آفتاب

کیسینجر: آسیا در استفاده از زور، همانند اروپای قرن 19 است

کیسینجر: آسیا در استفاده از زور، همانند اروپای قرن 19 است

پس از اینکه دامنه‌ لفاظی‌های چین و ژاپن نسبت به یکدیگر به کنفرانس امنیت جهانی مونیخ نیز کشیده شد، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا از احتمال وقوع جنگ در آسیا سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری نیوز مکس، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مونیخ آلمان گفت: آسیا شبیه اروپای قرن نوزدهم است که در آن احتمال بروز درگیری‌های نظامی نیز وجود دارد.

کیسینجر همچنین با اشاره به مناقشات ژاپن و چین عنوان کرد که هیچ یک از این دو کشور نباید به استفاده از نیروی نظامی برای حل مشکل دست بزنند.

کسینجر در حالی این اظهارات را بیان کرد که "فو یینگ"، رئیس کمیته امور خارجه کنگره حزب ملی خلق چین در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرده بود، روابط پکن و توکیو در وخیم‌ترین حالت خود قرار دارد و چین برای حفظ ثبات در منطقه، دست به اقداماتی خواهد زد.

مناقشات ارضی، جدی‌ترین مشکل ژاپن و چین است به صورتی که توکیو تعدادی جزیره در دریای چین شرقی را جزو خاک خود می‌داند، در حالیکه چین نیز آن‌ها را از نظر تاریخی متعلق به خود می‌داند.

پس از اقدام شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در بازدید از معبدی یاسوکونی که جنایتکاران جنگی ژاپن در آنجا دفن شده‌اند، شدت درگیری‌های لفظی این کشور با چین بالا گرفت.

فو یینگ در ادامه اظهار داشت: چین به هر اقدام تحریک آمیزی، واکنش نشان خواهد داد. روابط دو جانبه و همکاری دو کشور دچار صدمه زیادی شده است.

وی همچنین از اینکه ژاپن مسئولیت جنایات خود در جنگ جهانی دوم را نمی‌پذیرد، انتقاد کرد.

اما "فومیو کیشیدا"، وزیر امور خارجه ژاپن در همین نشست در واکنش به اظهارات مقام چینی، لیستی از اقدامات ژاپن برای حفظ صلح در خاورمیانه و تعهدش به عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را مطرح کرد. وی تصریح کرد: ما تمایل داریم در خصوص مساله امنیتی، با چین گفت‌وگو کنیم.

انتهای پیام

کد N98616

وبگردی