آفتاب
روزنامه زمان:

کامیون های حامل سلاح سازمان اطلاعات ترکیه بدون بازرسی وارد سوریه خواهند شد

کامیون های حامل سلاح سازمان اطلاعات ترکیه بدون بازرسی وارد سوریه خواهند شد

آنکارا- خودروهای سنگین حامل سلاح و مهمات متعلق به سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه ˈمیتˈ پس از این بدون بازرسی وارد سوریه خواهند شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه زمان چاپ ترکیه امروز در مطلبی نوشت: پس از تلاش برای بازرسی برخی تریلرهای متعلق به سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه حامل سلاح و مهمات به مقصد سوریه از سوی نیروهای پلیس در مناطق مرزی ترکیه در روزهای گذشته نشستی با حضور مسوولات وزارت کشور و این سازمان در محل وزارت کشور ترکیه تشکیل شد.

به نوشته روزنامه زمان در این نشست مقرر شد که نیروهای پلیس پس از این از تلاش برای بازرسی کامیون های متعلق به میت خودداری کنند.

این روزنامه می نویسد سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه اعلام کرده است که علیه نیروهای پلیس که در هفته های گذشته برخی خودروهای سنگین این سازمان به مقصد سوریه را مورد بازرسی قرار داده اند به اتهام جاسوسی اقامه دعوی خواهد کرد.

موضوع درخواست بازرسی از خودروهای سنگین متعلق به میت از سوی دادستانی و نیروهای پلیس در شهر آدانا در هفته های گذشته به یک بحران سیاسی جدی در این کشور تبدیل شده بود.

مقامات دولتی ترکیه ادعا کرده اند که این کامیون ها حامل کمکهای انسانی برای ترکمن های سوریه بوده است .

براساس این گزارش، در کمتر از 10روز دو محموله سلاح ارسالی برای تروریست های سوری در جنوب ترکیه کشف شد.

دو اتوبوس حامل مهمات برای معارضان و تروریست های سوری در استان آدانا در جنوب ترکیه، در پی کمتر از 10 روز از توقف یک کامیون حامل اسلحه برای تروریستها در استان حاتای ، کشف و ضبط شد.

دو اتوبوس حامل مهمات و سلاح در بزرگراه آدانا - غازی آنتپ توسط گروه عملیات ویژه پلیس کشف و ضبط شد.

این دو اتوبوس به هنگام عبور از بزرگراه آدانا به سمت استان حاتای برای ارسال به سوریه متوقف شد.

احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پس از توقف یک کامیون مشکوک به حمل سلاح و مهمات برای معارضان و تروریست های سوری از طریق خاک این کشور گفته بود: این کامیون حامل کمکهایی برای ترکمن های سوریه بود.

داوداوغلو در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ˈ ان.تی.وی ˈ گفت: این کامیون حامل کمک های انساندوستانه ترکیه برای ترکمن های سوریه بوده است.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: ارسال این کمکها هیچ منع قانونی نداشته است.

این در حالی است که برخی از رسانه های ترکیه پیش از این نوشته بودند که مسوولان مجلس ترکمن سوریه از ارسال کمکهای ترکیه ابراز بی اطلاعی کرده اند.

براساس این گزارش، یاسین آکتای عضو کادر مرکزی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در پی متوقف کردن یک کامیون مشکوک به حمل سلاح و مهمات برای معارضان و تروریستهای سوری گفت: ترکیه حق انجام هر کاری در سوریه را دارد.

وی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ˈ سی.ان. ان.ترکˈ با انتقاد از متوقف کردن یک کامیون مشکوک به حمل سلاح و مهمات برای معارضان و تروریستهای سوری توسط دادستانی استان ˈشانلی عرفاˈ در هفته گذشته این مطلب را عنوان کرد.

وی با عنوان اینکه کامیون متوقف شده در اختیار سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه ˈمیتˈ بود و دادستانی حق متوقف کردن این کامیون را نداشت.

سه نماینده مجلس ترکیه پیش از این نزد مقام های قضایی این کشور در مورد محموله مشکوک سلاح و مهمات که در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه کشف شد علیه وزیر کشور، استاندار منطقه و عناصر سازمان اطلاعات مرتبط با این حادثه اعلام جرم کردند.

رسانه های ترکیه اعلام کردند که یک کامیون حامل چند موشک و مقادیر فراوانی سلاح و مهمات در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه کشف شده و یک افسر اطلاعاتی (میت) به ماموران ژاندارمری اجازه نداده است که از این کامیون بازرسی کنند.

سه تن از نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق، بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه با اعلام جرم علیه ˈافکان آلاˈ وزیر کشور، ˈجلال الدین لکه سیزˈ استاندار حاتای و عناصر سازمان اطلاعات ترکیه (میت) که با این موضوع در ارتباط هستند، ضمن اعلام جرم، خواهان پیگرد قانونی آنان شدند.

شبکه تلویزیونی ˈکانال دیˈ نیز اعلام کرد که دو تن از نیروهای پلیس منطقه حاتای که در متوقف کردن کامیون یاد شده دخالت داشتند از پست های خود برکنار شده اند.

پایگاه خبری حریت نیز صورت جلسه کشف محموله سلاح های ارسالی به سوریه را منتشر کرد و نوشت: به دستور فرمانده ژاندارمری منطقه و فرماندار محل با عنوان اینکه موضوع ˈاسرار دولتی استˈ از توقیف محموله جلوگیری شد.

خاورم**2012* 230 **1515
کد N99741

وبگردی