آفتاب

گفت‌وگوهای صلح دولت پاکستان و طالبان آغاز می‌شود

گفت‌وگوهای صلح دولت پاکستان و طالبان آغاز می‌شود

رهبران "تحریک انصاف" و "جماعت علمای اسلام" پاکستان، از نمایندگی طالبان در مذاکرات صلح با دولت پاکستان خودداری کردند. هم‌زمان سه عضو دیگری که "تحریک طالبان" تعیین کرده بود امروز (سه‌شنبه) با کمیته دولتی یک نشست مقدماتی را برگزار می‌کنند تا نقشه راه مذاکرات را مشخص کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه نیشن، عمران خان، رئیس تحریک انصاف پاکستان و فضل الرحمن، رئیس جماعت علمای اسلام، از نمایندگی طالبان در مذاکرات صلح با دولت اسلام آباد خودداری کرده و گفتند که مذاکره کنندگان باید از خود طالبان انتخاب شوند.

سه شخص دیگر که پیشنهاد تحریک طالبان برای نمایندگی این گروه شبه نظامی را پذیرفته‌اند، امروز با کمیته دولتی دیدار کرده و چارچوب کاری را مشخص خواهند کرد.

عمران خان و فضل الرحمان

تحریک طالبان یک کمیته 10 نفره نیز برای نظارت بر روند مذاکرات با دولت پاکستان تشکیل داده است.

اما راحیل شریف، رئیس کل ارتش پاکستان که پیشتر این مذاکرات را بی‌نتیجه خوانده بود، روز دوشنبه در یک تماس تلفنی با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در این خصوص گفت‌وگو کرد.

تحریک طالبان در حال بررسی نام‌های دیگری برای برگزیدن به نمایندگی خود به جای دو نفری است که این پیشنهاد را رد کردند. گفته می‌شود که نواز شریف از اشخاص انتخابی برای نمایندگی طالبان در مذاکرات، حمایت کرده است.

در همین حال در آستانه برگزاری گفت‌وگوهای مقدماتی، محمد ابراهیم، یکی از اعضای هیات مذاکره کننده طالبان، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت که امیدوار است این مذاکرات به برقراری صلح در پاکستان منجر شود.

محمد ابراهیم برگزاری مذاکرات بین دو طرف را رویدادی مهم برای پاکستان توصیف کرد و از تلفات سنگین درگیری بین دولت پاکستان و طالبان سخن گفت.

در همانحال، رحیم الله یوسف، روزنامه نگار و عضو کمیته مذاکره اعزامی دولت پاکستان، ضمن استقبال از آمادگی طالبان برای مذاکرات آشتی، گفت که موفقیت در چنین مذاکراتی مستلزم برقراری آتش‌بس و پایان دادن به خشونت است.

وی با دشوار توصیف کردن گفتگوها، گفت که انتظار ندارد در جلسه روز سه شنبه، دو طرف به موضوعات اصلی بپردازند.

دمنابع دولتی پاکستان دستور کار جلسه امروز را "گفت‌وگوهای غیر رسمی" برای ارزیابی مواضع دو طرف و نحوه ادامه مذاکرات توصیف کرده‌اند.

تلاش برای پایان دادن به حدود یک دهه خشونت افراطی‌ها در پاکستان از طریق مذاکره با آنان به ابتکار نواز شریف، نخست وزیر، آغاز می‌شود هر چند وی تلویحا استفاده از اقدام نظامی در صورت شکست مذاکرات را نیز مردود ندانسته است.

در صورت آغاز عملیات نظامی، ارتش پاکستان در صدد برخواهد آمد مناطق قبیله‌نشین شمال غرب پاکستان را از اسلامگرایان مسلح پاکسازی کند.

طی سال‌های اخیر، این منطقه کمابیش تحت تسلط گروه‌های اسلامگرا از جمله طالبان و متحدان آنان قرار داشته است.

مذاکرات دشوار

طی چند هفته اخیر، مساله نحوه پایان دادن به اقدامات خشونت آمیز شورشیان طالبان در جلساتی با شرکت مقامات دولتی و رهبران گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی پاکستان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و از جمله، اعضای پارلمان پاکستان جلساتی را به بررسی این موضوع اختصاص دادند.

اگرچه طی ماه گذشته میلادی، پاکستان شاهد تشدید حملات شورشی‌ها به خصوص به مراکز و نفرات نظامی پاکستان بود اما ظاهرا دولت تصمیم داشته اجازه ندهد این حملات مانع از برگزاری مذاکرات صلح شود.

هدف دولت از این مذاکرات رسیدن به نوعی تفاهم با گروه طالبان و پایان دادن به اقدامات خشونت آمیز آنان است که طی حدود یکدهه گذشته، به کشته شدن نزدیک به پنجاه هزار نفر منجر شده است. شماری از این افراد در حملات طالبان، از جمله عملیات انتحاری این گروه جان خود را از دست داده‌اند.

چند روز پیش از آغاز مذاکرات، گزارش‌هایی منتشر شد حاکی از اینکه طالبان برای موافقت با مذاکرات صلح، پیش شرط‌هایی را تعیین کرده است که از جمله شامل پوشش اسلامی اجباری برای زنان، برقراری دادگاه‌های شرع و جاری کردن احکام اسلامی، آزادی تمامی زندانیان طالبان و خروج واحدهای ارتش پاکستان از مناطق قبیله نشین است.

در پی انتشار این گزارش، کارشناسان پاکستانی گفتند که این شرایط برای بسیاری از مردم پاکستان غیرقابل قبول است و به این ترتیب، امیدی به موفقیت مذاکرات صلح نمی‌رود، اما بعدا، نمایندگان طالبان به مذاکرات صلح، وجود چنین پیش شرط‌هایی را تکذیب کردند. به گفته ناظران، به نظر می‌رسد که اسلامگرایان پاکستانی نیز گرفتار چند دستگی هستند.

گروه موسوم به "تحریک طالبان پاکستان" یا طالبان پاکستانی حدود شش سال پیش به شکل ائتلافی از تعدادی گروه اسلامگرا اعلام موجودیت کرد و گفت که هدف از تشکیل این گروه، مبارزه با دولت پاکستان به منظور استقرار حکومت شرع در این کشور، مبارزه با آمریکا و ناتو و کمک به شورشیان طالبان در افغانستان است.

طالبان پاکستانی خود را جدای از طالبان افغانستان معرفی می‌داند هر چند از عملیات شورشیان افغان حمایت می‌کند. مقامات افغان و برخی مقامات آمریکایی معتقدند که بدون چنین حمایتی، شورشیان افغان امکان ادامه عملیات علیه دولت این کشور را ندارند.

انتهای پیام

کد N101937

وبگردی