آفتاب

زارعی: جامعه مصر هرگز به عقب بازنخواهد گشت

زارعی: جامعه مصر هرگز به عقب بازنخواهد گشت

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: درس تحولات مصر به سایر انقلاب‌ها این است که اگرغفلت بکنند، انقلاب توسط مخالفین به سرقت رفته و به ضد خودش تبدیل می‌شود

سعدالله زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با تحولات اخیر مصر خاطرنشان کرد: جامعه مصر ترکیب ناهمگونی دارد، از یک سو بخش وسیعی از مردم به طور کلی در مسائل سیاسی دخالت ندارند و این امر از گذشته تا امروز و حتی در دوران انقلاب نیز مشاهده می‌شد.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت در انتخابات مصر همواره 20 تا 40 درصد جامعه جامعه مشارکت فعال دارند و طبق آخرین همه‌پرسی، تنها 38 درصد مردم این کشور پای صندوق‌های رای رفتند که این امر حاکی از پایین بودن سطح مشارکت سیاسی مردم مصر دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بخشی از فعالان سیاسی مصر توسط دستگاه‌های منضبطی مانند ارتش مدیریت و هدایت می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به شمار بالای نظامی‌ها در مصر که بیش از دو میلیون نفر هستند، می‌تواند مدیریت امور را به دست بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت زیاد نظامیان در جامعه مصر می‌توان گفت آنها می‌توانند حدود 8 میلیون رای را به خود اختصاص بدهند.

سعدالله زارعی با اشاره به سهم کمتر سایر گروه‌ها در مقابل نظامی‌های مصر گفت: اسلام‌گراها پس از نظامی‌ها بیشترین آرا را یعنی چیزی حدود 10 میلیون رای را به خود اختصاص می‌دهند، از سوی دیگر ناسیونالیست‌ها نیز با توجه به سابقه جمال عبدالناصر در مصر، می‌توانند آرای دو تا سه میلیون نفر را از آن خود کنند. همچنین ملی‌گراها نیز حدود یک تا دو میلیون نفر از جمعیت فعال مصر را در عضویت خود دارند و در آخر چپ‌ها حدود 500 حامی در جامعه بزرگ مصر دارند.

وی با اشاره به تنوع سیاسی در مصر خاطرنشان کرد: قبطی‌های مصری نیز حدود 10 درصد از جمعیت این کشور را در برمی‌گیرند. علاوه بر این، صوفی‌های مصر نیز جمعیت زیادی را به خود اختصاص می‌دهند، شامل طیف‌ها و دسته‌های مختلفی می‌شوند و مشخصه بارز آنها بی‌رغبتی برای فعالیت در عرصه سیاسی است و بیشتر در حوزه‌های اجتماعی حضور می‌یابند. به همین دلیل کمتر از سوی جریان‌ها و احزاب سیاسی جلب می‌شوند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به نقش گروه‌های مذهبی در جامعه مصر افزود: برخی از این گروه‌ها مانند الازهر، فعالیت‌های رسمی و منطبق با دولت دارند و عموما در رابطه با مسائل سیاسی در کنار حکومت حرکت می‌کنند و زیاد دیده نشده که موضع‌گیری‌های مستقلی داشته باشند و یا بر مسائل اجتماعی نقشی پررنگ ایفا کنند.

وی با بیان اینکه جامعه مصر سیاسی نبوده و بخش اعظم این کشور علاقه‌ای به مشارکت سیاسی ندارند، تاکید کرد: چه در دوره گذشته و چه در دوره کنونی، مشارکت پایین ملت مصر در پای صندوق‌های رای حاکی از تمایل کم آنها برای حضور در عرصه سیاسی کشور دارد.

سعدالله زارعی ادامه داد: از سوی دیگر نظامیان در مصر طیفی گسترده و منسجم را دارند، یعنی چیزی در حدود دو میلیون نفر مصری عضو نیروهای نظامی – امنیتی و پلیس این کشور هستند. این عدد نشان می‌دهد که اگر برای هر نفر از این افراد یک خانواده پنج نفره را قائل بشویم، حدود 6 میلیون رای در جامعه مصر از آن نظامیان است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به هراس مردم مصر از ادامه ناامنی‌ها در کشور گفت: ناامنی‌های جامعه و تهدیدهای رژیم صهیونیستی همین نگرانی‌ها باعث می‌شود تا بطن جامعه ناخودآگاه تمایل بیشتری برای حضور یک نظامی در راس امور کشور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه مصر طی 60 سال گذشته توسط نظامی‌ها اداره شده و در واقع آنچه امروز برای ملت مصر به جا مانده، در واقع میراث حکومت نظامیان است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که در شرایط فعلی جامعه مصر آرای بالای نظامیان نتواند تاثیرگذار باشد.

زارعی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تاثیر انقلاب مصر بر این کشور اظهار کرد: هر انقلاب مردم آن کشور را وارد برهه جدیدی می‌کند حال امکان داد این ورود عمیق و گسترده باشد و امکان دارد فراگیری کمتری در میان مردم جامعه داشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: جامعه مصر نیز هرگز به عقب بازنخواهد گشت حتی اگر آینده روشنی پیش‌رو نداشته باشد باز هم زمانی که تاریخ ورق می‌خورد، به جلو حرکت می‌کند نه به گذشته، بنابراین به نظر نمی‌رسد نظامیان در مصر حتی اگر حکومت را به طور کامل در اختیار بگیرند، باز هم بتوانند به دوره مبارک بازگشته و آن زمان را احیا کنند، زیرا زمانی که مردم علیه مبارک قیام کردند، آنها بیشتر تماشاچی صحنه بودند، نشان می‌دهد که ارتشی‌ها تغییر در مصر را پذیرفته‌اند و تلاش می‌کنند تا خود در کانون تحولات قرار نگیرند.

وی در رابطه با درسی که زندانی شدن مبارک و مرسی به سایر انقلاب‌های منطقه داد، گفت: زندانی شدن مبارک با مرسی کاملا متفاوت است، زیرا مبارک زندانی تشریفاتی بود که در حقیقت تحت کنترل و حمایت ارتش قرار گرفته است در حالی که مرسی واقعا در زندان سر می‌کند و از حقوق اجتماعی خود محروم شده است.

سعدالله زارعی در پایان خاطرنشان کرد: ارتشی‌ها کاملا مسیر بازگشت مرسی و اخوان‌المسلمین به صحنه سیاست مصر را گرفته‌اند مگر اینکه شرایط این کشور به طور کلی دگرگون شود و این شرایط برای سایر انقلاب‌ها این پیام را دارد که اگر غفلت بکنند، انقلاب توسط مخالفین به سرقت رفته و به زد خودش تبدیل می‌شود.

انتهای پیام

کد N98321

وبگردی