آفتاب
مهر پیگیری می کند؛

سونامی برف در مازندران/ افت شدید گاز/ مفقودی هزار راس دام در چالوس

سونامی برف در مازندران/ افت شدید گاز/ مفقودی هزار راس دام در چالوس

ساری - خبرگزاری مهر: درحالیکه مازندران سومین روز برفی را تجربه می کنند گزارشهای دریافتی از مناطق مختلف استان حاکی از آن است که هنوز روند امدادرسانی در آن کامل نشده است و به دلیل افت شدید فشار گاز، گاز برخی صنایع و ادارات نیز با اعمال محدودیت و قطعی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با آنکه سومین روزه برفی مازندران به نیمه رسید، اهالی غرب استان همچنان نیازمند دریافت کمکهای امدادی، برقراری برق و آب هستند. بارش برف سنگین به بخش های مختلف استان از جمله حوزه کشاورزی خسارت زده است و مردم این مناطق گرفتار در برف و کولاک هستند.

مفقود شدن هزار راس دام در منطقه جنگلی چالوس

سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از مفقود شدن خانواده قنبری با هزار راس دام در منطقه جنگلی چالوس خبرداد.

مهدی خلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه خسارت های ناشی از بارش برف مربوط به شهرهای نوشهر، چالوس، تنکابن و رامسر است، گفت: بیشترین خسارت درغرب استان مازندران، شهرستان چالوس می باشد.

وی عوارض و خسارت در بخش کشاورزی ناشی ازبعد نشستن برف، سرما و یخبندان عنوان کرد و افزود: بخش کشاورزی بدلیل وابسته بودن به شرایط آب و هوایی همیشه از تغییرات آن دچار آسیب می شود.

سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: با توجه به قطعی برق در بخش مرکزی شهرستان چالوس، کلیه فضاهای گلخانه ای پرورش گل و گیاه دچار آسیب و سرمازدگی شدند، اظهارداشت: بیش از 100 هکتار فضای گلخانه ای، 5 واحد آن بدلیل شکستگی  سازه ها، 50 هکتار از گلهای پیازی مثل زنبق و نرگس، درخچه ها و درخچه های تزیینی بدلیل بارش برف خسارات زیادی دیدند.

خلیلی به سرما و یخبندان اثرات خود را در سالهای بعد در کاهش محصولات کشاورزی کیوی و مرکبات نشان می دهد، اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به صاف شدن هوا و افزایش شدت سرما، میزان خسارت بستگی به سرما و میزان کاهش دما دارد.

سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی به دیگر خسارت های وارده شده در فریدونکنار، ریزش سقف 5 انبار مرکبات، 3 شالیکوبی،  آبگرفتگی 30 کیسه برنج در 1 واحد شالیکوبی اشاره کرد.

خلیلی همچنین در شهرستان رامسر بدلیل پایین بودن قیمت مرکبات و بالا بردن هزینه برداشت 70 درصد از ارقام مرکبات برداشت و 30 درصد از مرکبات ازبین رفت، اشاره کرد و افزود: 50 هزار تن از مرکبات شهرستان رامسر دچار خسارت شدند.

وی برآورد اولیه ناشی از برف و سرما در بخش کشاورزی غرب استان را 3 هزار میلیارد ریال که تا 10 هزار میلیارد ریال هم پیش بینی می کنند.  

90 درصد قطعی برق چالوس رفع شد

فرماندار چالوس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر مشکل قطعی برق در 90 درصد مناطق شهرستان رفع شده است.

سید قدیر رضایی افزود: اگر مشکل قطعی برق رفع شود، مشکلات آب منطقه نیز برطرف می شود و تلاش در این زمینه ادامه دارد و بازگشایی مسیرهای ارتباطی همچنان ادامه دارد و گروههای راهداری مشغول فعالیت هستند.

رضایی درباره خسارتهای احتمالی گفت: این خسارتها در دست بررسی است و گزارشهای تکمیلی اعلام می شود.

قربانعلی خزایی رئیس اداره جهاد کشاورزی چالوس نیز از خسارت 10 میلیارد ریالی بارشهای برف به بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این میزان خسارت به بخش دامی، گل و گیاه و محصولات باغی خسارت زده است.

ارتفاع 1.5 متری برف

علی نبیان معاون امور عمرانی استانداری مازندران نیز گفت: از ابتدای روز شنبه در استان شدت بارش برف بیشتر داشتیم و ارتفاع برف در مناطق مختلف تا 1.5 متر گزارش شده است.

وی اظهار داشت: تلاش شده تاکنون راههای اصلی بازگشایی شود و مشکل قطعی برف در برخی مناطق  نور، نوشهر و چالوس رفع شده است.

وی درباره امداد هوایی گفت: به دلیل وضعیت شرایط جوی تاکنون امدارسانی هوایی صورت نگرفته است.

محسن عرب مقصودی مدیرعامل گاز مازندران با اشاره به رشد 25 درصدی مصرف گاز از شهروندان خواست تا همکاری و مشارکت بیشتری داشته باشند.

افت شدید فشار گاز

وی از اعمال محدودیت و قطع گاز ادارات و کارخانجات خبر داد و گفت: افت فشار گاز رد شب گذشته به بیشترین حد رسید و ناگریز شدیم گاز برخی ادارات و کارخانجات و مدارس را قطع کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون قطعی گاز در بخش خانگی نداشتیم، خواستار همراهی بیشتر مشترکان در صرفه جویی برای مصرف گاز شد.

به گزارش مهر طبق گزارشهای خبرنگاران مهر در تنکابن و رامسر، این شهرستانها با افت شدید فشار گاز مواجه است و آب و برق این شهرستانها همچنان قطع است و اهالی منطقه به اقلام غذایی و خوراکی نیاز دارند.

مناطق مختلف مازندران همچنان پوشیده از برف است.
 

کد N99018

وبگردی