آفتاب
مقام اوکراینی:

یانوکوویچ برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آماده شده است

یانوکوویچ برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آماده شده است

مسکو- ایرنا- نماینده رییس جمهوری اوکراین در مجلس رادا اعلام کرد: ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی آماده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو دولتی صدای روسیه، یوری میروشنیچنکو روز سه شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: در صورتی که برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست جمهوری تنها راه حل دمکراتیک برای بحران سیاسی در کشور باشد، رییس جمهور با آن موافقت می کند.

وی افزود: اگر ما سیاستمداران نتوانیم به توافق دست یابیم تنها راه دمکراتیک برای حل مسایل اوکراین برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد بود.

میروشنیچنکو گفت: در حال حاضر سناریوی بکارگیری زور برای حل بحران بررسی نمی شود و حکومت هم قصد اعلام وضعیت فوق العاده را ندارد.

وی اضافه کرد: حکومت اوکراین امکان آزادسازی تمام ساختمان های حکومتی از اشغال معترضان و حتی تخلیه میدان استقلال کی یف از مخالفان دولت را دارد اما ما هیچگاه به این اقدام متوسل نمی شویم.

اوکراین در دو ماه گذشته به دنبال خودداری رییس جمهوری این کشور از امضای قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا شاهد تظاهرات گسترده بوده که در بسیاری از موارد به ناآرامی و زد و خورد نیروهای امنیتی و معترضان انجامیده است.

مقامهای اوکراینی برای حل و فصل سیاسی این بحران از راه مذاکره تلاش می کنند و یانوکوویچ تاکنون چهار دور مذاکره با سران مخالفان انجام داده است.

رییس جمهوری اوکراین روز دوشنبه از ملت این کشور خواستار رد خصومت ورزی و افراط گرایی در سطح کشور شد.

وی در میزگردی سیاسی، افراط گرایی و خصومت ورزی را غیرقابل قبول خواند و گفت: باید به سینه افراط گرایی، رادیکالیسم و خصومت ورزی در جامعه که مبارزه برای به دست گرفتن قدرت پایه و اساس آن را تشکیل می دهد، دست رد زد.

رییس جمهوری اوکراین با اشاره به حوادث اخیر این کشور و زد و خوردهای شدید که شماری کشته و مجروح برجای گذاشته است، اظهار داشت: اگر مدتی پیش در این مورد با ما سخن می گفتند باور نمی کردیم اما متاسفانه این رویدادها در اوکراین رخ می دهند.

یانوکوویچ افزود: اعمال غیرمتمدنانه ای که هنگام اشغال مراکز حکومتی رخ می دهد و خواسته هایی که در جریان این گونه اقدامات مطرح می شود، یادآور تاریخ بسیار کهن و تکرار این حوادث در عصر معاصر واقعا ناگوار است.

رییس جمهوری اوکراین برگزاری این میزگرد را بسیار مهم خواند و از شرکت کنندگان آن بخاطر تلاش برای متحد کردن افراد با عقل سلیم در جامعه و نفی نژادپرستی و فاشیسم و خارجی ستیزی تشکر و قدردانی کرد.

اروپام/2242**518** 1337
کد N101540

وبگردی