آفتاب
توکلی:

دو برابر شدن قیمت حامل های انرژی با تصویب درآمد 63 هزار میلیاردی هدفمندی/ دولت برای هدفمندی لایحه فوریتی بدهد

دو برابر شدن قیمت حامل های انرژی با تصویب درآمد 63 هزار میلیاردی هدفمندی/ دولت برای هدفمندی لایحه فوریتی بدهد

نماینده مردم تهران در دفاع از جایگزینی پیشنهاد دولت در بخش هدفمندی یارانه ها و با بیان اینکه براساس پیشنهاد دولت قیمت حامل های انرژی دو برابر می شود، گفت: دولتی که نسبت به نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در دولت قبل انتقاد داشت، چطور است که خود این روش را با سرعت بیشتر ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه 93 کل کشور احمد توکلی در موافقت با پیشنهاد محمدقسیم عثمانی نسبت به جایگزین شدن تبصره پیشنهادی هدفمندی یارانه‌ها بجای تبصره ارائه شده از سوی دولت که به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس هم رسیده است، گفت: در یک موضوع بسیار تعیین کننده تصمیم گیری می‌کنیم، در پیشنهادی که دولت ارائه کرده است، محاسبات درصدی بستگی به این دارد که کجا را پایه قرار دهیم، در شرایط فعلی در ماه 2500 میلیارد تومان یعنی سالی 30 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از افزایش قیمت ها است.

وی افزود: پیشنهاد دولت این است که از تیر ماه به بعد جوری عمل کنیم که 52 هزار و خورده ای میلیارد تومان درآمد کسب کند؛ اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند با این شرایط در 9 ماه تیر تا اسفند 22 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد کسب می شود، در این شرایط با روش پیشنهادی دولت سالانه 45 میلیارد تومان کسب درآمد می شود این یعنی دو برابر شدن درآمدها و به طور متوسط قیمت تمام حامل های انرژی دو برابر می شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: کدام یک از موکلین شما به این کار راضی است، پدیده هدفمند کردن ذاتا به دلیل اینکه با هزینه تمام شده تولید روبرو است، پدیده رکود تورمی محسوب می شود، شرایط رکود تورمی فعلی کشور به شدت شکننده است.

توکلی گفت: بسیاری از کارخانه ها تعطیل هستند، با این کار نه تنها شغل جدیدی ایجاد نمی شود بلکه شغل های موجود نیز دچار خطر می شوند.

وی با بیان اینکه در دو سال و نیم گذشته ما راه غلطی را رفته ایم، افزود: هر چه قدر تندتر این مسیر را طی کنیم از هدف اصلی دور تر می شویم، تمام اصلاح مدیریت انرژی کشور تبدیل به پخش سرانه پول در کشور شده است که کاملا غیرهدفمند است.

نماینده مجلس ادامه داد: این کار ظالمانه است و اتلاف منابع عمومی را درپی دارد؛ اینکه گفته می شود سوخت قاچاق می‌شود باید گفت ترکیه 2 هزار و 500 تومان بنزین را به فروش می رساند، در بسیاری از کشورهای همسایه قیمت سوخت متفاوت است.

وی گفت: پیشنهاد آقای عثمانی به این دلیل قابل دفاع است که یک بازبینی را نسبت به هدفمندی یارانه ها الزامی می کند، ما در راه غلط گام برمی داریم و باید از آن برگردیم، دولت خود به شیوه اجرای دولت قبلی ایراد داشت، چطور است که خود این روش را با شدت بیشتر ادامه می دهد.

توکلی ادامه داد: اعتقاد ما این است که باید حدقل گام ها را برداشت و تا سه ماه آینده لایحه هدفمندی یارانه ها را به صورت یک فوریتی به مجلس ارائه تا مجلس آن را تا آخر خرداد تصویب کند، اگر پیشنهاد دولت تصویب شود، حداقل حدود 10 تا 12 درصد تورم تولیدکننده را افزایش می دهد و بازار مصرف کنندگان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت حدود 15 درصد تورم اضافی به بار خواهد آورد؛ مردم، تولیدکنندگان و بازار سرمایه طاقت این مساله را ندارند.

کد N101948

وبگردی