آفتاب

تنش های دامنه دار تایلند/ سرنوشت انتخابات در هاله ای از ابهام

تنش های دامنه دار تایلند/ سرنوشت انتخابات در هاله ای از ابهام

کوالالامپور – ایرنا – حزب ˈفتو تایˈ به رهبری یینگلوک شیناواترا نخست وزیر موقت تایلند مدعی پیروزی در انتخابات این کشور شد، انتخاباتی که احتمال ابطال آن با توجه به شکایات انجام شده وجود دارد.

به گزارش ایرنا، ناظران سیاسی بر این باورند که هنوز زود است حزب ˈفئو تایˈ که پیش از این حاکمیت تایلند را در اختیار داشته است ادعا پیروزی در انتخاباتی را مطرح کند که احتمال ابطال آن را به دلایل قانونی نمی توان رد کرد.

ˈچالرم یوبامرونگˈ سرپرست وزارت کار تایلند معتقد است حزب فئوتای به رهبری یینگلوک بین 265 تا 280 کرسی از مجموع 500 کرسی مجلس نمایندگان تایلند را بدست آورده است، در حالی که سایر احزاب توانسته اند حداکثر 10 کرسی این پارلمان را بدست آورند.

تاکنون آمار رسمی از انتخابات تایلند اعلام نشده است و این تخمین و حدس و گمان ها ناشی از حضور مردم شمال و شمال شرق تایلند در انتخابات است که ساکنان این مناطق بیشتر از حامیان اصلی حزب حاکم محسوب می شوند.

با این حال سد واقعی حزب حاکم برای تشکیل مجلس نمایندگان به منظور انتخاب نخست وزیر به حدنصاب رسیدن تعداد نمایندگان و برگزاری انتخابات در دیگر حوزه ها است.

براساس قانون اساسی تایلند مجلس نمایندگان جدید زمانی رسمیت می یابد که حداقل 95 درصد از نمایندگان که برابر با 475 نماینده از 500 کرسی مجلس است انتخاب شده باشند.

آمار رسمی کمیسیون انتخابات تایلند نشان می دهد میزان مشارکت در انتخابات این کشور جنوب شرق آسیا 45 ممیز هشت درصد از 44 میلیون و 649 هزار و 742 نفر واجد شرایط بوده است و براین اساس 20 میلیون و 468 هزار و 646 نفر آرا خود را به صندوق انداخته اند.

انتخابات در 69 حوزه از 18 استان تایلند برگزار نشده است. در 28 حوزه نیز پیش از انتخابات ثبت نام برای نامزدها به دلیل هجوم مخالفان انجام نشده بود. تاکنون کمیسیون انتخابات زمانی برای برگزاری انتخابات در این حوزه ها را نیز اعلام نکرده است.

از سوی دیگر احزاب مخالف دولت که انتخابات را تحریم کرده بودند با طرح شکایت هایی به دادگاه قانون اساسی این کشور خواستار ابطال انتخابات شده اند.

در صورتی که انتخابات ابطال نشده و دادگاه قانون اساسی نیز آن را بپذیرد آمار نشان می دهد در شرایط فعلی حداکثر 431 نماینده مجلس برای حضور در مجلس نمایندگان تایلند انتخاب شده اند که کمتر از حداقل تعیین شده 95 درصد یا 475 نماینده است.

کمیسیون انتخابات تایلند پیش از این برای برگزاری انتخابات در 23 فوریه (چهارم اسفند) تصمیم گیری کرده بود اما به دلیل عدم ثبت نام نامزدها در 28 حوزه که 12 میلیون حق رای وجود دارد احتمال جابجایی زمان برگزاری انتخابات وجود دارد.

از سوی دیگر قانون اساسی تایلند تاکید دارد که انتخابات باید در یک روز برگزار شود و ثبت نام مجدد در این حوزه ها و برگزاری انتخابات برخلاف قانون اساسی خواهد بود. موضوعی که باعث چالش جدیدی بین مخالفان و موافقان انتخابات می شود.

هم اکنون نیز برخی از اعضای حزب دمکرات تایلند که انتخابات را تحریم کرده بودند، درخواست ابطال آن را به دلیل برگزار نشدن در یک روز مطرح کرده اند.

انتخابات تایلند نشان داد نتیجه انتخابات نمی تواند به طور طبیعی به تنش های سیاسی این کشور پایان دهد و آرامش را برای این کشور به ارمغان بیاورد.

ˈچاران معلولیمˈ یک تحلیلگر سیاسی و استاد روابط بین الملل دانشگاه ˈتاماساتˈ تایلند نیز در گفت وگو با ایرنا پیش بینی کرد این تنش ها چند ماه ادامه یابد، اما دولت فعالیت خود را ادامه دهد.

وی گفت که تنش ها در بانکوک ادامه می یابد اما اعترضات با عادی شدن شرایط در چند ماه آینده پایان خواهد یافت.

در راستای ادامه تنش ها، سوتهپ تائوگسوبان رهبر معترضین نیز تهدید به شکایت از یینگلوک شیناواترا نخست وزیر موقت تایلند برای هدر دادن حدود 118 میلیون دلار به منظور برگزاری انتخابات را مطرح کرده که از دیدگاه وی ناموفق بوده است.

کارشناسان احتمال دور جدید تظاهرات مخالفان را که در حال برنامه ریزی است دور از ذهن نمی دانند.

با توجه به مشکلاتی که برای سرنوشت این انتخابات به وجود آمده است و در صورتی که سلامت آن نیز مورد تایید قرار گیرد این انتخابات به سختی درمانی برای آشوب های تایلند و تنش های سیاسی این کشور است که بیش از سه ماه است درگیر آن می باشد و در طی آن بیش از 10 نفر کشته و صدها نفر زخمی شده اند.

آساق**د.م**1611
کد N101159

وبگردی