آفتاب

استقبال پاکستان از کمیته مذاکرات صلح طالبان/ نشست سه جانبه در ترکیه درباره افغانستان

استقبال پاکستان از کمیته مذاکرات صلح طالبان/ نشست سه جانبه در ترکیه درباره افغانستان

استقبال اسلام آباد از تشکیل کمیته مذاکرات صلح طالبان، سفر نواز شریف به آنکارا و برگزاری نشست سه جانبه در 12 فوریه در ترکیه درباره افغانستان از جمله خبرهای مرتبط با پاکستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شینهوا گزارش داد که دولت پاکستان از تصمیم طالبان برای تشکیل کمیته ای به منظور آغاز مذاکرات صلح در کشور استقبال کرده است.

طالبان کمیته ای پنج نفره از رهبران سیاسی و مذهبی ارشد را با هدف آغاز مذاکرات با دولت به منظور پایان دادن به خونریزی در پاکستان تشکیل داده است.

چودری ناصر علی خان وزیر کشور پاکستان با اشاره به آغاز مذاکرات کمیته طالبان از امروز دوشنبه در اسلام آباد با هدف بررسی سیاست دولت برای مذاکره با دولت تشکیل تیمی از مذاکرات طالبان را اقدامی مثبت خواند.

به نوشته نیشن، پس از معرفی تیم پنج نفره مقامات پاکستانی برای تسهیل در روند مذاکرات با شبه نظامیان از سوی نواز شریف نخست وزیر، خبرگزاری فرانسه از حضور "عمران خان" بازیکن سابق کریکت و رهبر حزب "تحریک انصاف" در تیم مذاکرات دولت پاکستان با طالبان خبر داد.

رسانه های پاکستانی همچنین گزارش دادند که شمار تلفات انفجار یک بمب در سالن سینما در شهر پیشاور به یک کشته و 9 زخمی رسید.

مولانا سمیع الحق پدر معنوی طالبان در گفتگو با خبرنگاران در ایالت خیبر‌پختونخواه پاکستان آزادی زندانیان این گروه را نخستین شرط طالبان برای مذاکره با دولت خواند و از آغاز مذاکرات کمیته 9 نفره با دولت پاکستان خبر داد.

نیشن نیز از سفر نواز شریف نخست‌ وزیر پاکستان به آنکارا در روز 12 فوریه (23 بهمن) به دعوت عبدالله گل رئیس‌ جمهوری ترکیه خبر داد که قرار است با رجب طیب اردوغان نخست‌ وزیر این کشور و هچنین حامد کرزی رئیس‌ جمهوری افغانستان دیدار کند.

انتظار می رود که در این نشست سه جانبه درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان، انتخابات ریاست‌ جمهوری در فروردین آتی در این کشور، روند صلح با طالبان و امضای پیمان امنیتی کابل و واشنگتن گفتگو شود.

کد N99721

وبگردی