آفتاب

باهنر: نمایندگان مراقب سخنان خود از پشت تریبون مجلس باشند

باهنر: نمایندگان مراقب سخنان خود از پشت تریبون مجلس باشند

تهران- ایرنا- نایب رییس دوم مجلس با انتقاد از استفاده واژه های نامتعارف در تذاکرات برخی نمایندگان مجلس، گفت: نمایندگان پشت تریبون و در صحبت های خود دقت لازم را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «محمد رضا باهنر» این مطلب را در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس و در پاسخ به تذکر «مهدی کوچک زاده» نماینده مردم تهران و استفاده وی از برخی واژه های نامتعارف، بیان کرد.

باهنر خطاب به برخی نمایندگان مجلس توصیه کرد: آقایان باید در بیان برخی واژه ها دقت کنند و از آن استفاده نکنند؛ برای مثال آقای کوچک زاده پشت تریبون می گوید عزت ملت را فروختند، غلط می کند کسی عزت ملت را بفروشد! مگر کسی می تواند عزت ملت را بفروشد؛ این چه واژه هایی است که بیان می کنید، ممکن است نقدهایی نسبت به مذاکرات ژنو وجود داشته اما این واژه که عزت ملت را فروختند مگر مملکت صاحب ندارد که کسی این کار را بکند.

وی تاکید کرد که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیان صحبت ها و واژه ها دقت لازم را داشته باشند.

مهدی کوچک زاده در تذکری در این جلسه علنی، با استناد به ماده 79 آیین نامه داخلی مبنی پاسخ به اظهار نظر سویی که به وی نسبت داده شده است، گفت: من قصد دفاع از خودم را دارم، آقای نوبخت معلوم نیست با کدام مجوز در جلسه ای که برای دفاع از بودجه تشکیل شده، جواب تذکر نماینده را می دهد.

نماینده مردم تهران یادآور شد: آقای نوبخت بیان کرد که چه لزومی دارد ما این مباحث را مطرح می کنیم؛ نمایندگان می آمدند و در گوش من این صحبت را می گفتند؛ باید گفت که برادر عزیز من آقای نوبخت شما یک تصمیمی درباره سبد کالا گرفتید که کشور را دچار هیجان کرده است.

در این زمان محمد رضا باهنر خواست مانع سخنان کوچک زاده شود، که وی ادامه داد: شما از مجلس بپرسید که نسبت ناروا به من داده شده است یا نه؟

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در این زمان گفت: آقای کوچک زاده درست است ما در آیین نامه برای نمایندگان دولت ماده 79 را قائل نشدیم، اما شما طوری صحبت نکنید که ماده 79 برای دیگری قائل شوید.

کوچک زاده هم گفت: من با نوبخت که می گوید بیایید و خصوصی به من بگویید می گویم که تذکر من قبل از شما متوجه موضوعی بود که همه کشور متوجه آن شده اند؛ چطور شما می گویید که ما آن را یواشکی بیان کنیم، اگر بنا به یواشکی گفتن است شما بیایید و بگویید که چه اتفاقی افتاده است.

نایب رییس مجلس نیز پس از این صحبت ها، گفت: شما ماده 79 نیست.

نماینده مردم تهران هم گفت: اگر آقای رحمتی کارشناس دولت بیاید و حرف نوبخت را تایید کند ما هم آن را می پذیریم؛ ولی بیاید و بگوید آیا منبع تامین سبد کالا را قبول دارد یا نه؟

کوچک زاده ادامه داد: نباید اینگونه باشد که ما همینطوری یک ردیف از دفترچه بودجه درآوریم و بگوییم از این جا این پول را تامین می کنیم.

وی ادامه داد: تذکر من درمورد نحوه توزیع این سبد کالا بود؛ در روز شنبه 50 کارگر دانشگاهی کنار کلاس که من استاد آن هستم آمده و گفتند که چرا به ما سبد کالا نمی دهید، در حالی که به حساب همه اساتید این سبد کالا واریز شده است و بنده پاسخ دادم که این موضوع را از دولت خواهم پرسید.

نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: خواهش می کنم، دولت جواب مردم را بدهد که این چه نحوه توزیع سبد کالا است؛ کسانی که دستشان به دهانشان می سد از سبد کالا برخوردار می شوند ولی بسیاری از کشاورزان و کارگران از این سبد برخوردار نمی شوند؛ این نحوه توزیع شایسته دولتی که مدعی تدبیر است، نبود.

کوچک زاده خطاب به محمد باقر نوبخت، گفت: اگر این ردیفی را که شما بیان کردید درست باشد مگر نگفته اید این خزانه خالی است؛ آقای مصباحی مقدم رییس کمیسیون بودجه گفته که هزینه سبد کالا که توزیع شود در هر بار هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ من در هفته اخیر گزارش های وزیر اقتصاد شما را در مورد خزانه شنیده ام و همگی منفی بود.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان که بیان کرده دولت قبل به نور چشمی ها بن داده است، نیز گفت: من در این راستا حرفی نزده ام، فقط درخصوص سوالاتم از روسای کمیسیون های تخصصی در مورد محل تامین منبع سبد کالا صحبت کرده ام و گفتم آنان بیان کرده اند که اطلاعی در این باره ندارند؛ عثمانی اگر در مورد موضوع نور چشمی ها اطلاع دارد، حتما خودش نور چشمی است!

باهنر در ادامه در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: این جمله آخر که آقای کوچک زاده گفته تذکر 79 بدنبال دارد؛ من خیلی تحمل کرده ام که کوچک زاده صحبت کند؛البته عثمانی هم باید دقت می کرد و این جمله را نمی گفت، بالاخره باید گفت اگر به یک یا دومیلیون بن داده باشند هم این تعداد نور چشمی نیستند، نور چشمی به ده تا 15 نفر می گویند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: انشالله همه 70 میلیون ایرانی نور چشمی باشند.

وی ادامه داد: امروز آقای اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و نادر قاضی پور نماینده ارومیه در رابطه با مساله نحوه توزیع سبد کالا انتقاداتی داشته اند که البته نقدهای زیادی در این باره وجود دارد.

باهنر گفت: سعی می کنیم فرصتی بگذاریم تا دوستان از دولت بیایند و در این باره توضیح دهند؛ ما تصور می کنیم بهتر می شد در این راستا عمل کرد.

در ماده 79 آیین نامه داخلی مجلس آمده است که اگر در جلسه رسمی ضمن نطق یا مذاکره صریحا یا تلویحا نسبت سویی به یکی از نمایندگان داده شود نماینده مذکور برای رد آن نسبت در همان جلسه یا جلسه بعد می تواند تا 5 دقیقه نطق کند.

سیام*9121**7261**1535
کد N99148

وبگردی