آفتاب

افشای جزئیات درخواست‌های جاسوسی دولت آمریکا توسط فیس‌بوک، گوگل و ...

افشای جزئیات درخواست‌های جاسوسی دولت آمریکا توسط فیس‌بوک، گوگل و ...

پرنفوذترین کمپانی‌های تکنولوژی آمریکا اطلاعاتی را درباره درخواست‌های آژانس امنیت ملی (NSA) از آنها افشا کرده و به جزئیات آن پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که با کمپانی‌های فیس بوک، لینکدین، یاهو، گوگل و مایکروسافت به توافقی رسیده و به آن‌ها اجازه داده تا برخی از اطلاعات درباره درخواست‌های نظارتی که کاربران آن‌ها را هدف می‌گیرد، افشا کنند.

کمپانی "اپل" هفته گذشته گزارش شفاف سازی خود را منتشر کرد.

بر اساس توافق صورت گرفته کمپانی‌های اطلاعاتی اجازه دارند تا اعلام کنند چه درخواست‌هایی از آنها شده و آنها چه چیزهایی را به آژانس امنیت ملی آمریکا افشا کرده‌اند.

اریک هولدر، دادستان کل و جیمز کلاپر، رئیس اطلاعات ملی آمریکا در بیانیه‌ای مشترک گفتند: در حال حاضر به این کمپانی‌های تکنولوژی اجازه داده شده تا تعدادی از درخواست‌ها و دستورات امنیت ملی را که برای تامین کنندگان اطلاعات صادر شده، تعدادی از حساب‌های کاربری هدف گرفته شده تحت این دستورات و درخواست‌ها و اختیارات قانونی محرمانه را افشا کنند.

این کمپانی‌ها پس از شکایت نسبت به این که جست‌وجوی گسترده‌ و تعقیب شبکه‌ای آژانس‌ امنیت ملی آمریکا که سال گذشته میلادی صورت گرفته، به شدت به کار آن‌ها لطمه زده، ماه‌ها برای تحقق این توافقنامه مبارزه کردند.

این پنج کمپانی تکنولوژی روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک گفتند: ما شکایت کردیم چرا که معتقدیم مردم حق دارند تا از حجم و نوع درخواست‌های امنیت ملی که ما دریافت می‌کنیم، مطلع شوند. ما بسیار خوشحالیم که وزارت دادگستری موافقت کرد که ما و دیگر تامین کنندگان، این اطلاعات را فاش کنیم. در حالی که این یک اقدام بسیار مثبت است اما ما به ترغیب کنگره برای انجام اقدامات بیشتر در راستای رسیدگی به تمامی اصلاحاتی که ما به آن نیاز داریم، ادامه خواهیم داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نخستین بار که ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا در ژوئن سال گذشته میلادی دست به افشاگری زد، کاخ سفید از هرگونه توافق با این کمپانی‌های تکنولوژی امتناع کرد. اما به دنبال افزایش فشار رسانه‌ها و نظرسنجی‌هایی که ثابت می‌کند، تعداد بسیار زیادی از آمریکایی‌ها نسبت به برنامه‌های نظارتی آژانس امنیت ملی آمریکا مشکوک هستند، مقام‌های دولت راضی به مذاکره شدند.

در ادامه بیانیه هولدر و کلاپر آمده است: در حالی که این داده‌های انبوه تا امروز محرمانه بوده اما دفتر مدیریت اطلاعات ملی ضمن مشورت با دیگر وزارتخانه‌ها و آژانس‌ها، متوجه شد که منفعت ملی در افشای این اطلاعات در حال حاضر مهمتر از نگرانی‌های امنیت ملی در رابطه با محرمانه ماندن این اطلاعات است.

گزارش شفاف سازی فیس بوک که به نیمه دوم سال 2012 میلادی و نیمه اول سال 2013 میلادی مربوط می‌شود، حاکی از آن است که تنها میزان بسیار کوچکی از یک درصد از کاربرانش هدف درخواست‌های نظارتی قرار گرفته‌اند.

کمپانی لینکدین در شش ماه اول سال 2013 میلادی تا 249 درخواست مربوط به امنیت ملی دریافت کرده است. در همین دوره زمانی مایکروسافت حدود 1000 درخواست امنیت ملی را دریافت کرده که به کمتر از 1000 تن از کاربرانش مربوط می‌شود.

این در حالی است که دولت همچنان کمپانی‌های تکنولوژی را دو سال آینده از افشای جزئیات برنامه‌های نظارتی درباره یک محصول جدید منع می‌کند؛ مساله‌ای که مدافعان آزادی مدنی را که خواستار تغییراتی گسترده‌تر هستند، آزار داده است.

انتهای پیام

کد N101818

وبگردی