آفتاب

تاکید یانوکوویچ بر عدم استفاده از زور علیه معترضان/اشتون امروز در کی‌یف

تاکید یانوکوویچ بر عدم استفاده از زور علیه معترضان/اشتون امروز در کی‌یف

بنا به گفته یکی از هم‌پیمانان سیاسی رئیس‌جمهوری اوکراین، ویکتور یانوکوویچ اعلام کرده که برای پاکسازی خیابان‌ها از اعتراضات علیه دولت خود از زور استفاده نخواهد کرد و در عین حال وعده داده اگر مخالفان وی نتوانند به توافق دست پیدا کنند، آنها را در انتخابات زودهنگام به چالش خواهد کشید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پارلمان اوکراین امروز(سه‌شنبه) دور جدید فعالیت خود را آغاز کرد و در عین حال ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین در این روز از مرخصی استعلاجی به سر کار خود برگشت.

اعلام این خبر تلاشی از سوی دولت اوکراین برای شکستن بن‌بستی است که باعث گرفتار شدن مرکز شهر «کی‌یف» پایتخت این کشور و همچنین اقتصاد رکود زده آن از ماه نوامبر تاکنون شده است.

با این وجود چند روز پیش یک نظرسنجی نشان داد که یانوکوویچ و حزب سیاسی وی، با حدود 20 درصد حمایت در نظام سیاسی چند دسته اوکراین در صدر همه گروه‌های سیاسی قرار دارند و این موضوع خیال آنها را برای انتخابات راحت می‌کند.

رسانه‌های اوکراینی اواخر روز دوشنبه گزارش دادند که یکی از همپیمانان اصلی یانووکویچ و نماینده حزب وی موسوم به حزب مناطق در پارلمان به نقل از رئیس‌جمهور گفته است که وی وضعیت اضطراری در کشور اعلام کرده و برای پاکسازی اردوی اعتراضی میدان «استقلال» شهر کی‌یف و از اشغال درآوردن ساختمان‌های دولتی تصرف شده توسط معترضان، از سربازان و دیگر نیروهای امنیتی استفاده نخواهد کرد.

یوری میروشنیچنکو،‌ قانونگذار حزب مناطق اوکراین به نقل از یانوکوویچ گفت: ما هر گونه امکانی را برای آزادسازی ساختمان‌های دولتی و آزادسازی میدان استقلال با زور داریم. اما من هرگز چنین کاری انجام نخواهم داد زیرا اینها نیز شهروندان ما هستند.

یوری میروشنیچنکو گفت: اخیرا مذاکراتی در داخل حزب وی نسبت به اعلام وضعیت اضطراری انجام شده که به دولت اجازه می‌داد از سربازان علیه معترضان استفاده کند. با این وجود هیچ وضعیت اضطراری اعلام نخواهد شد.

این نماینده پارلمان اوکراین همچنین به تمایل یانوکوویچ برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یک سال زودتر از موعد و همچنین انتخابات پارلمانی که قرار است سال 2017 انجام شود، اشاره کرد.

یوری میروشنیچنکو گفت که رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است که اگر سیاستمداران نمی‌توانند اکنون به توافقی دست پیدا کنند و تصمیمات مشترک اتخاذ کرده و آنها را اجرا کنند، بنابراین تنها راه دموکراتیک حل و فصل وضعیت، برگزاری انتخابات زودهنگام است.

وی افزود: یانوکوویچ گفت هم شما و هم ما با انتخابات زودهنگام روبرو خواهیم شد.

در عین حال کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اواخر سه‌شنبه وارد شهر کی‌یف می‌شود تا برای روز چهارشنبه نشست‌های جداگانه‌ای را با یانوکوویچ و رهبران مخالفان وی داشته باشد.

همچنین قرار است یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا طی روزهای آتی به کی‌یف برود.

رئیس پارلمان اوکراین که یکی از همپیمانان یانوکوویچ است، گفت: رئیس‌جمهوری همچنین می‌خواهد طی روزهای آتی با مخالفان خود مسئله نخست‌وزیر را مورد بحث قرار دهد.

یانوکوویچ ممکن است روز جمعه در افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی سوچی در روسیه با پوتین دیدار کند و پوتین امیدوار است که وی تا آن زمان، یک نخست‌وزیر جدید را معرفی کرده باشد.

یانوکوویچ در نخستین روز ظاهر شدن در انظار عمومی که از روز چهارشنبه به مرخصی استعلاجی رفت، نسبت به اقدامات معترضان افراط‌ گر هشدار داد.

وی در اظهارات ایراد شده خود در یک ویدئوی ضبط شده، گفت: ما باید به افراط گری و دامن زدن به خشونت در جامعه که اساس جنگ سیاسی با مقامات است، نه بگوییم.

انتهای پیام

کد N101327

وبگردی