آفتاب

هند بدنبال ایجاد ساختار امنیتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است

هند بدنبال ایجاد ساختار امنیتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است

دهلی نو - ایرنا - سخنان ˈشیوشانکار منون ˈ مشاور امنیت ملی هند درمورد همکاری کشورش با چین و ژاپن جهت ایجاد یک ساختار امنیتی در منطقه راهبردی آسیا و اقیانوسیه در رسانه های خبری منطقه روز دوشنبه بازتاب یافت.

به گزارش ایرنا، منون در پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ گفته هند اکنون خود را در موقعیتی می بیند که می تواند با چین و ژاپن برای کمک به پیشرفت و توسعه منطقه همکاری کند.

وی افزود: هند با چین و ژاپن و سایر کشورهای همسایه جهت ایجاد یک ساختار امنیتی همکاری سازنده ای داشته و این همکاری به نفع تمام کشورهای منطقه است.

مشاور امنیتی ملی هند در ارتباط با موضع کشورش در مقابل ژاپن به عنوان یک قدرت در قرن بیست و یکم گفت: ژاپن یک کشور مستقل است و می تواند نقش خود را در منطقه تعیین کند.

این در حالی است که ˈفو یینگˈ نماینده چین در کنفرانس مونیخ هرگونه همکاری امنیتی با ژاپن را رد کرده است.

نماینده چین گفت: روابط دو جانبه چین و ژاپن به دلیل اختلافات اخیر دو کشور بر سر مساله مالکیت تعدادی از جزایر در دریای شرقی چین تیره شده اما مشکل بزرگ ما جنایات جنگی انجام شده علیه مردم چین در زمان جنگ جهانی دوم توسط نیروهای ژاپنی و انکار آن توسط رهبران فعلی ژاپن است.

همچنین ˈفومیو کشیدا ˈ وزیر امورخارجه ژاپن در سخنان خود در این کنفرانس با اشاره آشکار به چین گفت: ژاپن از فعالیت های نظامی تعدادی از کشورهای منطقه و همچنین سرمایه گذاری سنگین در زمینه تسلیحات نظامی بسیار نگران است.

چندی پیش توافق دهلی نو و توکیو جهت همکاری دو جانبه در ایالت های شمال شرق هند و سرمایه گذاری در پروژه های انرژی سریلانکا با واکنش چین روبرو شد.

آمریکا که راهبرد بازگشت نظامی به آسیا و اقیانوسیه را با هدف مهار چین دنبال می کنند با ایجاد اتحاد نظامی با ژاپن و مداخله جویی در منطقه روابط بین پکن و توکیو را بشدت تیره کرده است.

آمریکا همچنین در صدد زنده کردن اختلاف های سرزمینی بین چین و همسایگان از جمله هند است.

آساق ** 2163 ** 275 **
کد N99596

وبگردی