آفتاب

جهانگیری: سواحل چابهار به یکی از بزرگترین مراکز اقتصادی ایران و منطقه تبدیل می شود

جهانگیری: سواحل چابهار به یکی از بزرگترین مراکز اقتصادی ایران و منطقه تبدیل می شود

زاهدان- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری گفت: سواحل جنوب سیستان و بلوچستان بویژه چابهار به یکی از بزرگترین مراکز اقتصادی نه تنها ایران، بلکه منطقه تبدیل می شود و این مهم در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری دوشنبه شب در همایش سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان در تالار فردوسی زاهدان افزود: یکی از گنجینه های بزرگ، ارزشمند و فرصت طلایی که خداوند به ملت ایران عطا فرموده دریای عمان و سواحل مکران است.

وی بیان کرد: اگر بخش کوچکی از این ساحل در اختیار برخی کشورهای دیگر بود چه استفاده های هنگفت برای شکوفا کردن اقتصاد می کردند.

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: چندین کشور در همسایگی ما هستند که آرزوی قطعه کوچکی از ساحل و راهیابی به دریای آزاد را دارند.

وی بر تسریع در ساخت و راه اندازی خط ریلی چابهار -زاهدان- مشهد تأکید کرد و گفت: خط ریلی چابهار باید هر چه سریعتر به سرخس و کشورهای آسیای مرکزی وصل شود.

او بیان کرد: تعداد زیادی از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری و مشارکت در اجرای این طرح اظهار تمایل کرده اند.

جهانگیری ادامه داد: تلاش دولت تدبیر و امید در دوره کوتاه مسوولیتش این بوده که مسائل کشور را بخوبی شناسایی، به توانمندیها و ظرفیتهای سراسر کشور توجه و امید را در مردم زنده کند؛ این در حالی است که دولت در بخشهای مختلف هم در مسائل اقتصادی و هم سیاسی اجتماعی با مشکلات و مسائل زیاد و هم در بخشهای سیاست خارجی با چالش های وسیعی روبرو بود.

وی با اشاره به دیدار هفته گذشته خود با مراجع در قم گفت: مراجع و مردم به این دولت امید بسته اند و احساس می کنند دولت می تواند موانع و مشکلات را از پیش رو بردارد و دولت هم در این فاصله کوتاه در سیاست خارجی سعی کرد با گفت وگوی همراه با عزت و مصلحت و حکمت پیش برود و در این گفت وگوها هم از کیان هسته ای کشور دفاع کند و هم راهی برای شکستن تحریمهای ظالمانه ای که علیه کشور شکل گرفته بود، باز کند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: بحمدالله دولت در این زمینه تاکنون دستاوردهای خوبی داشته و توافقهای خوبی صورت گرفته و به صورت کامل از انرژی و فناوری هسته ای به عنوان دستاورد مردم و دانشمندان حفاظت کرده است.

وی با بیان اینکه در این گفت وگو ها، بنیان تحریمها بگونه ای به هم ریخته که به این راحتی قادر نیستند این تحریمها را احیا کنند، افزود: با این حال راه مذاکره راه دشواری است و باید بخوبی پیش رود.

جهانگیری اظهار امیدواری کرد که دولت، فرصتی بوجود آورد تا منابع و سرمایه های کشور که در جاهای مختلف است به کشور بازگشته و در خدمت رفاه مردم قرار گیرد.

وی، مهمترین مشکل در بخش اقتصادی را مساله تورم، رکود تولید و بخش صنعت ذکر کرد و در پاسخ به گلایه برخی از سرمایه گذاران و مسؤولان سیستان و بلوچستان گفت: مشکل رکود بخش صنعت، مختص این استان نیست بلکه عمومیت دارد؛ متأسفانه در بخش اقتصادی با شرایطی روبرو هستیم که هم تورم آزار دهنده ای مردم را اذیت می کند و هم رکود بخشهای مختلف اقتصادی واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده است.

او ادامه داد: دولت در این مدت کوتاه بر اساس سیاست های عالمانه مبتنی بر علم اقتصاد تا حد زیادی شرایط را مساعد کرده که اکنون ثبات کاملی در بخش اقتصاد داخل کشور ایجاد شده است.

وی افزود: وضع نرخ ارز، کالاها، تورم و امثال آن بهبود یافته؛ به گونه ای که طبق آمار اعلام شده از مرکز آمار در پنج ماهه گذشته نرخ تورم به 35 درصد رسیده؛ البته نه اینکه قیمت ها پایین آمده، بلکه رشد آن کنترل شده؛ به طوری که در برخی ماهها که رشد آن سه و نیم درصد بود در آذر به نیم درصد و دی یک درصد رسید.

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: دولت با تمام وجود و با اعمال سیاست های جدی حتماً رکود را از تولید مرتفع خواهد کرد و از مهمترین سیاستها در رفع رکود، تأمین سرمایه در گردش واحدها و حمایت از صادرات کالاهای تولیدی خواهد بود.

وی افزود: در زمینه صادرات، استانهای دارای مرز آبی و زمینی در اولویت حرکت به سمت صادرات قرار دارند.

جهانگیری با اشاره به برنامه هدفمندی یارانه ها بیان کرد: در زمینه هدفمندی آسیب شناسی خوبی انجام و تصمیمات مناسب و شایسته ای اتخاذ شده است و مردم به شایعات بی اساسی که در این خصوص رواج یافته توجه نکنند زیرا برخی می خواهند دل مردم را خالی کنند.

وی افزود: دولت با تدبیر، موضوع را دنبال و کاری خواهد کرد که هم مردم بتوانند از منافع هدفمندی در زندگی خود و توسعه کشور بهره ببرند و هم چالش های کشور برطرف شود.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: سبد کالایی هیچ ارتباطی به یارانه نقدی ندارد و این دو موضوع جدای از هم هستند.

وی با تأکید بر نقش محوری بخش خصوصی در کشور گفت: مهمترین تکیه دولت در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور بر محوریت بخش خصوصی است؛ بخش خصوصی باید سکاندار اصلی سرمایه گذاری در کشور باشد و دولت نیز بستر سازی لازم برای سرمایه گذاری را انجام می دهد تا بخش خصوصی بتواند سرمایه گذاری و فعالیت کند؛ بخش خصوصی نیز باید با استفاده از اندیشمندان و نخبگان، تولیدی عرضه کند که هم برای مردم به صرفه و هم در مجامع بین المللی قابل عرضه باشد.

جهانگیری افزود: دولت باید شرایطی فراهم کند که چنانچه در استانی مانند سیستان و بلوچستان که گفته می شود هزینه تولید 30 درصد بیشتر از سایر استانهاست، بخش خصوصی در شرایط مساوی با سایر مناطق قرار گیرد زیرا کار دولت این است که معافیت مالیاتی و عوارض در نظر گیرد و بخشی از نرخ سود بانکی را پرداخت و زیربناها را ایجاد کند.

او ادامه داد: صندوق توسعه دارای منابع ریالی و ارزی است و ردیفهای بودجه نیز برای بخش توازن منطقه ای وجود دارد که در این بخش، استان سیستان و بلوچستان به هر میزان قادر به جذب تسهیلات و اعتبار باشد، اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: دولت عزم جدی دارد که در سیستان و بلوچستان در همه زمینه ها وارد کار شود و در بخش گازرسانی در سال آینده حداقل برخی شهرستانها و مرکز استان در اولویت قرار خواهد گرفت.

جهانگیری افزود: برخی افراد در چابهار اقدام به سرمایه گذاری در زمینه شیرین کردن آب و انتقال آن به سایر شهرها کرده اند که دولت، خرید هر میزان آب تولیدی از آنان را تضمین می کند.

وی تصریح کرد: البته موضوع خشکی هامون و هیرمند و مشکلات سیستان از اهمیت خاصی برای دولت برخوردار است و اتفاقات حادث شده برای هامون دل تمام ایرانیان را به درد آورده و کشور همسایه نیز باید به تعهد خود عمل کند و دولت هم با جدیت این موضوع را پیگیری می کند.

به گزارش ایرنا، همایش سرمایه گذاری و توسعه سیستان و بلوچستان با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزرای کشور، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و راه و شهرسازی، استاندار، مدیران ارشد استان و شماری از سرمایه گذاران خارجی از کشورهای روسیه، هند، پاکستان و افغانستان و جمع کثیری از سرمایه گذاران، کارآفرینان و نخبگان استان در تالار فرودسی زاهدان برگزار شد.

معاون اول رییس جمهوری و هیأت همراه، دوشنبه شب زاهدان را به مقصد تهران ترک کرد.ک/2

653**1504
کد N100990

وبگردی