آفتاب

"نگرانی جدی" اتحادیه اروپا از سرکوب فعالان حقوق بشر در چین

"نگرانی جدی" اتحادیه اروپا از سرکوب فعالان حقوق بشر در چین

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت، این بلوک به دنبال محاکمه و بازداشت فعالان حقوق بشر در چین به طور جدی نسبت به رفتار چین با این فعالان نگران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در واکنش به "سرکوب فعالان برجسته حقوق بشر در چین" از پکن خواست تا به تعهدات خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل جامه عمل پوشاند و افرادی را که به خاطر اعتراضات صلح آمیز زندانی یا بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

این بیانیه منتشر شده نمونه نادری از انتقاد اتحادیه اروپا از چین است. همزمان با دو برابر شدن میزان تجارت میان پکن و کشورهای اروپایی در 10 سال گذشته، روابط میان این شرکا گرمتر شده است.

نوامبر سال گذشته میلادی پس از آنکه چین متعهد به ارتقاء و حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اولیه مردم کشورش شد، کرسی در شورای حقوق بشر به دست آورد. اما معترضان در همان زمان نسبت به صداقت چین ابراز تردید کردند.

چین هفته گذشته دو تن از مبارزان ضد فساد مالی را به خاطر نقششان در اعتراضاتی که از مقامات خواستند دارایی‌های خود را علنا اعلام کنند، محکوم کرد.

پس از آنکه شو ژیانگ، یکی از فعالان حقوق بشر برای حق آموزش کودکان روستایی کمپینی به راه انداخت و از مقام‌های دولت خواست تا دارایی‌های خود را علنا اعلام کنند، چین چند روز پیش وی را به چهار سال زندان محکوم کرد.

کاترین اشتون گفت: شو ژیانگ به صورت صلح آمیز از عدالت اجتماعی و اجرای قانون دفاع کرده است.

وی افزود: اتحادیه اروپا نسبت به سلامت برخی از فعالان حقوق بشر و خانواده‌هایشان که تحت حبس خانگی هستند یا در زندان به سر می‌برند و از هیچ معالجات پزشکی مستقلی برخوردار نیستند، نگران است.

انتهای پیام

کد N99145

وبگردی