آفتاب
در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده؛

باهنر : غلط می‌کند کسی عزت ملت را بفروشد

باهنر : غلط می‌کند کسی عزت ملت را بفروشد

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه در فرصتی از دولت برای نحوه توزیع سبد کالا توضیح می‌خواهد، گفت: غلط می‌کند کسی عزت ملت را بفروشد، مگر کسی می‌تواند عزت ملت را بفروشد؟

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه در فرصتی از دولت برای نحوه توزیع سبد کالا توضیح می‌خواهد، گفت: غلط می‌کند کسی عزت ملت را بفروشد، مگر کسی می‌تواند عزت ملت را بفروشد؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا باهنر رئیس جلسه نوبت صبح امروز(دوشنبه) به تذکر مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در مورد توضیحات نوبخت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد محل تامین اعتبار اعطای سبد کالا و همچنین واکنش کوچک‌زاده به تذکر عثمانی، نماینده بوکان، مبنی بر اینکه منابع اعطای سبد کالا از همان محلی است که در دولت قبل به نورچشمی‌ها می‌دادند، پاسخ داد.

نایب رئیس مجلس خطاب به کوچک‌زاده گفت: آقای کوچک‌زاده من مدام تحمل کردم ولی جمله آخر شما در مورد آقای عثمانی مشمول تذکر 79 می‌شود.

وی افزود: ای‌کاش آقای عثمانی در بیان جمله‌شان مبنی بر اینکه به نورچشمی‌ها در دولت قبل چنین منابعی را می‌دادند دقت می‌کرد، اما آقای عثمانی اگر به قول شما یک میلیون نفر در این کشور نورچشمی باشد و به آنها در دولت قبل بن داده‌اند خوب است حتی ما امیدواریم روزی 70 میلیون نفر نورچشمی باشد ولی بدانید که نورچشمی یعنی حداکثر 50 نفر نه 2، 3 میلیون نفر این تعداد به معنی نورچشمی نیست.

باهنر همچنین گفت: آقای کوچک‌زاده، قاضی‌پور و سردار کوثری با من تذکرات‌شان در مورد نحوه توزیع مورد سبد کالا را مطرح کردند. در واقع در مورد نحوه توزیع سبد کالا نگرانی و نقد‌های زیادی وجود دارد که امیدواریم فرصتی به وجود آید که دوستان دولت در این رابطه توضیح دهند.

وی گفت که ما فکر می‌کنیم که خیلی بهتر از این می‌شد در توزیع سبد کالا عمل کرد.

نایب رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه آئین‌نامه ماده 79 را برای نمایندگان دولت جهت توضیح و پاسخ به صحبت‌های نمایندگان قائل نشده است گفت که بنده مجبورم از طرف آنها صحبت کنم.

باهنر همچنین با بیان اینکه نمایندگان باید در صحبت‌های خود موارد لازم را رعایت کنند، توضیح داد: ما به موقع از برخی واژه‌ها استفاده نمی‌کنیم. مثلا آقای کوچک‌زاده در تذکرشان جمله‌ای را به کار بردند که باید در بیان آن دقت می‌کردند آقای کوچک‌زاده از این موضوع عصبانی نشوند.

وی ادامه داد: آقای کوچک‌زاده در تذکرشان در پشت تریبون در مورد سیاست خارجی گفتند که عزت ملی را فروختند، غلط می‌کند کسی عزت ملت را بفروشد مگر کسی می‌تواند عزت ملت را بفروشد؟ آخر این چه واژه‌هایی است که از آن استفاده می‌کنید.

باهنر افزود: ممکن است بنده هم به مذاکرات ژنو نقد داشته باشم و حتی چند اشکال وجود داشته باشد اما این واژه که عزت ملت را فروخته‌اند، مگر مملکت صاحب ندارد که کسی یک کارهایی را بکند و شما اینطور بگویید.

به گزارش ایسنا، مهدی کوچک‌زاده در تذکری با استناده به ماده 79 آئین‌نامه به توضیحات نوبخت معاون رئیس جمهور در مورد محل تامین اعتبار سبد کالا اشاره و اظهار کرد: معلوم نیست آقای نوبخت با کدام مجوز در جلسه‌ای که برای دفاع از لایحه بودجه به مجلس آمده است، جواب تذکر نماینده‌ای را می‌دهد.

وی افزود: آقای نوبخت در پاسخ خود گفت که چه لزومی به طرح این تذکر وجود داشت این را در گوش من می‌گفتید! اما آقای نوبخت شما یک تصمیمی گرفتید که کشور ر ا دچار هیجان کرده است بنده به دو بخش این تصمیم معترض هستم.

در این هنگام باهنر قصد قطع صحبت‌های کوچکی‌زاده را داشت که وی خطاب به باهنر گفت: آقای باهنر بنده به استناد ماده 79 فرصت پنج دقیقه‌ای برای پاسخ دارم شما از این مجلس بپرسید که آیا آقای نوبخت به من نسبت ناروا زده است یا خیر.

باهنر در پاسخ گفت: در ماده 79 آئین‌نامه هیچ زمانی برای پاسخ نمایندگان دولت در مورد موارد مطرح شده از سوی نمایندگان قائل نشده است بنابراین شما طوری صحبت کنید که پاسخ‌هایتان مشمول ماده 79 نشود.

کوچک‌زاده با بیان اینکه مراقب حرف‌هایش است خطاب به نوبخت گفت: آقای نوبخت شما که می‌گویید این صحبت‌ها را به من خصوصی بگویید باید بدانید که تذکر بنده به شما در مورد مساله‌ای بود که همه کشور متوجه آن شده‌اند پس چطور یک نماینده می‌تواند این موضوع را در خفا به شما بگوید.

وی افزود: آقای نوبخت شما هم می‌توانستید پاسخ‌هایتان را یواشکی به من بگویید چرا این کار را نکردید و پشت تریبون گفتید.

این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه با بیان اینکه تذکر قبلی‌اش در مورد تامین منابع اعطای سبد کالا بود، گفت: شما در مورد تامین منابع اعطای سبد کالا به ردیفی از بودجه اشاره کردید اگر همین آقای احمدی به عنوان کارشناس دولت پشت تریبون بیاید و صحبت‌های شما را تصدیق کند بنده نیز آن را قبول می‌کنم نه اینکه یک مرتبه بخواهید ردیفی از دفترچه بودجه بخوانید و بگویید از این محل تامین اعتبار کرده‌اید.

کوچک‌زاده همچنین با بیان اینکه تذکر قبلی‌اش درباره نحوه توزیع سبد کالا بودجه گفت: شنبه همین هفته 50 کارگر دانشکده در کلاس من آمدند و گفتند آقای دکتر چرا سبد کالا به ما تعلق نگرفته ‌است حال اینکه بسیاری از اساتید همان دانشکده این سبد کالا را دریافت کرده‌اند من به آنها قول دادم که این موضوع را از دولت خواهم پرسید.

وی افزود: سوال من این است که این چه نحو توزیع سبد کالاست که بسیاری از کسانی که دست‌شان به دهن‌شان می‌رسد و به قول آقای قاضی‌پور از کارگران و کشاورزان هستند سبد کالا دریافت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه نحوه توزیع سبد کالا شایسته دولت مدعی تدبیر نبود، گفت: اگر ردیف تامین اعتبار برای اعطای سبد کالا در بودجه طبق گفته آقای نوبخت درست باشد، سوال این است که مگر شما نمی‌گفتید خزانه خالی است؟ حال اینکه به گفته آقای مصباحی‌مقدم تامین اعتبار این کالا مبلغی بالغ بر هزار میلیارد تومان است. پس به ما بگوئید که هزینه تامین این کالا از کجا آمده است.

به گفته کوچک‌زاده در چند هفته اخیر گزارش‌ وزیر اقتصاد مدام از منفی بودن خزانه صحبت کرده است.

وی همچنین به تذکر عثمانی نماینده بوکان اشاره و اظهار کرد: آقای عثمانی در تذکر خود گفت که تامین اعتبار اعطای سبد کالا از همان منبعی صورت گرفته است که در دولت قبل به نورچشمی‌ها می‌دادند بنده حرفی نداشتم این اعتبار از کجا تامین شده است و فقط از آقای مصباحی‌مقدم و فتحی‌پور پرسیدم که این منابع از کجا تامین شده است.

کوچک‌زاده افزود: آقای عثمانی اگر شما می‌دانید احتمالا شما نورچشمی هستید که چنین حرف‌هایی را زده‌اید.

به گزارش ایسنا، کوچک‌زاده در تذکر قبلی خود از بی‌اطلاعی مجلس از محل تامین اعتبار سبد کالا انتقاد کرده بود که نوبخت در پاسخ به او توضیح داده بود که این تامین اعتبار از ردیف از هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده است و ای کاش آقای کوچک‌زاده این را به خود بنده می‌گفت. البته این توضیحات نوبخت در حالی از پشت تریبون مطرح شد که او می‌خواست در مورد پیشنهادی به ارائه توضیحاتی بپردازد.

انتهای پیام

کد N98824

وبگردی