آفتاب
ظریف در گفتگو با فرانکفورتر آلگماینه:

تعیین سرنوشت سوریه در دست آمریکا نیست/ خطر کشیده شدن افراط گرایی به خیابان های اروپا

تعیین سرنوشت سوریه در دست آمریکا نیست/ خطر کشیده شدن افراط گرایی به خیابان های اروپا

وزیر خارجه ایران در گفتگو با یک روزنامه آلمانی تعیین آینده سوریه را تنها مربوط به مردم این کشور دانسته و در مورد کشیده شدن افراط گرایی در این کشور به خیابان های اروپا هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر "محمد جواد ظریف" در گفتگو با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" به تشریح تحولات سوریه و نقش قدرت های خارجی در ادامه یافتن بحران در این کشور پرداخت.

آقای وزیر، "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل وضعیت سوریه را یک فاجعه انسانی دانسته است. ایران چه کاری می تواند برای بهبود این وضعیت انجام دهد؟ شما بر روی اسد نفوذ دارید.

بله، وضعیت در آنجا یک فاجعه انسانی است. این وضعیتی فاجعه بار است که امنیت منطقه را تهدید می کند. این نتیجه تصور نادرستی است که توسط تصمیم گیرندگان خارجی و اپوزیسیون سوریه ایجاد شده است. باید همه تلاش کنند که به واقعیت بازگردیم. نیاز کنونی سوریه برقراری آتش بس بدون پیش شرط است. این که یک آتش بس همه جانبه برقرار شود و یا منطقه ای، فرقی نمی کند. خونریزی در سوریه باید متوقف شود. تمام منطقه و گروه های درگیر نیازمند کمک های انساندوستانه هستند، این اقدام به نفع تمام سوری ها است. ما باید آنها را برای یافتن یک راه حل سیاسی جهت پایان دادن به درگیری یاری کنیم. این مستلزم یک روند داخلی است و هیچ کس نباید پیش شرط بگذارد. ما در خارج از سوریه تنها می توانیم گروه های درگیر را به دستیابی به یک توافق سوق دهیم.

شما این موضوع را که دعوتتان به کنفرانس ژنو لغو شد، چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا شما هدف این کنفرانس را که تعیین یک دولت انتقالی بود، می پذیرفتید؟

اینگونه پیش شرط ها نتیجه ای ندارد. ما از همان ابتدا بر نبود پیش شرط برای حضور خود در این کنفرانس تاکید کردیم. ما اینگونه متوجه شدیم که پیش شرطی وجود ندارد. اما بعد فشارهایی وارد شد که دبیرکل سازمان ملل وادار به لغو دعوت خود شد.

آمریکایی ها به دنبال جایگزینی اسد از بین نیروهای داخل سوریه هستند، آیا انتخاب یک نامزد از بین این گروه برای ایران قابل قبول است؟

صحبت کردن از این مسئله فراموش کردن واقعیت است. تصمیم گیری در این مورد نه کار آمریکا و نه ما است. مردم سوریه باید در این مورد تصمیم بگیرند. ما در خارج نباید خود را به بن بستی که آمریکایی ها وارد شده و به دنبال راهی برای خروج از آن هستند، بیندازیم. ما باید تمام تلاش خود را برای برقراری آتش بس در سوریه به کار گیریم نه این که در مورد این که چه کسی بر مردم این کشور حکومت می کند، سخن بگوییم. من نمی گویم هم اکنون انتخابات برگزار می شود، اما باید راه برای برگزاری انتخابات آزاد هموار شود، به جای این که بر روی یک فرد خاص معطوف شویم.

در این که ایران از سوریه حمایت می کند بحثی نیست. او چگونه می تواند مورد اعتماد باشد؟ آیا وی برای ایرانی که در حال یافتن جایگاه خود در جامعه جهانی است، شریک مناسبی است؟

این تصور که با عبور از اسد می توان به یک راه حل رسید، باید فراموش شود. این مسئله موجب ادامه رنج در سوریه شده است. کسانی که همچنان با این تفکر به پیش می روند باید به خاطر جنایاتشان در سوریه مورد بازخواست قرار گیرند.

رودررویی شیعه و سنی در حال تبدیل شدن به مسئله اصلی در درگیری های سوریه است.

این خطرناک است، زیرا افراط گرایی موجود در سوریه برای منطقه بجز خطر چیزی به بار نمی آورد. این افراط گرایی می تواند به خیابان های اروپا کشیده شود. قدرت هایی هستند که می کوشند با استفاده از تحولات بهار عربی نقشه سیاسی منطقه را تغییر دهند. همین ها به سوریه پول، سلاح و شبه نظامیان را به سوریه فرستاده اند.

این قدرت ها چه کسانی هستند؟

این را باید هر کسی خود متوجه بود، وظیفه من نام بردن از آنها نیست.

ادامه دارد ...

کد N99490

وبگردی