آفتاب

استقبال ترکیه از گزینه‌های جایگزین سیستم دفاع موشکی چین

استقبال ترکیه از گزینه‌های جایگزین سیستم دفاع موشکی چین

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، آنکارا هنوز تصمیم نگرفته کدام سیستم دفاع موشکی را خریداری کند و علاوه بر گزینه فعلی که مربوط به چین است، از پیشنهادهای شرکت‌های دیگر نیز استقبال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تصمیم ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو در سپتامبر گذشته برای انتخاب پیشنهاد 4 / 3 میلیارد دلاری یک شرکت چینی باعث نارضایتی هم‌پیمانان غربی ترکیه شد. این شرکت چینی به دلیل نقض تحریم‌های ایران، کره شمالی و سوریه از سوی آمریکا تحریم شده بود.

مقامات آمریکا و ناتو اظهر نگرانی کرده‌اند و می‌گویند که سیستم دفاع موشکی چین با سیستم‌های ناتو سازگار نیست.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی به یک هیات در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ترکیه هنوز تصمیم نگرفته است که کدام سیستم دفاع موشکی خریداری شود. برای ما سه معیار مهم است: تولید مشترک سیستم، زمان تحویل و قیمت.

این معامله در صورت انعقاد با چین تحول مهمی برای این کشور برای آنکه تامین کننده سلاح‌های پیشرفته در جهان شود، خواهد بود.

اما داوود اوغلو گفت: شرکت چینی اولین شرکت ارجح بود زیرا پیشنهاد تولید مشترک را داد. برای ما مساله تولید مشترک مهم است. پیشنهادهای دیگر رقبا از جمله شرکت فرانسوی - ایتالیایی یوروسم و شرکت آمریکایی ریتیون نیز همچنان در رقابت مطرح هستند.

وی افزود: اگر دو شرکت دیگر به ما تضمین تولید مشترک در ترکیه و انتقال تکنولوژی را دهند، البته ما متمایل به پیشنهادهای هم‌پیمانان در ناتو هستیم.

فرمانده ارشد نظامی ناتو ماه نوامبر گذشته از ترکیه خواست سیستم دفاع موشکی سازگار با دیگر سیستم‌های ناتو را خریداری کند.

داوود اوغلو افزود: همه می‌دانند چقدر دشوار است که شما بخواهید چیزی را از آمریکا بخرید زیرا باید فرآیند طولانی اخذ مجوز را طی کنید. اگر این شرکت‌ها به ما پیشنهاد تولید مشترک را دهند چنین مساله‌ای قابل مذاکره خواهد بود.

انتهای پیام

کد N99144

وبگردی