنان آقای تابش ربطی به دستور جلسه نداشت و سخنان شما هم نطق میان دستور بود.

فولادگر در عین حال جلوگیری از مطرح شدن پیشنهاد حذف کل الحاقیه‌های بودجه را تصمیم درستی دانست.

ابوترابی در پاسخ به تذکر نماینده اصفهان تصریح کرد: توضیحاتم بر اساس ماده 24 آیین‌نامه داخلی بود که شأن مجلس باید حفظ می‌شد.

انتهای پیام

کد N102070

وبگردی