آفتاب

انتقاد یک محقق از پایمال شدن حقوق مسلمانان در جهان

انتقاد یک محقق از پایمال شدن حقوق مسلمانان در جهان

کوالالامپور – ایرنا - ˈهارون یحییˈ نویسنده و محقق معروف ترک روز دوشنبه در مقاله ای با انتقاد از پایمال شدن حقوق مسلمانان در نقاط مختلف جهان، نوشت: نگاه به خود به عنوان یک مسلمان با وجدان و بررسی صادقانه جهان اسلام می تواند زمینه بهار قریب الوقوع اسلام را فراهم سازد.

به گزارش ایرنا، در این مقاله که در روزنامه ˈبرمه تایمزˈ منتشر شده، هارون یحیی ضمن اشاره به اینکه مسلمانان میانمار از حقوق اولیه خود برخوردار نیستند، نوشت: نگاهی به وضعیت جهان اسلام نشان می دهد برادران و خواهران مسلمان در میانمار از حقوق اولیه خود برخوردار نیستند. مسلمانان مصر نیز شاهد کودتای نظامی بودند. مسلمانان در عراق، افغانستان، فلسطین مظلوم و در پاتانی تایلند همه در رنج هستند.

وی یادآور شد: آزار مسلمانان به طور قابل توجهی در جهان در حال گسترش است. صدها هزار نفر از شهروندان غیرمسلح جان خود را در درگیری ها از دست می دهند، زنان مورد تجاوز قرار گرفته و شکنجه شده و میلیون ها نفر از مسلمانان از خانه و کشور خود تبعید شده و یا اعضای خانواده خود را از دست می دهند. کودکان بی گناه با گلوله هدف قرار می گیرند.

به نوشته این نویسنده و محقق، صدای جوامع مظلوم مسلمان شنیده نمی شود. هر روز مسلمانان کشته می شوند و تصاویر آن ها در روزنامه ها و برنامه های تلویزیونی پخش می شود اما بسیاری از افراد که شاهد این تصاویر بوده اند وجود چنین مردمی را فراموش می کنند.

هارون یحیی نوشت: بی تفاوتی در قبال این ظلم و ستم و نظاره مومن بر این آزار مسلمانان قابل قبول نیست.

وی با اشاره به تبلیغات غربی ها و اسلام هراسی در جهان، نوشت: جغرافیای اسلامی به دلیل شیوه های ناعادلانه و سیاست اسلام هراسی دچار اختلال می شود. با نگاهی به رسانه های جهان و بررسی عناوین خبری روزنامه ها، تلویزیون ها و رسانه های اجتماعی می توان این موضوع را شاهد بود.

این محقق نوشت: زمان آن فرارسیده است که مسلمانان درک کنند مسوول تمام مسلمانان هستند و نیاز به وحدت و بازنگری در مساله وحدت دارند. براساس آموزه های اسلام و قرآن راه حل مواجهه با مشکلات همبستگی و اتحاد میان مسلمانان است که آنها را قادر به غلبه بر مشکلات می کند.

وی گام نخست در این راه را شناخت اسلام به عنوان دین صلح، عشق، همبستگی و اتحاد دانست و نوشت هر مسلمان با وجدان باید برای کاهش رنج مسلمانان مسوولیت پذیر باشد.

وی در ادامه خود نوشت: به عنوان یک مسلمان با وجدان باید به خود بازگردیم و با نگاه به خود راه حل هایی برای مشکلات جهان اسلام پیدا کنیم و صادقانه به این سئوالات پاسخ دهیم:

- به عنوان جهان اسلام، ما در کجا دچار اشتباه شدیم و برای جبران اشتباه چه باید کرد؟

- برای اشتباهات گذشته چه کار می توانیم بکنیم؟ قدم های اصلی ما باید کدام باشند؟

- آیا دلیل درستی وجود دارد که غیرمسلمانان تا این حد از اسلام هراس داشته باشند؟ آیا ممکن نیست که ترس موجهی در مقابل اعمال تندروها تشخیص داده شود؟ تعصب – بر اساس جهالت و صادق نبودن – نقشی در ایجاد تصویری از اسلام ندارد؟

- آیا ما بر پایه عشق و صلح که در دوران پیامبر (ص) همه از آن برخوردار بودند شناختی از اسلام داریم؟

- از آنجایی که خداوند در قرآن به اتحاد سفارش کرده و فرموده است اگر اتحاد بین مسلمانان وجود نداشته باشد استحکام معنوی خود را از دست می دهند، آیا این امر باعث آسیب پذیر شدن مسلمانان که در تفرقه به سر می برند نمی شود؟

وی نوشت: هرگاه صادقانه به این سوالات پاسخ دادیم و اقدامات لازم را انجام دادیم، خواهیم دانست که اکنون زمستان اسلام است و بهار قریب الوقوع همچنان در راه است.

آساق**د.م**1611
کد N98567

وبگردی